TOIn kunnallisten virka- ja työehtosopimusten piirissä olevat jäsenet ylityö- ja vuoronvaihtokieltoon 7.-13.3.2022

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto koskee kaikkia niitä Toimintaterapeuttiliittoon kuuluvia jäseniä, jotka työskentelevät julkisella sektorilla kunta-alan työehtosopimusten piirissä. Se ​ei kuitenkaan koske virkasuhteisia jäseniä.

Julkaistu 2.3.2022

Kunta-alan neuvotteluiden keskeytymisen vuoksi Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry on päättänyt ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta kaikkien kunnallisten virka- ja työehtosopimusten piirissä.

Kielto alkaa maanantaina 7.3.2022 kello 00.01. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto on voimassa seitsemän vuorokautta, ja se päättyy sunnuntaina 13.3.2022 klo 23.59.

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto koskee kaikkia niitä Toimintaterapeuttiliittoon kuuluvia jäseniä, jotka työskentelevät julkisella sektorilla kunta-alan työehtosopimusten piirissä. Jäsenemme kuuluu ylityö- ja vuoronvaihtokiellon piiriin, jos sopimus on Sosiaali- ja terveydenhuollon työ- ja virkaehtosopimus SOTE-sopimus, Kunnallinen yleinen virka- ja työehtosopimus (KVTES) tai Kunnallinen opetushenkilöstön virka- ja työehtosopimus (OVTES).

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto ​ei kuitenkaan koske virkasuhteisia jäseniä, koska kunnallinen virkaehtosopimuslaki rajaa virkamiehen työtaisteluoikeuden vain lakkoon.

– Ylityö- ja vuoronvaihtokielto on työntekijöiden keino vauhdittaa sopimuspöytään palaamista ja neuvotteluiden jatkumista. Sen vuoksi olemme mukana JUKOn asettamassa ylityö- ja vuoronvaihtokiellossa. Tämä on TOIn jäsenille suora vaikuttamisen keino siihen, että pääsemme edistämään sopimustavoitteitamme, TOIn puheenjohtaja Anu Halonen sanoo.

Lisätietoa tilanteesta TOIn jäsenille ja vastauksia useimmin kysyttyihin kysymyksiin aiheesta TOIn keskiviikkona 2.3.2022 lähettämästä jäsenkirjeestä.

JUKOn 2.3.2022 julkaisema tiedote

TOImisto lomailee 29.3.–1.4. →

Toimisto laskeutuu pääsiäisen viettoon 29.3. Jäsenpalvelu palvelee normaalisti jälleen 2.4.

Uusi täydennyskoulutusasetus astuu voimaan 1.4. – sisältö jättää toivomisen varaa →

STM:n valmistelema täydennyskoulutusasetus antaa raamit sille, millaiset täydennyskoulutusmahdollisuudet toimintaterapeuteilla ja muilla sote-työntekijöillä tulee olla. Uusi asetus lisää täydennyskoulutuksen toteutumisen seurantaa. TOI on pettynyt siihen, että asetuksessa ei säännellä täydennyskoulutuksen vuosittaista vähimmäismäärää.

Akava | Työhyvinvoinnin pelastusoperaatio -verkkolähetys 3.4. kello 11–12 →

Akava järjestää keskiviikkona 3.4. kello 11–12 työhyvinvointiaiheisen verkkolähetyksen, jossa otetaan esille työkyvyttömyyden ja sairauspoissaolojen taloudellinen merkitys sekä Akavan ratkaisut työhyvinvoinnin parantamiseksi.