Jäsenetuna johtava toimintaterapia-alan tieteellinen julkaisu

Scandinavian Journal of Occupational Therapylle kaikkien aikojen korkein impaktiluku. Hyödynnä jäsenetusi ja tilaa itsellesi vuoden 2022 verkkolukuoikeudet.

Julkaistu 7.3.2022

TOIn jäsenetuihin kuuluva Scandinavian Journal of Occupational Therapy sai viime vuonna kaikkien aikojen parhaimman impaktilukunsa.

SJOTin impaktiluku (impact factor) 2,611 kuvaa sitä, kuinka monta kertaa SJOTin artikkeleihin on keskimäärin viitattu muissa julkaisuissa.

Suomea SJOT-lehden hallituksessa edustaa toimintaterapiasta väitellyt Göteborgin yliopiston toimintaterapian lehtori ja tutkija Greta Häggblom-Kronlöf. Hän kertoo, että luku kuvaa lehden julkaistujen tieteellisten artikkeleiden merkittävyyttä.

– SJOTin ensimmäinen impaktiluku vuonna 2010 oli 0.653. Luku on ollut nousujohteinen: vuonna 2019 luku oli 1.347 ja vuonna 2020 jo 2.611. Uusin impaktiluku ohitti American Journal of Occupational Therapy -julkaisun luvun, joten SJOTia voi nyt kutsua johtavaksi toimintaterapia-alan tieteellisesti julkaisuksi.

Suomalaisillekin toimintaterapeuteille tärkeä julkaisu

Suomessa itsekin toimintaterapeutin koulutuksensa saanut Greta Häggblom Kronlöf pitää SJOT-julkaisua suomalaiselle lukijalle tärkeänä alustana Pohjoismaissa tehtyyn toimintaterapia-alan tutkimukseen. Vaikka tutkimus ei olisi Suomessa toteutettu, naapurimaidemme tutkimusta kannattaa seurata, koska maidemme kulttuurit sekä terveydenhuolto- ja sairaanhoitojärjestelmät ovat lähellä toisiaan. Toisaalta laajemman näkökulman saamiseksi on tärkeää, että SJOTissa julkaistaan myös muuta kuin pohjoismaista tutkimusta.

Häggblom-Kronlöf painottaa työskentelyä näyttöön perustuvien menetelmien pohjalta. Tutkimuksen tulee olla toimintaterapeutin työn perusta silloin, kun on olemassa tutkimusta, joka vahvistaa interventioiden ja menetelmien tehokkuuden.

– Tämä velvoittaa jokaisen toimintaterapeutin seuraamaan tutkimusta. Tieteellinen tutkimus ja teoria ohjaavat meitä toimimaan työssämme eettisesti ja ammattimaisesti.

– Alamme kehityksen seuraaminen on myös mielenkiintoista! Tutkimuksen seuraaminen tuo tietoa ammatin kehityksestä ja tuo ideoita jokapäiväiseen työhön.

Verkkolukuoikeus vuodelle 2022

SJOTin sähköinen versio on yksi TOIn jäsenetu. Lehti sopii tiedonlähteeksi toimintaterapeuteille ja alan opiskelijoille sekä muille alasta kiinnostuneille. Artikkeleista 64 prosenttia on Pohjoismaista. Mukana on myös suomalaista alan tutkimusta. SJOT on TOIn yhdessä muiden pohjoismaisten toimintaterapeuttiliittojen kanssa omistama julkaisu.

Hyödynnä jäsenetusi ja tilaa itsellesi vuoden 2022 verkkolukuoikeudet. Tietoa tilaamisesta taas sivulta, jonne olemme koonneet jäsenpalvelumme: toimintaterapeuttiliitto.fi/jasenille/jasenpalvelut/sjot-julkaisu/

Mukavia lukuhetkiä!

JUKO | Valtiolla edessä yt-suma – katso, lue ja kuuntele, miten tilannetta kommentoi JUKOn neuvottelupäällikkö Minna Salminen →

– Tuhansien virkamiesten vähentäminen käytännössä muutaman kuukauden valmisteluajalla ei onnistu hyvän hallinnon mukaisesti. Huonolla hallinnolla ehkä, jos hallitus niin tahtoo, arvioi JUKOn valtiosektorin neuvottelupäällikkö Minna Salminen.

Toimintaterapeuttiliitto: Kehysriihen säästöt heijastuvat toimintaterapian asiakkaisiin lumipalloilmiön tavoin →

Maan hallituksen kehysriihineuvottelut päättyivät viime tiistaina. Julkisuuteen tulleiden tietojen perusteella hyvinvointialueiden rahoitusta ja palveluita leikataan merkittävästi. TOI katsoo, että päätökset vaikuttavat toteutuessaan ainakin välillisesti myös toimintaterapiapalveluihin, sillä ne todennäköisesti heikentävät asiakkaiden toimintakykyä.

Palkkahinnoittelun rakenne uudistui – toimi ja varmista, että tehtäväsi sijoitetaan oikein omalla työpaikallasi! →

Sote-alan palkkauksen uusi hinnoittelurakenne astui voimaan takautuvasti 1.2. alkaen. Kaikkien sote-alan työntekijöiden tehtävät on sijoitettava uusiin palkkahinnoittelukohtiin 1.6. mennessä.