UutisetTyöelämä

Neuvottelut terveyspalvelualan työehtosopimuksesta alkavat

Suomen Toimintaterapeuttiliiton jäseniä edustava Terveyspalvelualan Unioni ja työnantajapuolta edustava Hyvinvointiala HALI ry aloittavat neuvottelut terveyspalvelualan työehtosopimuksesta. Unionin neuvottelutavoitteiden keskiössä on palkkaratkaisut.

Julkaistu 12.3.2024

Yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimuksen edeltävä sopimuskausi alkoi 1.5.2022 ja päättyy 30.4.2024. Työehtosopimus on irtisanottu ja uutta sopimusta tavoitellaan 18.3. alkavissa neuvotteluissa.

Edellisellä neuvottelukierroksella saavutettiin tärkeä tavoite tasa-arvon parantumisesta työelämässä Terveyspalvelualan Unionin ajaman oikeudenmukaisemman perhevapaamallin myötä. Kahden vuoden takainen sopimusratkaisu tukee sukupuolineutraalia perhekäsitystä ja parantaa vanhempien keskinäistä tasa-arvoa sekä helpottaa perheiden työn ja arjen yhteensovittamista. Saavutettu perhevapaaratkaisu oli yksi kevään 2022 työmarkkinakierroksen edistyksellisimmistä.

Tällä kierroksella Terveyspalvelualan Unioni tavoittelee työehtosopimusneuvotteluissa ennen kaikkea sosiaali- ja terveysalan veto- ja pitovoimaa lisääviä palkkaratkaisuja.

Leila Mäkelä, TOIn toiminnanjohtaja

TOI laati määritelmän toimintaterapeutin suoravastaanotolle →

TOIn määritelmätyö toimintaterapeutin suoravastaanotolle on valmistunut. Määritelmä tekee näkyväksi jo nyt laajasti käytössä olevat toimintamallit toimintaterapiapalvelujen lähetteettömästä käytännöstä.

Soteri-rekisterin käyttöönotto on aiheuttanut hankaluuksia toimintaterapeuttiyrittäjille →

Valvontalain myötä käyttöön tulleen Soteri-rekisterin käyttöönotossa on ollut haasteita alkuvuoden ajan. Haasteita ovat aiheuttaneet sekä jatkuvasti kehitetty Soteri-rekisteri että palvelun ruuhkautuminen. Haasteet ovat näkyneet myös TOIn yrittäjäjäsenpalvelussa.

COPM-arviointimenetelmän uudistettu 5. painos on julkaistu →

TOI tuki päivitystyötä ja käännätti uudistetun arviointilomakkeen ja ohjeen suomeksi. Uudistettu arviointimenetelmä on nyt ostettavissa.