JUKOn hallitus hylkäsi kunta-alan sovintoesityksen – ”Märkä rätti vasten kasvoja”

Anu Halonen: "Esitys ei tue TOIn tavoitetta." Toimintaterapeutteja koskevien lakonuhkien ajankohta lähestyy. Sairaanhoitopiireissä työskentelevät TOIn jäsenet eivät ole mukana lakossa. Lakkoavustus ja lakko-ohjeet jäsenille. Tule mukaan mielenilmaukseen Senaatintorille Helsinkiin 5.4.!

Julkaistu 31.3.2022

Akavalaisia julkisalojen palkansaajia edustava neuvottelujärjestö JUKO on hylännyt valtakunnansovittelija Vuokko Piekkalan sovintoesityksen kunta-alan työriitaan.

Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestön JUKOn hallitus päätti esityksen hylkäämisestä keskiviikkona.

”Esitys osoittaa arvostuksen puutetta”

– Sovintoesityksen palkankorotusratkaisu on kuin märkä rätti vasten kunta-alan asiantuntijoiden ja esihenkilöiden kasvoja. Arvostuksen sijaan se osoittaa ”kyllä palkansaajat taas joustavat” -asennetta, sanoo JUKOn hallituksen puheenjohtaja Olli Luukkainen.

Kunta-alan sovintoesityksen palkkaratkaisu on heikompi kuin äskettäin valtion ja kirkon sektoreilla tehdyt sopimukset. Luukkaisen mielestä tämä osoittaa konkreettisesti, miten vähän kunta-alan ihmisten työpanosta todellisuudessa arvostetaan.

– Sovintoesityksen mukainen ratkaisu työntäisi vielä lisää henkilöstöä pois kunnista ja tulevilta hyvinvointialueilta. Ei ihmisiä pidetä töissä ja uusia houkutella vain jakelemalla kymppejä sinne tänne raskaiden paikallisia järjestelyeriä koskevien neuvottelujen jälkeen. Päättäjien on ryhdistäydyttävä. Rahat kunnollisiin korotuksiin ja palkkaohjelmiin on löydettävä. Nyt on sen aika, Luukkainen vaatii.

JUKOn tavoitteena neuvotteluissa on vähintään 2 prosentin yleiskorotus tälle vuodelle ja monivuotinen palkkaohjelma, joka tarvitaan korjaamaan kunta-alan palkkojen jälkeenjääneisyyttä verrattuna yksityiseen sektoriin.

”Ratkaisuesitys lisäisi byrokratiaa”

JUKOn toiminnanjohtaja Maria Löfgren ihmettelee, että sovintoesityksessä sormeiltiin voimassa olevaa kunnallista pääsopimusta, vaikka mikään neuvottelutaho ei ole irtisanonut nykyistä pääsopimusta.

– Meidän käsityksemme mukaan voimassa olevat virka- ja työehtosopimukset eivät ole työriidan kohteena, eikä niitä tulisi sisällyttää sovintoesitykseen.

Löfgrenin mukaan valtakunnansovittelijan ratkaisuesitys johtaisi siihen, että byrokratia ja neuvottelupöytien lukumäärä kasvaisi.

– Yhden pääpöydän sijaan samat tahot joutuisivat setvimään samoja kiistoja kahdessa pöydässä.

TOIn puheenjohtaja Anu Halonen: "Työnantajan pitää ottaa kunta-alan haasteet tosissaan."

TOIn hallitus käsitteli sovintoesitystä kokouksessaan, eikä nähnyt mahdollisuutta hyväksyä esitettyä kokonaisuutta.

– Päätavoitteemme on toimintaterapeuttien palkkausepäkohtien korjaaminen siten, että osaaminen, koulutus ja työn vaativuus tunnistetaan ja ne näkyvät palkkauksessa. Tämä sovintoesitys ei millään tavalla tue tavoitettamme tai tarjoa ratkaisua laajemmin julkisen terveydenhuollon osaajapulaan, mikä on myös toimintaterapeuttien kohdalla todellisuutta, TOIn puheenjohtaja Anu Halonen sanoo.

Halonen toivoo neuvottelujen jatkuvan, mutta tilanne ei näytä hyvältä.

– Työnantajan pitää ottaa kunta-alan haasteet tosissaan ja näyttää, että ne halutaan myös ratkaista. Neuvottelujen eteneminen vaatii molempien osapuolten vastaantuloa, niitä ei voida käydä vain työntekijöiden jouston varassa.

– Jos ratkaisua ei nopeasti löydy, ensi viikolla toteutuvat JUKOn ilmoittamat, myös toimintaterapeutteja koskevat, lakot Jyväskylän, Rovaniemen, Oulun ja Turun kaupunkityönantajilla.

Toimintaterapeutteja koskevien lakonuhkien ajankohta lähestyy - sairaanhoitopiireissä työskentelevät jäsenet eivät kuulu lakon piiriin

Jos uudesta virka- ja työehtosopimuksesta ei synny sopua, ensi viikolla edessä ovat TOIn jäseniäkin koskevat lakot.

Kunta-alalla työskenteleviä TOIn jäseniä lakot koskisivat seuraavasti:

• Jyväskylän kaupunki ja Rovaniemen kaupunki: 6.–7. huhtikuuta
  • Oulun kaupunki ja Turun kaupunki: 6.–7. huhtikuuta
  • Kuopion kaupunki ja Tampereen kaupunki: 12.–13. huhtikuuta
  • SOTE-sopimuksen piiriin kuuluvat työntekijät Vantaan kaupungilla: 19.-25.4.2022.
  • KVTESin ja OVTESin piirin kuuluvat työntekijät Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilla:19.-25.4.2022.

Kaikkiaan JUKOn, JHL:n ja Jytyn lakonuhka koskee jopa 81 000:ta kuntapalkansaajaa.

HUOM! Sairaanhoitopiireissä työskentelevät TOIn jäsenet eivät kuulu lakon piiriin JUKOn linjauksen mukaisesti.

Järjestöjen kolmas, koko Suomea koskeva ylityö- ja vuoronvaihtokielto kuntasektorille alkaa maanantaina 4. huhtikuuta ja päättyy sunnuntaina 10. huhtikuuta.

Lakkoavustus, lakko-ohjeet ja muuta lisätietoa lakkokaupungeissa työskenteleville jäsenille

Lakkopaikkakunnilla työskenteleville jäsenillemme olemme lähettäneet lisätietoa ja ohjeet lakkoavustuksen maksamisesta jäsenkirjeessä maanantaina 28.maaliskuuta.

Mielenilmaukset Helsingissä ja muilla paikkakunnilla

Helsingissä järjestetään Palkkapäivä-mielenilmaus tiistaina 5.4. Myös muilla paikkakunnilla on mielenilmauksia. Lue niistä lisää TOIn uutisesta.

Yhteystiedot ajan tasalle

Ovatko jäsentietosi ajan tasalla? Entä jukolaiseen liittoon kuuluvalla kollegallasi? On tärkeää, että liiton viestintä tavoittaa kaikki jäsenet.

Klikkaa itsesi jäsenen verkkopalveluun toimintaterapeuttiliitto.fi/verkkopalvelu ja päivitä meille työpaikkatietosi ja TOImiva sähköpostiosoitteesi.

TOI viestii jäsenilleen pääasiassa jäsenkirjeissä - seuraa TOIn ja JUKOn viestintää

TOI viestii jäsenilleen pääasiassa jäsenkirjeissä. Lähetämme tarvittaessa myös tekstiviestejä.

Tietoa saat myös JUKOn verkkosivuilta.

Löydät meidät myös somesta:

TOI laati määritelmän toimintaterapeutin suoravastaanotolle →

TOIn määritelmätyö toimintaterapeutin suoravastaanotolle on valmistunut. Määritelmä tekee näkyväksi jo nyt laajasti käytössä olevat toimintamallit toimintaterapiapalvelujen lähetteettömästä käytännöstä.

Soteri-rekisterin käyttöönotto on aiheuttanut hankaluuksia toimintaterapeuttiyrittäjille →

Valvontalain myötä käyttöön tulleen Soteri-rekisterin käyttöönotossa on ollut haasteita alkuvuoden ajan. Haasteita ovat aiheuttaneet sekä jatkuvasti kehitetty Soteri-rekisteri että palvelun ruuhkautuminen. Haasteet ovat näkyneet myös TOIn yrittäjäjäsenpalvelussa.

COPM-arviointimenetelmän uudistettu 5. painos on julkaistu →

TOI tuki päivitystyötä ja käännätti uudistetun arviointilomakkeen ja ohjeen suomeksi. Uudistettu arviointimenetelmä on nyt ostettavissa.