Kelan päätöksenteon hitaus vaikeuttaa yritystoimintaa

Kelan toiminta asettaa toimintaterapia- ja kuntoutusalan yrittäjät eriarvoiseen asemaan yrityksen maantieteellisestä sijainnista riippuen.

Julkaistu 12.10.2018

Vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen hankintapäätökset annetaan palveluntuottajille tiedoksi eri aikaan eri puolilla Suomea. Kelan Eteläinen vakuutuspiiri tiedotti päätöksistä palveluntuottajille jo syyskuun lopussa. Pohjoisen, Läntisen ja Keskisen vakuutuspiirin palveluntuottajat eivät ole saaneet päätöksiä vieläkään. Itäisen vakuutuspiirin päätökset tulivat pääsääntöisesti viime viikolla.

Kelan Eteläisessä vakuutuspiirissä yrittäjät ovat voineet jo noin parin viikon ajan valmistella yrityksen toimintaa tulevan sopimuksen mukaista palvelutuotantoa varten. Näitä valmisteluja ovat mm. terapeuttien rekrytointi, työsuhteista sopiminen sekä alihankintasopimusten solmiminen. Tarjouskilpailun asiakirjojen mukaan terapeutit on nimettävä 1.11.2018 mennessä kaikkialla Suomessa, riippumatta siitä koska päätöksen saa tiedoksi.

Myös niille yrittäjille, joita ei ole hyväksytty palveluntuottajiksi jää Kelan Eteläisessä vakuutuspiirissä enemmän aikaa valmistautua yritystoiminnan uudelleenjärjestelyyn tai päättämiseen. Näitä tehtäviä ovat esimerkiksi työntekijöiden irtisanominen ja yrityksen toimitilan myyminen sekä vaativan kuntoutuksen terapiasuhteiden asianmukainen päättäminen ja terapiapalautteiden kirjoittaminen. Usein toimintaterapeutit myös auttavat asiakasta uuden terapeutin etsinnässä, jotta asiakkaalle koituisi terapeutin vaihtumisesta mahdollisimman pieni haitta ja kuntoutus ei keskeydy.

Tilanne on kohtuuton paitsi yrittäjän myös yrityksessä työskentelevän työntekijän näkökannasta. Uuden työn etsimiseen jää aivan liian vähän aikaa.

Kristina Holmberg
kristina.holmberg@toimintaterapeuttiliitto.fi

Kannanotto PDF-muodossa

TOImisto lomailee 29.3.–1.4. →

Toimisto laskeutuu pääsiäisen viettoon 29.3. Jäsenpalvelu palvelee normaalisti jälleen 2.4.

Uusi täydennyskoulutusasetus astuu voimaan 1.4. – sisältö jättää toivomisen varaa →

STM:n valmistelema täydennyskoulutusasetus antaa raamit sille, millaiset täydennyskoulutusmahdollisuudet toimintaterapeuteilla ja muilla sote-työntekijöillä tulee olla. Uusi asetus lisää täydennyskoulutuksen toteutumisen seurantaa. TOI on pettynyt siihen, että asetuksessa ei säännellä täydennyskoulutuksen vuosittaista vähimmäismäärää.

Akava | Työhyvinvoinnin pelastusoperaatio -verkkolähetys 3.4. kello 11–12 →

Akava järjestää keskiviikkona 3.4. kello 11–12 työhyvinvointiaiheisen verkkolähetyksen, jossa otetaan esille työkyvyttömyyden ja sairauspoissaolojen taloudellinen merkitys sekä Akavan ratkaisut työhyvinvoinnin parantamiseksi.