Pandemia ajaa toimintaterapia-alan yrittäjät ahdinkoon

Koronapandemia on vaikuttanut toimintaterapia-alan yrittäjiin voimakkaasti. Moni toimintaterapeutti on parhaillaan lähes tai jopa täysin vailla toimeentuloa.

Julkaistu 27.3.2020

Kela, kuntayhtymät ja vakuutusyhtiöt, eli toimintaterapeuttipalveluiden keskeiset tilaajat ja maksatahot, ovat linjanneet, että asiakkaan luona tehtävää kuntoutusta rajataan ja ensisijaisesti suositaan etäkuntoutusta 31.5.2020 asti. Etäyhteydellä voidaan ratkaista vain pieni osa kuntoutusasiakkaiden tarpeista. Pääosin yksinyrittäjinä ja pienissä yrityksissä toimivat toimintaterapia-alan yrittäjät kuvaavat muutosta vähintään 50 % välittömällä tulotason putoamisella. Suurin osa yrittäjistä arvioi tulojen loppuvan kokonaan seuraavien kahden kuukauden aikana.

Etäkuntoutus, jota parhaillaan suositellaan kuntoutusmuotona, vaatii yrittäjiltä runsaasti perehtymistä ja opettelua. Harvalla on valmiina teknistä alustaa, jonka käyttöönottoon ja perehdyttämiseen myös asiakkaat ovat sitoutuneita. Toimintaterapian asiakkailla ei välttämättä ole tietoteknisiä valmiuksia uusien välineiden ja ohjelmien käyttöön.

• Etäkuntoutus ei ole toimivin ratkaisu työssäni. Työskentelen lasten toimintaterapeuttina ja teen pääosin koti-, päiväkoti- ja koulukäyntejä. Olen myös ratsastusterapeutti. Kelan päätös asiakkaan luona tehtävien kuntoutuspalveluiden keskeyttämisestä pysäytti toimeentuloni, mutta kuluja en pysty karsimaan lainkaan. Hevosten ylläpito maksaa, olen töissä tai en, toteaa yrittäjä, toiminta- ja ratsastusterapeutti Hanna Huttunen.

Toimintaterapia-alan yrittäjät kokevat tulevaisuuden erittäin epävarmana. Kelan, valtion ja kuntayhtymien ohjeistukset ovat paikoin ristiriitaisia ja epäselviä. Moni pohtii, kannattaako yrittämistä enää jatkaa, etenkin mikäli epidemiatilanne pitkittyy. Huolta aiheuttavat myös tuleva lomakausi, joka on terapia-alalla hiljaista aikaa sekä epätietoisuus palveluseteleiden voimassaoloajoista.

• Liminkalaisessa Toimivax Oy:ssä työskentelevä toimintaterapeutti ja yrittäjä Heli Ojamaa toteaa huolen yritystoiminnan jatkumisesta ja toimeentulosta olevan suuri. Toimivax Oy investoi viime vuonna täysin uusiin toimitiloihin, joissa lähes kaikki terapiat toteutettiin läsnäoloterapioina. Nyt puolet työntekijöistä on lomautettuna, lisää lomautuksia on todennäköisesti tulossa huhtikuussa.
  • Tulomme ovat loppuneet lähes täysin, mutta kulut juoksevat edelleen. Ennen muuta toivomme turvaa työntekijöillemme, jotta yritystoimintamme voisi jatkua epidemian jälkeen. Meillä on asiakkaita, joiden luo palata, mutta kauanko tilanne kestää ja saammeko pidettyä taitavat työntekijämme työsuhteessa, mikäli toimeentuloa ei voida taata on suuri kysymysmerkki kuvaa Heli Ojamaa, toimintaterapeutti, yrittäjä.

Lisätietoja:
Jasu Forss
varapuheenjohtaja, yrittäjä
Suomen Toimintaterapeuttiliitto ry
jasu.forss@toimintaterapeuttiliitto.fi

Hanna Huttunen, yrittäjä
hanna.hanninen81@gmail.com
www.toihannanratsastusterapia.fi

Heli Ojamaa, yrittäjä
toimivax@gmail.com
www.toimivax.fi

Korjaus 1.4.2020: Tekstin ensimmäiseen virkkeeseen tarkennettu, että ensisijaisesti tulee suosia etäkuntoutusta, ei keskeyttää kuntoutus.

Toimintaterapeuttiliitto: Kehysriihen säästöt heijastuvat toimintaterapian asiakkaisiin lumipalloilmiön tavoin →

Maan hallituksen kehysriihineuvottelut päättyivät viime tiistaina. Julkisuuteen tulleiden tietojen perusteella hyvinvointialueiden rahoitusta ja palveluita leikataan merkittävästi. TOI katsoo, että päätökset vaikuttavat toteutuessaan ainakin välillisesti myös toimintaterapiapalveluihin, sillä ne todennäköisesti heikentävät asiakkaiden toimintakykyä.

JUKO | Valtiolla edessä yt-suma – katso, lue ja kuuntele, miten tilannetta kommentoi JUKOn neuvottelupäällikkö Minna Salminen →

– Tuhansien virkamiesten vähentäminen käytännössä muutaman kuukauden valmisteluajalla ei onnistu hyvän hallinnon mukaisesti. Huonolla hallinnolla ehkä, jos hallitus niin tahtoo, arvioi JUKOn valtiosektorin neuvottelupäällikkö Minna Salminen.

Sote-sopimuksen iltakahvit 22.4. klo 17-18 →

Oletko yhtenä kysymysmerkkinä sote-sopimuksen äärellä? Tule ensi maanantaina 22.4. klo 17-18 etänä järjestettävään TOIn iltakahvitilaisuuteen kysymään mieltäsi pohdituttavat kysymykset!