Yksityisen sosiaalipalvelualan neuvotteluissa sopu

Työntekijäosapuoli ja työnantajaa edustava HALI ry pääsivät tänään torstaina sopuun yksityisen sosiaalipalvelualan työriidassa.

Julkaistu 8.6.2023

Tulos odottaa vielä neuvotteluosapuolten hallintojen hyväksyntää, mutta käynnissä olevat työtaistelutoimet päättyvät heti.

Neuvottelutulos ja palkankorotusten taso julkaistaan ensi viikon tiistaina 13.6., jos kaikkien osapuolten hallinnot hyväksyvät ratkaisun.

Saavutettu sopu syntyi pitkien neuvottelujen myötä. Yksityinen sosiaalipalveluala on ollut sopimuksettomassa tilassa toukokuun alusta lähtien, ja työtaistelutoimenpiteitä on toteutettu toukokuun lopusta lähtien.

Sote-alan ammattihenkilöitä koskeva lainsäädäntö uudistuu – tavoite henkilöstöpulan helpottaminen →

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöitä koskevan lainsäädännön kokonaisuudistus on käynnistynyt. Säädösmuutoksilla tähdätään alan vakavan henkilöstövajeen ratkaisemiseen muun muassa arvioimalla ammattien sääntelyn tarvetta ja mahdollistamalla henkilöstön joustava työnjako. TOI vaikuttaa aktiivisesti, jotta toimintaterapeuttien asema säilyy jatkossakin säänneltynä ammattina. Tämä on toimintaterapiapalveluissa keskeistä potilas- ja asiakasturvallisuuden näkökulmasta.

JUKO kehysriihestä: Säästöt erityisesti hyvinvointialueilla ja valtiolla vaikuttavat välittömästi kansalaisten lakisääteisiin palveluihin →

Julkinen sektori tarjoaa veroeuroja vastaan lain edellyttämiä palveluja kansalaisille, yrityksille ja yhteisöille ja on siksi vastuussa muun muassa tarjonnan yhdenvertaisuudesta.

Terveyspalvelualan työehtosopimusneuvottelut jatkuivat →

Terveyspalvelualan Unionin ja Hyvinvointiala HALIn väliset työehtosopimusneuvottelut jatkuivat keskiviikkona 10.4.2024. Voimassa oleva sopimuskausi päättyy 30.4.2024.