Koululaisten toimintakyvyssä tikittää aikapommi - ei jätetä opettajia yksin!

TOI järjestää heinäkuussa SuomiAreenalla yhdessä Suomen Fysioterapeuttien ja Tule ry:n kanssa paneelin, jossa keskustellaan siitä, mitä tehdä kun lapset ja nuoret liikkuvat yhä vähemmän ja arjen toiminnat yksipuolistuvat. Tulevaisuutta ajatellen koululuokissa tikittää aikapommi.

Julkaistu 28.6.2019

Asiaan pitää puuttua, sillä ongelmat kasaantuvat ja lisääntyvät, ja haasteiden korjaaminen lapsuudessa on helpompaa kuin myöhemmin elämän varrella. Voisimme tukea opettajien työtä varhaisella puuttumisella hyödyntämällä fysioterapeutteja ja toimintaterapeutteja kouluissa. Aiommeko kuitenkaan tehdä niin?

Keskustelemassa mukana ovat Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä, Me-säätiön toiminnanjohtaja, toimintaterapeutti Ulla Nord, Vuoden opettaja 2016 Maarit Korhonen ja fysioterapeutti Sirkka Ruokonen.

Tervetuloa mukaan SuomiAreenalle Poriin, kaupungintalon pihaan, 19.7. klo 11.30 kuuntelemaan panelistien ajatuksia asiasta ja keskustelemaan toimintaterapeuteille tärkeästä aiheesta.

Osallistu paikan päällä tai live striimauksen kautta

SuomiAreena –tilaisuuteen voi osallistua tulemalla paikan päälle Poriin tai seuraamalla livelähetystä MTV3:n suomiareena.fi -sivulla olevan linkin kautta. Tilaisuus on yleisölle maksuton ja kaikille avoin, ilmoittautumista ei tarvita.

Kaikki mukaan somettamaan!

Jos toimintaterapia kouluissa –aihe on sinulle tärkeä voit edistää yhteistä asiaa olemalla aktiivinen somessa. TOI on toukokuusta alkaen julkaissut kotisivuillaan aiheeseen liittyviä uutisia, blogikirjoituksia ja kannanottoja. Niitä kannattaa jakaa ahkerasti jo heinäkuun alussa, ja varsinkin SuomiAreena –viikon aikana.

Somepostauksissa kannattaa aina käyttää tunnistetta #SuomiAreena. Muut tunnisteet ovat #TOImivakouluarki #TOImintaterapeutit #TOImintaterapia #TOImintaterapeuttiliitto.

Opettajista 98,5% huolissaan oppilaidensa keskittymiskyvyn ongelmista – nyt on aika tarttua ongelmaan →

Opettajien kokemuksia oppilaiden toimintakyvyn rajoituksista kartoittaneen kyselyn tulokset ovat selkeät. Käytännössä kaikki vastanneet opettajat olivat huolissaan oppilaidensa keskittymiskyvyn ongelmista ja neljä viidestä oppilaiden ongelmista sosiaalisissa suhteissa.

SuomiAreenan panelistit: Toimintaterapeutti voi tuoda koululaisille tärkeää arjen apua →

Kynä ei pysy kädessä, keskittymisvaikeudet piinaavat tai lapsi jää kaveriporukan ulkopuolelle. Näissäkin tilanteissa toimintaterapeutti voi tehdä paljon hyvää opettajan tukena koulussa.

Koululaisten toimintakyvyssä tikittää aikapommi - ei jätetä opettajia yksin! →