Samapalkkaisuusohjelman on tunnistettava kaikki naisvaltaiset matalapalkka-alat

Toimintaterapeuttiliito kannattaa naisvaltaisten alojen palkkakehityksen edistämistä, mutta haluaa nostaa esille STM:n samapalkkaisuusohjelmassa tällä hetkellä ilmenevät puutteet.

Julkaistu 16.10.2019

Samapalkkaisuusohjelman pohjautuminen palkkarakennetilastoon ja ISCO-luokituksen 4-numerotasoon jättää korkeakoulutetut toimintaterapeutit palkkatasa-arvon kehittämisen ulkopuolelle. Tämän vuoksi ohjelman sukupuolten välinen palkkavertailu ja palkkakehitys eivät ulotu kaikille matalasti palkatuille naisvaltaisille aloille.

Lisäksi samapalkkaisuusohjelma huomioi eri terveydenhuolto- ja kuntoutusalan ammattilaiset epätasa-arvoisesti. Esimerkiksi fysioterapeutti ja sairaanhoitaja ovat mukana ohjelmassa, koska ne sijoittuvat luokituksen 4-numerotasolle. Toimintaterapeutit jäävät kuitenkin ilman perusteltua syytä ohjelman ulkopuolelle, vaikka he omaavat saman koulutustason ja työskentelevät samalla toimialalla.

Samapalkkaisuuden tavoitteen tuleekin tunnistaa kaikki naisvaltaiset alat yhtäläisesti, jotta sukupuolten välisen palkkatasa-arvon tavoittelu ei johda perusteettomaan epätasa-arvoon naisvaltaisten alojen kesken. Lisäksi se on tärkeää, jotta sukupuolten välisessä palkkavertailussa tunnistetaan ne todelliset palkkaääripäät, jotka voivat olla myös tilastollisesti merkittäviä.

Toimintaterapeutit on otettava mukaan STM:n samapalkkaisuusohjelma 2019-2023:n tarkasteluun

STM:n samapalkkaisuusohjelma 2019-2023:ssa tarkastelu on ulotettava luokitusten 5-numerotasolle. Tällöin kaikki matalapalkatut naisvaltaiset alat, myös toimintaterapia-ala, tulee mukaan tarkasteluun ja myös toimintaterapeuttien palkkakehitys mahdollistuu. Tällöin vältytään myös perusteettomalta epätasa-arvolta naisvaltaisten matalapalkka-alojen kesken.

Kristina Holmberg
Suomen Toimintaterapeuttiliitto ry
kristina.holmberg@toimintaterapeuttiliitto.fi

Mirella Drushinin
Asiantuntija, yhteiskunnallinen edunvalvonta
Suomen Toimintaterapeuttiliitto ry
mirella.drushinin@toimintaterapeuttiliitto.fi

TOImisto lomailee 29.3.–1.4. →

Toimisto laskeutuu pääsiäisen viettoon 29.3. Jäsenpalvelu palvelee normaalisti jälleen 2.4.

Uusi täydennyskoulutusasetus astuu voimaan 1.4. – sisältö jättää toivomisen varaa →

STM:n valmistelema täydennyskoulutusasetus antaa raamit sille, millaiset täydennyskoulutusmahdollisuudet toimintaterapeuteilla ja muilla sote-työntekijöillä tulee olla. Uusi asetus lisää täydennyskoulutuksen toteutumisen seurantaa. TOI on pettynyt siihen, että asetuksessa ei säännellä täydennyskoulutuksen vuosittaista vähimmäismäärää.

Akava | Työhyvinvoinnin pelastusoperaatio -verkkolähetys 3.4. kello 11–12 →

Akava järjestää keskiviikkona 3.4. kello 11–12 työhyvinvointiaiheisen verkkolähetyksen, jossa otetaan esille työkyvyttömyyden ja sairauspoissaolojen taloudellinen merkitys sekä Akavan ratkaisut työhyvinvoinnin parantamiseksi.