UutisetTyöelämä

TOI osallistui ulosmarsseihin Tampereella ja Turussa 6.2.

TOI osana Akavaa osallistui tiistaina 6.2. klo 14-16 ulosmarsseihin sekä mielenilmauskulkueisiin Tampereella ja Turussa. Toimintaterapeuttiliiton jäsenistö osallistui aktiivisesti ulosmarsseihin molemmilla paikkakunnilla.

Julkaistu 7.2.2024

TOI osallistui Akavan koordinoimaan ulosmarssiin, koska TOI halusi viestiä maan hallitukselle etteivät nyt suunnitellut työelämäheikennykset sellaisenaan sovi vaan haluamme neuvotellen viedä asioita eteenpäin. Erityisesti lakiin kirjattu vientivetoinen palkkamalli olisi toimintaterapeuttien palkkakehityksen kannalta hyvin haitallinen. Toisena keskeisenä viestinä TOIlla on ollut aikuiskoulutustuen lakkauttamisen haitallisuus toimintaterapeuteille ja koko alalle. Toimintaterapeuteista on nyt jo pula lähes koko maassa ja toimintaterapeuteiksi kouluttaudutaan myös alan vaihtajina. Mikäli tuki lakkautetaan ilman korvaavaa tukijärjestelmää, herää perusteltu huoli siitä, miten jatkossa alan vaihtamisen kautta toimintaterapeutiksi opiskelu mahdollistuu. Tärkeää on tunnistaa myös sekin, että aikuiskoulutustuki on mahdollistanut toimintaterapeuttien jatkokouluttautumista.

TOI jatkaa Akavan kautta vaikuttamistyötä tästäkin eteenpäin työelämämuutoksiin liittyen osana toimintaterapia-alan edunvalvonnan. TOI on huolissaan vastakkainasettelusta ja yhteiskunnan jakautumisesta. Meillä Akavassa on ratkaisuehdotukset, joiden avulla on mahdollista saada työelämää kehitettyä paremmaksi ja samalla maan talous tasapainoon.

Soteri-rekisterin käyttöönotto on aiheuttanut hankaluuksia toimintaterapeuttiyrittäjille →

Valvontalain myötä käyttöön tulleen Soteri-rekisterin käyttöönotossa on ollut haasteita alkuvuoden ajan. Haasteita ovat aiheuttaneet sekä jatkuvasti kehitetty Soteri-rekisteri että palvelun ruuhkautuminen. Haasteet ovat näkyneet myös TOIn yrittäjäjäsenpalvelussa.

COPM-arviointimenetelmän uudistettu 5. painos on julkaistu →

TOI tuki päivitystyötä ja käännätti uudistetun arviointilomakkeen ja ohjeen suomeksi. Uudistettu arviointimenetelmä on nyt ostettavissa.

Infowebinaari 7.5.2024 | TPTES – yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimus →

TOIn ja Suomen Fysioterapeuttien yhteisessä Kuntoutusalan infowebinaarissa 7.5.2024 klo 17-18 käsitellään muun muassa sitä, mitä TPTES sisältää, ketä se sitoo sekä ajankohtaista neuvottelutilannetta.