Mediatiedote: Arkikuntoutus – avain ikäihmisten kotona asumiseen

Ikääntyneiden kotikuntoutuspalveluiden kustannusvaikuttavuutta tutkitaan nyt myös Suomessa.

Julkaistu 26.2.2019

Suurten ikäluokkien ikääntyessä sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaiden määrä kasvaa merkittävästi. Tämä aiheuttaa haasteita julkisen terveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen rahoitukselle. Ikäihmisten on pystyttävä asumaan kotona ja säilyttävä toimintakyvyltään itsenäisenä mahdollisimman pitkään, jotta hoivapalveluita riittää kaikille niitä tarvitseville. Pohjoismaisen arkikuntoutusmallin on todettu olevan kustannusvaikuttava ja lisäävän ikäihmisten laatupainotteisia elinvuosia. Nyt sitä tutkitaan myös Suomessa. Akava myönsi toimintaterapeutti, tutkija Satu Niskaselle tutkimusstipendin arkikuntouksen vaikuttavuutta käsittelevään väitöskirjatutkimukseen.

Kustannustehokas ratkaisu

Arkikuntoutus on pohjoismainen kotikuntoutusmalli. Se tarkoittaa ikääntyneiden omassa kodissa ja sen ympäristössä tapahtuvaa kuntoutusta, jolla tuetaan omatoimisuutta moniammatillisesti ja asiakaslähtöisesti. Kuntoutuksen tavoitteet määritellään yhdessä ammattilaisten ja kuntoutujan kanssa.

Arkikuntoutuksen yhteiskunnallisista vaikutuksista on tieteelliseen tutkimukseen pohjautuvaa näyttöä. Sen on havaittu tukevan ikääntyneen omatoimisuutta arjessa ja olevan kustannusvaikuttavampi ratkaisu verrattuna tavanomaiseen kotihoitoon.

Suomessa arkikuntoutuksen vaikuttavuudesta ei ole aikaisemmin tehty tutkimusta. Niskasen tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten sosiaali- ja terveyspalveluja voidaan kehittää taloudellisesti kestävillä ratkaisuilla tukien samanaikaisesti ikääntyneiden elämänlaatua ja toimintakykyä.

Suomessa kuntoutuksen asiantuntijoiden osaamisen tunnistaminen on puutteellista

Suomessa ikääntyneiden palveluista on keskusteltu pääasiallisesti hoito- ja hoivatyön resurssien riittävyyden kautta. Kuntoutuksen asiantuntijoiden osaaminen ikääntyneiden palveluissa tunnistetaan heikosti. Kestävän ratkaisun löytäminen edellyttää moniammatillista lähestymistapaa ja myös toimintaterapeuttien osaamisen hyödyntämistä linjassa muiden Pohjoismaiden käytäntöjen kanssa.

Akavalainen: Arkikuntoutus voi auttaa pärjäämään paremmin kotona

TOIblogi: Arkikuntoutus – avain ikäihmisten kotona asumiseen

Lisätietoja:

Väitöskirjatutkija, toimintaterapeutti Satu Niskanen

Puheenjohtaja Kristina Holmberg
Suomen Toimintaterapeuttiliitto ry

Tervetuloa kevätkokoukseen →

TOI:n jäsen, tervetuloa vaikuttamaan Suomen Toimintaterapeuttiliitto ry:n toimintaan.

Toimintaterapian tutkimukseen panostaminen edistää hyvinvointiyhteiskunnan kehitystä →

Koronapandemian jälkeen on entistä tärkeämpää, että kuntoutuksen tieteellisessä tutkimuksessa huomioidaan terveystaloustieteellinen näkökulma. Toimintaterapian arvo tunnetaan terveydenhuoltoalan ammattilaisten ja päättäjien keskuudessa yhä paremmin, mutta toimintakykyä edistävien toimenpiteiden suunnittelussa ja resurssien jakamisessa ei vielä huomioida riittävästi kuntoutusinterventioiden taloudellista merkitystä.

Toimintaterapeuttiliiton tiedote sairaanhoitopiireille: Etätoimintaterapia tuottaa yhtä hyviä tuloksia kuin kasvokkain tapahtuva kuntoutus →

Tutkimusnäytön perusteella etäkuntoutus, mukaan lukien etätoimintaterapia, tuottaa yhtä hyviä tai jopa parempia tuloksia kuin perinteinen kasvokkain tapahtuva kuntoutus. Erityisen hyödyllistä etäkuntoutuksessa on, että kuntoutus voidaan toteuttaa asiakkaan arkiympäristössä, mikä vahvistaa opittujen taitojen siirtymistä kuntoutujan arkeen.