Kuntoutuksen palveluvalikoimaa työterveyshuollossa tulee laajentaa

Työn monimuotoistuminen edellyttää muutoksia työkyvyn tukemisen tavoissa. Työterveyshuollon sisältöä ja palveluita tulee kehittää tukemaan työkyvyn ylläpitoa sekä erityisesti ennaltaehkäisemään työkyvyttömyyttä. Kuntoutusalan asiantuntijoiden erityisosaaminen tulee tunnistaa ja sitä on hyödynnettävä työterveyshuollossa nykyistä laajemmin.

Julkaistu 22.5.2018

Akava julkaisi eilen työelämätavoitteensa seuraavalle hallituskaudelle. Työn uusi aika: turvaa ja tasapainoa -julkaisussa keskusjärjestö esittää, että työterveyshuollon palveluvalikoimaa on täydennettävä lisäämällä monipuolisesti työkyvyn arvioinnin keinoja. Työpaikan ja työterveyshuollon välisellä toimivalla yhteistyöllä voidaan puuttua ajoissa erilaisiin työkykyä heikentäviin tekijöihin ja toimia ennaltaehkäisevästi sekä yksilön että koko työpaikan osalta.

Akava tunnistaa ohjelmassaan kuntoutuksen yhteiskunnallisen lisäarvon. ”Kuntoutusalan Asiantuntijoilla ja Akavalla on yhteinen tavoite: kuntoutuksen asemaa tulee työterveyshuollossa vahvistaa. Kuntoutuspalveluiden ennaltaehkäisevä merkitys tulee tunnistaa työkyvyn ylläpitämisen tukemisessa. ”, sanoo Kuntoutusalan Asiantuntijoiden 1.puheenjohtaja Tiina Mäkinen.

Sairauslomien ennaltaehkäisy ja töihin paluun parempi tukeminen edellyttävät, että työterveyshuollon palveluvalikoimaa täydennetään. ”Nykyinen työterveyshuollon ammattihenkilö-asiantuntija -jaottelu ei riittävästi tue moniammatillisen kuntoutuksen toteutumista. Se tulee purkaa tai muulla tavoin perusteellisesti uudistaa. ”, sanoo Kuntoutusalan Asiantuntijoiden 2.puheenjohtaja Kristina Holmberg. Työn monimuotoistuminen ja työn muutokset aiheuttavat selvän tarpeen kehittää työterveyshuollon kuntoutuspalveluiden valikoimaa ja varmistaa sen laaja moniammatillisuus.

Kuntoutuksen palveluvalikoimaa työterveyshuollossa tulee laajentaa Kuntoutusalan Asiantuntijoiden kannanotto

Työn uusi aika: Turvaa ja tasapainoa Akavan työelämätavoitteet 2019-2023

Suomen Toimintaterapeuttiliitto ry:n asiantuntijalausunto STM:lle kotikuntoutuksen palvelukuvausta koskien →

TOI vastasi Sosiaali- ja terveysministeriön lausuntopyyntöön asiakassetelin ja henkilökohtaisen budjetin asiakirjamalliluonnoksia koskien. Maakunnan hallintopäätöksiä ja sopimuksia ohjaavat asiakirjamalliluonnokset ovat osa valinnanvapauslain toimeenpanoa ja niissä määritellään myös toimintaterapiapalveluita.

Suomen Toimintaterapeuttiliitto ry:n asiantuntijalausunto STM:lle sote-keskusten palvelukuvausmallia koskien →

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista annetun lain muuttamisesta →

Lakiluonnoksen lähtökohtana on toimintakyky ja matalan kynnyksen kuntoutuspalvelut. Sen mukaan nuoret pääsevät ammatilliseen kuntoutukseen jatkossa ilman diagnoosia.