Akava ja Akavan sote-liitot vetoavat huolehtimaan perustason palveluista myös poikkeusaikana

Akava ja Akavan sosiaali- ja terveysalan liitot ovat huolissaan kuntien vaihtelevista käytännöistä sosiaali- ja terveydenhuollon perustason työn toteuttamisessa. Tilanne asettaa asiakkaat eriarvoiseen asemaan eri puolilla maata.

Julkaistu 14.4.2020

Joissakin kunnissa ennaltaehkäisevä ja kuntouttava työ sekä pitkäaikaissairauksien hoito on käytännössä ajettu alas, toiset ovat lähteneet kehittämään aktiivisesti uusia palvelun muotoja. Kuntien vastuulla on järjestää myös esimerkiksi mielenterveyspalvelut. Ne ovat vaarassa supistua koronakriisin vuoksi, vaikka kuormittavassa tilanteessa palvelujen saatavuutta pitäisi parantaa.

– Akavan sosiaali- ja terveysalan liittojen yhteinen huoli on, että syksyllä Suomea odottaa kasautunut palvelutarve, kun perustason sosiaali- ja terveyspalveluja on ajettu alas. Näin on tehty paikoitellen jo ennen kuin tilanne esimerkiksi henkilöstöpulan takia siihen pakottaisi, toteaa Akavan sosiaali- ja terveyspolitiikka -toimikunnan puheenjohtaja Tero Ristimäki.

– Myös toimintaterapian kohdalla ratkaisut ovat olleet perustason palveluissa vaihtelevia. Osa toimintaterapeuteista on lomautettu tai siirretty muihin tehtäviin, osa jatkaa omaa työtään etäkuntoutuksena tai tapaamalla asiakkaita edelleen suojatoimien rajoissa. Miten kaikki keväällä toteutumatta jääneet toimintaterapiapalvelut pystytään syksyllä järjestämään ja onko tämä toimintatapa ylipäätään tarkoituksenmukainen?, pohtii TOI:n puheenjohtaja Kristina Holmberg.

Huolta aiheuttaa palvelutilanteen kärjistyminen myös siksi, että kuntien heikkenevä taloustilanne ajaa niitä nopeisiin sopeuttamistoimiin, esimerkiksi henkilöstön lomauttamiseen. Tilanteen normalisoiminen vaikeutuu entisestään, jos erityisesti pienemmät yrittäjät ajautuvat konkurssiin palvelujen väliaikaisen alasajon takia.

– Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöä on kunnissa siirretty nopealla aikataululla toisiin tehtäviin, mikä on sinänsä hyvä, jos tarvetta siihen on. Työnantajien tulisi kuitenkin muistaa myös näissä tilanteissa riittävä perehdytys sekä henkilöstön terveydestä ja turvallisuudesta huolehtiminen, jotka kuuluvat yhä lain mukaan työnantajan velvollisuuksiin, muistuttaa Akavan johtava asiantuntija Hanna-Maija Kause.

Akavan sote-liitot vetoavat kuntiin, että ne varautuisivat ennalta lähikuukausina edessä olevaan kasvavaan palvelutarpeeseen, joka syntyy, kun perustason kiireettömiä palveluja on ajettu alas nykyisessä kriisitilanteessa. Varautumisessa on tärkeää hyödyntää yksityissektorin palvelukapasiteettia. Kuntien tulisi jakaa parhaita käytäntöjä palvelujen kehittämisestä keskenään.

– Koronavirus on muuttanut kaikkien suomalaisten toimintaympäristöä. Sopeutumiskeinojen löytäminen on harvalle helppoa mutta erityisen huolissani olen niistä henkilöistä, jotka tarvitsivat tukea arjen toimintoihin jo ennen tätä tilannetta. Juuri nyt kun tukea erityisesti tarvitaan, on toimintaterapia- ja kuntoutuspalveluita paikoin ajettu alas, harmittelee Kristina Holmberg.

Akavan sote-liitot toivovat, että sosiaali- ja terveysministeriö ohjaa kuntia, sairaanhoitopiirejä ja Kelaa palvelujen ylläpitämiseen mahdollisimman normaalisti ja kehittämään etäpalveluja. Tämä on tärkeää, jotta lähikuukausina tilanne ei kriisiydy tarpeettomasti hoitamattoman perustason palvelutarpeen takia.

Lisätietoja:

Akavan sosiaali- ja terveyspolitiikka -toimikunnan puheenjohtaja Tero Ristimäki, puh. 040 583 2657, tero.ristimaki@talentia.fi

Akavan johtava asiantuntija Hanna-Maija Kause, puh. 050 566 7949, hanna-maija.kause@akava.fi

Sote-sopimuksen iltakahvit 22.4. klo 17-18 →

Oletko yhtenä kysymysmerkkinä sote-sopimuksen äärellä? Tule ensi maanantaina 22.4. klo 17-18 etänä järjestettävään TOIn iltakahvitilaisuuteen kysymään mieltäsi pohdituttavat kysymykset!

Palkkahinnoittelun rakenne uudistui – toimi ja varmista, että tehtäväsi sijoitetaan oikein omalla työpaikallasi! →

Sote-alan palkkauksen uusi hinnoittelurakenne astui voimaan takautuvasti 1.2. alkaen. Kaikkien sote-alan työntekijöiden tehtävät on sijoitettava uusiin palkkahinnoittelukohtiin 1.6. mennessä.

Sote-alan ammattihenkilöitä koskeva lainsäädäntö uudistuu – tavoite henkilöstöpulan helpottaminen →

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöitä koskevan lainsäädännön kokonaisuudistus on käynnistynyt. Säädösmuutoksilla tähdätään alan vakavan henkilöstövajeen ratkaisemiseen muun muassa arvioimalla ammattien sääntelyn tarvetta ja mahdollistamalla henkilöstön joustava työnjako. TOI vaikuttaa aktiivisesti, jotta toimintaterapeuttien asema säilyy jatkossakin säänneltynä ammattina. Tämä on toimintaterapiapalveluissa keskeistä potilas- ja asiakasturvallisuuden näkökulmasta.