Työelämä

Keski-Suomen hyvinvointialueen yt-neuvottelut käynnissä

Keski-Suomen hyvinvointialue on käynnistänyt 15.3. vähintään kuusi viikkoa kestävät yt-neuvottelut. Neuvotteluissa käsitellään johtamisjärjestelmän ja organisaatiorakenteen kehittämissuunnitelmia sekä palveluverkkouudistuksen kehittämisvaihtoehtoja.

Julkaistu 19.3.2024

Johtamisjärjestelmää ja organisaatiorakennetta koskevat yhteistoimintaneuvottelut kohdistuvat sosiaali- ja terveyspalvelujen toimialan koti- ja asumispalveluiden, sairaalapalveluiden ja laaja-alaisen sote-keskuksen vastuualueiden henkilöstöön sekä pelastustoimen henkilöstöön. Palveluverkkouudistukseen liittyvien neuvottelujen piirissä on koko henkilöstö. Henkilöstövaikutukset tarkentuvat, kun palveluverkkotyö etenee.

Johtamisjärjestelmän ja organisaatiorakenteen uudistamisesta aiheutuvat mahdolliset työtehtävien päättymiset kohdistuisivat ensisijaisesti päällikkö- ja johtotehtäviin. Toistaiseksi ei ole tietoa, miten neuvottelut mahdollisesti vaikuttavat muissa tehtävissä työskenteleviin TOIn jäseniin.

Johtamisjärjestelmää ja organisaatiorakennetta koskevissa neuvotteluissa käsitellään johtamisjärjestelmän muutoksia sosiaali- ja terveyspalvelujen toimialan koti- ja asumispalvelujen ja sairaalapalvelujen vastuualueilla, johtamisjärjestelmän ja hallinnon tehtävien muutoksia pelastustoimessa, ensihoidon organisoitumista pelastustoimesta osaksi sairaalapalvelujen vastuualuetta sekä terveyssosiaalityön uudelleen organisointia.

Toimenpide-ehdotukset voivat vaikuttaa henkilöstöön. Vaikutuksiin voivat kuulua enintään sadan henkilön palvelussuhteen olennaisten ehtojen muuttuminen ja enintään 30 henkilön työtehtävien päättyminen. Työtehtävien päättyminen voi johtaa osa-aikaistamisiin tai irtisanomisiin, jos työntekijä ei ota vastaan hänelle tarjottua muuta tehtävää.

Palveluverkkouudistukseen liittyviä vaihtoehtoisia malleja on kaksi. Toistaiseksi ei ole tietoa, miten uudistukseen liittyvät neuvottelut mahdollisesti vaikuttavat TOIn jäsenistöön.

Vaihtoehtoisten mallien muodostaminen on perustunut muun muassa toimintamallien ja palveluiden uudistamiseen, palveluiden turvaamiseen, resurssien riittävyyteen, palveluiden saatavuuteen ja saavutettavuuteen sekä hyvinvointialueen järjestämislinjausten mukaisiin tavoitteisiin ja talouteen. Tämä voi tarkoittaa muun muassa työskentelypisteen muuttumista ja/tai työskentelyalueen laajenemista, työtehtävien muuttumista tai työtehtävien päättymistä. Työtehtävien päättyminen voi johtaa osa-aikaistamisiin tai irtisanomisiin esimerkiksi tilanteissa, joissa työntekijä ei ota vastaan hänelle tarjottua muuta tehtävää.

Tavoite on, että aluevaltuusto päättää palveluverkosta aluehallituksen esityksestä touko-kesäkuussa 2024. Nyt vaihtoehdoissa esitettyjen toimenpiteiden toteuttaminen on suunniteltu vuosille 2024–2026.

Johtamisjärjestelmän ja organisaatiorakenteen uudistamisen mahdollisia toimenpiteitä voidaan toteuttaa vuoden 2024 aikana. Aikataulut tarkentuvat neuvotteluissa.

TOIn puheenjohtaja Kirsi Wikman muistuttaa, että mikäli yt-neuvottelut herättävät kysymyksiä, kannattaa olla matalalla kynnyksellä yhteydessä työpaikan jukolaiseen pääluottamusmieheen tai liiton TOImistoon. Pääluottamusmiehen yhteystiedot löytyvät yleensä työpaikan ilmoitustaululta tai intranetistä.

Jos et tiedä, kuka työpaikkasi pääluottamusmies on, ole yhteydessä liiton TOImistoon.

Lisätiedot:

Leila Mäkelä, TOIn toiminnanjohtaja

Kirsi Wikman, TOIn puheenjohtaja

Mitkä yt-neuvottelut?

Yhteistoimintaneuvottelut perustuvat lakiin työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella. Toisin kuin yrityksiä koskevassa laissa, kuntien ja hyvinvointialueiden on aina käytävä yt-neuvottelut riippumatta työpaikan henkilöstömäärästä.

Lain tarkoituksena on edistää työnantajan ja henkilöstön välistä yhteistoimintaa. Se antaa henkilöstölle mahdollisuuden osallistua heitä koskevaan päätöksentekoon. Kunnissa ja hyvinvointialueilla on yhteistoimintaelin, joka koostuu työnantajan ja henkilöstön edustajista. Suomen Toimintaterapeuttiliiton jäsenten kohdalla henkilöstön edustajana toimii JUKOn pääluottamusmies.

Harkitessaan vähintään kymmenen työntekijän irtisanomista, lomauttamista yli 90 päiväksi tai osa-aikaistamista työnantajan on annettava näiden työntekijöiden edustajille kirjallinen selvitys toimien perusteista, määrästä ja aikataulusta sekä siitä, miksi juuri tietyt henkilöt ovat valikoituneet niiden kohteiksi. Lisäksi työnantajan on laadittava henkilöstön edustajille kirjallinen esitys työllistymistä edistäväksi toimintasuunnitelmaksi.

Mikäli työnantajan harkitsema irtisanominen, osa-aikaistaminen tai 90 päivää pidempi lomauttaminen kohdistuu vähintään kymmeneen työntekijään, työnantajan katsotaan täyttäneen neuvotteluvelvoitteensa, kun yt-neuvotteluja on käyty vähintään kuuden viikon ajanjaksona niiden alkamisesta lukien, ellei yhteistoimintaneuvotteluissa toisin sovita. Työnantaja saa vasta tämän jälkeen päättää varsinaisista toimenpiteistä ja niiden kohdentamisesta.

COPM-arviointimenetelmän uudistettu 5. painos on julkaistu →

TOI tuki päivitystyötä ja käännätti uudistetun arviointilomakkeen ja ohjeen suomeksi. Uudistettu arviointimenetelmä on nyt ostettavissa.

Infowebinaari 7.5.2024 | TPTES – yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimus →

TOIn ja Suomen Fysioterapeuttien yhteisessä Kuntoutusalan infowebinaarissa 7.5.2024 klo 17-18 käsitellään muun muassa sitä, mitä TPTES sisältää, ketä se sitoo sekä ajankohtaista neuvottelutilannetta.