Kuntoutuksen palveluvalikoimaa työterveyshuollossa tulee laajentaa

Työn monimuotoistuminen edellyttää muutoksia työkyvyn tukemisen tavoissa. Työterveyshuollon sisältöä ja palveluita tulee kehittää tukemaan työkyvyn ylläpitoa sekä erityisesti ennaltaehkäisemään työkyvyttömyyttä. Kuntoutusalan asiantuntijoiden erityisosaaminen tulee tunnistaa ja sitä on hyödynnettävä työterveyshuollossa nykyistä laajemmin.

Julkaistu 22.5.2018

Akava julkaisi eilen työelämätavoitteensa seuraavalle hallituskaudelle. Työn uusi aika: turvaa ja tasapainoa -julkaisussa keskusjärjestö esittää, että työterveyshuollon palveluvalikoimaa on täydennettävä lisäämällä monipuolisesti työkyvyn arvioinnin keinoja. Työpaikan ja työterveyshuollon välisellä toimivalla yhteistyöllä voidaan puuttua ajoissa erilaisiin työkykyä heikentäviin tekijöihin ja toimia ennaltaehkäisevästi sekä yksilön että koko työpaikan osalta.

Akava tunnistaa ohjelmassaan kuntoutuksen yhteiskunnallisen lisäarvon. ”Kuntoutusalan Asiantuntijoilla ja Akavalla on yhteinen tavoite: kuntoutuksen asemaa tulee työterveyshuollossa vahvistaa. Kuntoutuspalveluiden ennaltaehkäisevä merkitys tulee tunnistaa työkyvyn ylläpitämisen tukemisessa. ”, sanoo Kuntoutusalan Asiantuntijoiden 1.puheenjohtaja Tiina Mäkinen.

Sairauslomien ennaltaehkäisy ja töihin paluun parempi tukeminen edellyttävät, että työterveyshuollon palveluvalikoimaa täydennetään. ”Nykyinen työterveyshuollon ammattihenkilö-asiantuntija -jaottelu ei riittävästi tue moniammatillisen kuntoutuksen toteutumista. Se tulee purkaa tai muulla tavoin perusteellisesti uudistaa. ”, sanoo Kuntoutusalan Asiantuntijoiden 2.puheenjohtaja Kristina Holmberg. Työn monimuotoistuminen ja työn muutokset aiheuttavat selvän tarpeen kehittää työterveyshuollon kuntoutuspalveluiden valikoimaa ja varmistaa sen laaja moniammatillisuus.

Kuntoutuksen palveluvalikoimaa työterveyshuollossa tulee laajentaa Kuntoutusalan Asiantuntijoiden kannanotto

Työn uusi aika: Turvaa ja tasapainoa Akavan työelämätavoitteet 2019-2023

Tervetuloa kevätkokoukseen →

TOI:n jäsen, tervetuloa vaikuttamaan Suomen Toimintaterapeuttiliitto ry:n toimintaan.

Toimintaterapian tutkimukseen panostaminen edistää hyvinvointiyhteiskunnan kehitystä →

Koronapandemian jälkeen on entistä tärkeämpää, että kuntoutuksen tieteellisessä tutkimuksessa huomioidaan terveystaloustieteellinen näkökulma. Toimintaterapian arvo tunnetaan terveydenhuoltoalan ammattilaisten ja päättäjien keskuudessa yhä paremmin, mutta toimintakykyä edistävien toimenpiteiden suunnittelussa ja resurssien jakamisessa ei vielä huomioida riittävästi kuntoutusinterventioiden taloudellista merkitystä.

Toimintaterapeuttiliiton tiedote sairaanhoitopiireille: Etätoimintaterapia tuottaa yhtä hyviä tuloksia kuin kasvokkain tapahtuva kuntoutus →

Tutkimusnäytön perusteella etäkuntoutus, mukaan lukien etätoimintaterapia, tuottaa yhtä hyviä tai jopa parempia tuloksia kuin perinteinen kasvokkain tapahtuva kuntoutus. Erityisen hyödyllistä etäkuntoutuksessa on, että kuntoutus voidaan toteuttaa asiakkaan arkiympäristössä, mikä vahvistaa opittujen taitojen siirtymistä kuntoutujan arkeen.