Työttömyysturvan aktiivimallia tulee täydentää kuntoutuspalveluilla

Osatyökykyisten huomioiminen aktiivimallissa on puutteellista. Aktiivimalli ei tunnista sitä ilmiötä, että toimintakyky heikkenee usein kroonisissa sairauksissa asteittain. Osittaisen työkyvyn ja työpaikan kohtaantoon on kiinnitettävä huomiota ajoissa.

Julkaistu 1.2.2018

Oulun yliopistossa tehdyn väitöskirjatutkimuksen mukaan (Kerätär 2016) etenkin pitkään tai toistuvasti työttömänä olleiden työkyvyn kokemus on kaikissa ikäryhmissä selvästi huonompi kuin työllisten tai vain lyhyen aikaa tai harvoin työttömänä olleiden. Pitkäaikaistyöttömien terveydentila on muuta väestöä heikompi ja sairastavuuden perusteella voidaan lähteä oletuksesta, että monella pitkäaikaistyöttömällä toimintakyky on heikentynyt.

Aktiivimallin lähtökohta on, että työnhakijoilla on työmarkkinoiden edellyttämä työkyky ja valmius ryhtyä välittömästi uuteen työhön. Aktiivimalli jättää toimintakyvyn ja työn yhteensovittamisen vastuun työntekijälle. Työn ja heikentyneen toimintakyvyn omaavan työntekijän kohtaannon mahdollistamiseksi tarvitaan kuitenkin myös muita toimenpiteitä. Työnhakijan työkyvyn arviointi ja työkykyä vastaavan työn löytäminen edellyttää kuntoutusalan asiantuntijan ammattitaitoa sovittaa nämä asiat yhteen.

Työllisyyden lisäämiseksi tarvitaan työttömien toimintakyvyn arviointiin kohdentuvien palveluiden lisäämistä terveydenhuollossa. Myös työnantajalla tulee olla halukkuutta käyttää kuntoutusalan asiantuntijan ammattitaitoa sovittaa työ työntekijän toimintakykyä vastaavaksi. Koulutuksen ja osaamisen lisäksi työnhakijan vahvuuksien ja työn vaatimusten on vastattava toisiaan.

Suomen aktiivimallin taustalla on Tanskan Jobcenter-malli, jossa työttömille tarjotaan työnsaannin edistämiseksi myös toimintaterapia- ja kuntoutuspalveluita. Tanskan Toimintaterapeuttiliiton tekemän selvityksen mukaan yli puolessa Tanskan Jobcentereistä työskentelee toimintaterapeutti tai toimintaterapeutin palveluita hankitaan ostopalveluna.

Aktiivimalli voi nykymuodossaan pahimmassa tapauksessa lisätä pitkäaikaistyöttömien osattomuutta ja merkityksettömyyden kokemusta sekä sitä kautta edelleen syrjäytymistä.

Kristina Holmberg
Puheenjohtaja
Suomen Toimintaterapeuttiliitto ry
kristina.holmberg@toimintaterapeuttiliitto.fi

Kannanotto PDF-muodossa.

JUKO | Valtiolla edessä yt-suma – katso, lue ja kuuntele, miten tilannetta kommentoi JUKOn neuvottelupäällikkö Minna Salminen →

– Tuhansien virkamiesten vähentäminen käytännössä muutaman kuukauden valmisteluajalla ei onnistu hyvän hallinnon mukaisesti. Huonolla hallinnolla ehkä, jos hallitus niin tahtoo, arvioi JUKOn valtiosektorin neuvottelupäällikkö Minna Salminen.

Toimintaterapeuttiliitto: Kehysriihen säästöt heijastuvat toimintaterapian asiakkaisiin lumipalloilmiön tavoin →

Maan hallituksen kehysriihineuvottelut päättyivät viime tiistaina. Julkisuuteen tulleiden tietojen perusteella hyvinvointialueiden rahoitusta ja palveluita leikataan merkittävästi. TOI katsoo, että päätökset vaikuttavat toteutuessaan ainakin välillisesti myös toimintaterapiapalveluihin, sillä ne todennäköisesti heikentävät asiakkaiden toimintakykyä.

Sote-sopimuksen iltakahvit 22.4. klo 17-18 →

Oletko yhtenä kysymysmerkkinä sote-sopimuksen äärellä? Tule ensi maanantaina 22.4. klo 17-18 etänä järjestettävään TOIn iltakahvitilaisuuteen kysymään mieltäsi pohdituttavat kysymykset!