UutisetTyöelämä

Terveyspalvelualan työehtosopimusneuvottelut jatkuivat

Terveyspalvelualan Unionin ja Hyvinvointiala HALIn väliset työehtosopimusneuvottelut jatkuivat keskiviikkona 10.4.2024. Voimassa oleva sopimuskausi päättyy 30.4.2024.

Julkaistu 17.4.2024

Neuvottelussa käytiin läpi sopimusosapuolten tavoitteita, lähinnä teemojen tasolla seuraavalle sopimuskaudelle. Unionin keskeisimmät tavoitteet liittyivät palkkausjärjestelmän kehittämistarpeisiin, paikallisen sopimisen tasapainoiseen kehittämiseen sekä pitkäjänteiseen, joustavaan yhteiseen kehittämistyöhön. Seuraavan neuvottelun ajankohdaksi sovittiin 22.4.2024.

Terveyspalvelualan Unioni on ammatillisesti laajin terveyspalvelualan neuvottelujärjestö. Terveyspalvelualan Unionissa on kahdeksan jäsenliittoa, joista Kuntoutusalan asiantuntijat edustaa Toimintaterapeuttiliittoa. Terveyspalvelualan työehtoja noudattavat mm. yksityiset terveyskylpylät ja kuntoutuslaitokset, sairaalat sekä lääkäri- ja työterveysasemat sekä mainittuihin yrityksiin kuuluvat laboratorio-, röntgen-, muut lääketieteelliset tutkimuslaitokset ja fysikaaliset hoitolaitokset.

Leila Mäkelä, TOIn toiminnanjohtaja

TOI laati määritelmän toimintaterapeutin suoravastaanotolle →

TOIn määritelmätyö toimintaterapeutin suoravastaanotolle on valmistunut. Määritelmä tekee näkyväksi jo nyt laajasti käytössä olevat toimintamallit toimintaterapiapalvelujen lähetteettömästä käytännöstä.

Soteri-rekisterin käyttöönotto on aiheuttanut hankaluuksia toimintaterapeuttiyrittäjille →

Valvontalain myötä käyttöön tulleen Soteri-rekisterin käyttöönotossa on ollut haasteita alkuvuoden ajan. Haasteita ovat aiheuttaneet sekä jatkuvasti kehitetty Soteri-rekisteri että palvelun ruuhkautuminen. Haasteet ovat näkyneet myös TOIn yrittäjäjäsenpalvelussa.

COPM-arviointimenetelmän uudistettu 5. painos on julkaistu →

TOI tuki päivitystyötä ja käännätti uudistetun arviointilomakkeen ja ohjeen suomeksi. Uudistettu arviointimenetelmä on nyt ostettavissa.