SOTE-sopimuksella kuntoutusalan palkat vastaamaan työn vaativuutta

Toimintaterapeuttiliiton vastavalittu puheenjohtaja Anu Halonen muistuttaa, että uuden kunta-alan SOTE-sopimuksen työehdot koskevat koko moniammatillista sosiaali- ja terveydenhuoltoalan henkilökuntaa.

Julkaistu 23.9.2021

Nyt neuvottelupöydällä oleva uusi sosiaali- ja terveydenhuollon työ- ja virkaehtosopimus eli SOTE-sopimus koskee laajaa kirjoa sote-alan ammattilaisia, kuten toimintaterapeutteja. Toimintaterapeuttiliiton uuden puheenjohtajan Anu Halosen mielestä sillä on myös laajempi merkitys.

– Parhaassa tapauksessa niin sote-alan työntekijät, työnantajat kuin asiakkaatkin hyötyvät työehtojen muokkaamisesta nimenomaan sote-työn asiantuntijoille sopiviksi. Tämä voi vaikuttaa alan työhyvinvointiin, johtamiseen ja asiakkaiden palveluihin.

Toimintaterapeuttiliitto on JUKOlainen liitto, ja sen tavoite SOTE-sopimusneuvotteluissa ovat sellaiset työsuhteen ehdot, jotka tukevat vaativaa kuntoutusalan asiantuntijatyötä.

– Tämän tulee näkyä myös palkassa. Nyt toimintaterapeuttien osaaminen esimerkiksi työkyvyn tukemisessa, ikääntyvien erilaisissa asumisvaihtoehdoissa ja kotikuntoutuksessa sekä kuntoutustyön erityispiirteet eivät ulotu palkkaukseen.

Toimintaterapialla paikka koronan jälkihoidossa

Toimintaterapia-alan palkkaukseen puheenjohtaja Anu Halonen haluaa vaikuttaa myös lisäämällä tietoa alasta ja sen merkityksestä esimerkiksi koronan verottamassa yhteiskunnassa.

– Toimintaterapialla on paikkansa koronan jälkihoidossa. Pandemia on aiheuttanut välillisiä vaikutuksia ihmisten arkeen, toimintakyvyn ongelmat ovat lisääntyneet ja kuntoutuksen tarve on kasvanut.

– Toimintaterapian lisäarvo sote-alalla on ihmisen arjen ja työn saaminen toimivaksi, jotta ihminen voi elää omanlaistaan merkityksellistää elämää.

Pääluottamusmiehen tehtävästä puheenjohtajaksi siirtynyt Halonen haluaa kehittää alaa. Hänen mukaansa ammattiliiton tehtävä on edistää jäsentensä asioita, mutta vastakkainasettelua hän ei halua lisätä.

– En tunnista vastakkainasettelua sote-alan käytännön työstä, joka on yhdessä tekemistä moniammatillisissa tiimeissä. Toimintaterapeutit ja muut sote-alan työntekijät ovat tekemisissä samojen potilaiden ja asiakkaiden asioiden kanssa.

Toimintaterapeuttiliiton syyskokous valitsi yksimielisesti puheenjohtajaksi Anu Halosen 23.9.2021. Halonen on terveystieteiden maisteri, pääaineenaan toimintaterapia. Hän tulee puheenjohtajaksi Keski-Suomen sairaanhoitopiirin pääluottamusmiehen tehtävästä. Toimintaterapeuttiliitto on akavalainen ammattiliitto, jossa on noin 3000 jäsentä.

Lisätietoa:

Anu Halonen

puheenjohtaja

anu.halonen@toimintaterapeuttiliitto.fi

Toimintaterapeuttiliitto: Kehysriihen säästöt heijastuvat toimintaterapian asiakkaisiin lumipalloilmiön tavoin →

Maan hallituksen kehysriihineuvottelut päättyivät viime tiistaina. Julkisuuteen tulleiden tietojen perusteella hyvinvointialueiden rahoitusta ja palveluita leikataan merkittävästi. TOI katsoo, että päätökset vaikuttavat toteutuessaan ainakin välillisesti myös toimintaterapiapalveluihin, sillä ne todennäköisesti heikentävät asiakkaiden toimintakykyä.

JUKO | Valtiolla edessä yt-suma – katso, lue ja kuuntele, miten tilannetta kommentoi JUKOn neuvottelupäällikkö Minna Salminen →

– Tuhansien virkamiesten vähentäminen käytännössä muutaman kuukauden valmisteluajalla ei onnistu hyvän hallinnon mukaisesti. Huonolla hallinnolla ehkä, jos hallitus niin tahtoo, arvioi JUKOn valtiosektorin neuvottelupäällikkö Minna Salminen.

Sote-sopimuksen iltakahvit 22.4. klo 17-18 →

Oletko yhtenä kysymysmerkkinä sote-sopimuksen äärellä? Tule ensi maanantaina 22.4. klo 17-18 etänä järjestettävään TOIn iltakahvitilaisuuteen kysymään mieltäsi pohdituttavat kysymykset!