JUKOn hallituksen puheenjohtaja Katarina Murto – ”Poliitikkojen ei pidä sekaantua palkkaneuvotteluihin"

– Lakiin kirjattu vientimalli rajoittaisi merkittävästi muun muassa julkisen sektorin ja naisvaltaisten alojen sopimusvapautta, Murto kirjoittaa Helsingin Sanomien Vieraskynässä.

Julkaistu 28.9.2023

Juttu on julkaistu alun perin JUKOn nettisivuilla 27.9.2023.

Julkisalojen asiantuntijoita, esihenkilöitä ja johtotehtävissä työskenteleviä työmarkkinaneuvotteluissa edustavan JUKOn hallituksen puheenjohtaja Katarina Murto (OAJ) huomauttaa, että maan hallituksen tavoite vahvistaa vientivetoista työmarkkinamallia säätämällä siitä laissa ei ole toimiva ratkaisu, vaan poikkeuksellinen pyrkimys puuttua lain kautta liittojen palkkaneuvotteluihin ja sopimusvapauteen.

Jos laki toteutuisi, valtakunnansovittelija tai sovittelulautakunta ei voisi sovintoehdotuksessaan ylittää palkankorotusten niin sanottua yleistä linjaa.

Murto painottaa Vieraskynä-kirjoituksessaan (HS 27.9.), että lakiin kirjattu vientimalli rajoittaisi merkittävästi kaikkien muiden paitsi vientiliittojen sopimusvapautta. Erityisen vaikeaksi se tekisi julkisen ja julkisrahoitteisen sektorin sekä naisvaltaisten alojen palkkakehityksen.

Lailla säädetty työmarkkinamalli tarkoittaisi myös poliitikkojen jatkuvaa sekaantumista palkkaneuvotteluihin.

Hallituksen ei pidä puuttua palkkaneuvotteluihin | Helsingin Sanomat 27.9.

Hallitusohjelma | ”Pallo on nyt maan hallituksella” – Akava haluaa välttää työmarkkinoiden kiristymisen | JUKO 11.9.

Hallitusohjelma | Järjestöt: Hallituksen ei pidä sekaantua työmarkkinamalliin | JUKO 19.6.

Sopimusjärjestelmä | Akava, JUKO ja YTN: Työriitojen ratkaisua on nopeutettava – sovittelujärjestelmän uudistaminen välttämätöntä seuraavalla hallituskaudella | JUKO 27.4.

Yksityinen terveyspalveluala neuvottelee seuraavan kerran 24.5. →

Terveyspalvelualan Unionin työehtosopimusneuvotteluja jatkettiin valtakunnansovittelijan toimistossa torstaina 16.5. Seuraavan kerran neuvottelut jatkuvat perjantaina 24.5.

Yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimusneuvottelut jatkuvat valtakunnansovittelijan johdolla →

Yksityistä terveyspalvelualaa edustava Terveyspalvelualan Unioni on hakenut vapaaehtoista sovittelua pitkittyneeseen työehtosopimusneuvottelutilanteeseen.

Tehotunti: Soterin liitteet haltuun! →

Yrittäjä, aiheuttavatko Soterin liitteet päänvaivaa? Tule mukaan käymään läpi Soteriin liittyvien liitteiden sisältöä TOIn yrittäjyysasiantuntijan Sara Kiskolan kanssa. Kolme keskenään samansisältöistä tapaamista järjestetään touko-kesäkuussa 21.5., 30.5. ja 6.6.