Sovintoehdotuksen palkkaohjelma koko kunta-alalle oli oikea askel – ”Valitettavaa, ettei sovintoa syntynyt”

JUKO ja TOIn hallitus olisivat olleet valmiita ehdotuksen läpimenoon. Kunta-alan neuvottelujen jatko on nyt avoinna. Toistaiseksi voimassa ollut ylityö- ja vuoronvaihtokielto kunta-alalla päättyy.

Julkaistu 11.5.2022

Kunta-alan kiistaan uudesta virka- ja työehtosopimuksesta ei ole saatu edelleenkään ratkaisua. Kaikki neuvotteluosapuolet eivät hyväksyneet sovittelulautakunnan sovintoehdotusta puolenpäivän määräaikaan mennessä keskiviikkona 11. toukokuuta.

Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO olisi ollut valmis ehdotuksen läpimenoon. TOIn hallitus kävi keskustelua sovintoesityksen sisällöstä tiistaina 10.5., ja olisi ollut myös valmis hyväksymään sopimuksen ja siirtymään jatkotyöskentelyyn.

- Esitetty palkkaohjelma olisi antanut mahdollisuuden palkkauksen kehittämiseen TOIn tavoitteiden suuntaisesti, puheenjohtaja Anu Halonen sanoo.

Yhteinen kehittäminen olennaista

JUKOn hallituksen puheenjohtaja Olli Luukkainen pitää valitettavana, ettei nyt syntynyt kaikkia tyydyttävää ratkaisua.

- Sovintoehdotus palkkaohjelmineen teki selkeästi näkyväksi koko kunta-alan työn ansaitseman arvostuksen ja palveluketjujen kaikkien työntekijöiden merkityksen. Se ei asettanut ketään vastakkain, vaan olisi tukenut työpaikkojen yhteistä kehittämistä. Tämä on olennaista, sillä kuntatyötä tehdään yhdessä ja hyvinvointialueille siirrytään yhdessä, Luukkainen sanoo.

Luukkaisen mukaan kunta-alan on päästävä viimein kuromaan kiinni palkkaliukumien puuttumisen aiheuttama ansiokehityksen takamatka.

Sovittelulautakunnan sovintoehdotus sisälsi viisivuotisen palkkaohjelman, jonka vaikutus olisi ollut yhteensä viisi prosenttia.

JUKOn toiminnanjohtajan Maria Löfgrenin mukaan palkkaohjelma kuntasektorin kaikille kuudelle sopimusalalle oli JUKOlle neuvotteluissa kynnyskysymys.

- Palkkaohjelma mahdollistaa matalan palkkatason korjaamisen ja sovittelulautakunnan ehdotus olisikin tältä osin vastannut JUKOn tavoitteita.

Jatko avoinna

Sovittelulautakunta esitti kunta-alalle kolmivuotista sopimusta ja kuluvan vuoden yleiskorotukseksi 2:ta prosenttia jokaiselle sopimusten piirissä olevalle työntekijälle. Enintään 2 300 euron kuukausipalkkoihin olisi toteutettu vähintään 46 euron korotus.

- Vuosien saatossa syntyneeseen kuntapalkansaajien ansiokehityksen takamatkaan olisi tuonut helpotusta myös muiden alojen palkankorotukset ylittävä 0,5 prosentin suuruinen keskitetty järjestelyerä, kertoo Löfgren.

Kunta-alan neuvottelujen jatko on nyt toistaiseksi avoinna.

- Vaikka kolme osapuolta neljästä hyväksyi annetun sovintoehdotuksen, tämä päätös ei sido enää ketään, Löfgren toteaa.

Koska JUKO hyväksyi sovintoehdotuksen, se on päättänyt lopettaa toistaiseksi voimassa olleen ylityö- ja vuoronvaihtokiellon kunta-alalla.

TOIssa on voimaa – Pohjois-Karjalassa! 22.5.2024 klo 17–19 →

TOIn puheenjohtaja Kirsi Wikman kutsuu Pohjois-Karjalan alueen jäsenet yhteiseen tapaamiseen Joensuussa keskiviikkona 22.5.2024 klo 17–19.

SAK, Akava ja STTK: Aikuiskoulutustuelle ei onnistuttu luomaan korvaavaa mallia →

Palkansaajajärjestöt SAK, Akava ja STTK jättivät eriävän mielipiteen työuran aikaista jatkuvaa oppimista kehittävän työryhmän loppuraporttiin, joka julkaistiin tänään 11. huhtikuuta. Järjestöt eivät kannata opintotukeen tai lainaan perustuvaa mallia aikuiskoulutustuen tilalle.

Toimintaterapeuttiliitto: Kuntoutukseen tulee päästä myös ilman diagnoosia →

Suomessa tarvitaan uudenlaista ajattelua kuntoutukseen pääsyn kriteereistä. Hallitusohjelman tavoite siirtää sote-palveluiden painopiste korjaavista toimenpiteistä ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen apuun on hyvä, mutta esimerkiksi kirjaus nuorten ammatilliseen kuntoutukseen pääsemisestä vain sairaus- tai vammadiagnoosilla vaikuttaa toteutuessaan päinvastoin, Suomen Toimintaterapeuttiliitto toteaa.