UutisetTyöelämä

Uusi aalto työttömyysturvan leikkauksia astuu voimaan 1.4.: lapsikorotukset ja työtulon suojaosa poistetaan

Hallituksen työttömyysturvaan tekemien leikkausten toinen aalto astuu voimaan 1.4.2024. Uusimmat leikkaukset heikentävät lapsiperheiden taloutta ja nipistävät ansiopäivärahalla olevien osatyöllisten tuloja. Lue, miten muutokset vaikuttavat mahdolliseen omaan työttömyysturvaasi.

Julkaistu 19.3.2024

Työttömyysturvan lapsikorotukset poistuvat kokonaan. Korotus laski jo 1.1.2024 alkaen, kun vuonna 2023 tehty väliaikainen lapsikorotuksiin tehty korotus päättyi. Nykyisellään lapsikorotusta maksetaan 150–285 euroa kuukaudessa, mutta 1.4. lähtien korotusta ei makseta lainkaan.

Leikkaus on suora heikennys lapsiperheiden toimeentuloon, kun vanhempi jää työttömäksi. Leikkaus vaikuttaa noin joka kolmanteen nykyisin ansiosidonnaista saavaan ja heidän perheisiinsä.

– TOIn jäsenistä 98 % on naisia. Lapsiperheisiin kohdistuvat leikkaukset osuvat jäsenistöömme erityisen kipeästi. Etenkin yhden vanhemman perheissä asia korostuu, sanoo TOIn toiminnanjohtaja Leila Mäkelä.

Myös työttömän työtuloihin, eli osa-aikatöistä saataviin tuloihin, on tulossa muutoksia. Nykyisellään työttömän työtulojen suojaosa on 300 euroa. Sen yli menevistä euroista työttömyysturva laskee 50 senttiä per tienattu euro.

Huhtikuun alusta lähtien suojaosa poistuu. Jatkossa palkkatulo laskee työttömyysturvaa 50 senttiä jokaista tienattua euroa kohden. Leikkauksen suuruus työtuloa saavalla voi siis olla jopa 150 euroa kuukaudessa. Vime vuonna neljä kymmenestä ansiopäivärahan saajasta sai jotakin työtuloa työttömyysaikanaan.

– Tuleviin ja jo tehtyihin leikkauksiin on hyvä varautua myös omassa arjessa, vaikka työttömyys ei näyttäisikään juuri nyt todennäköiseltä, Mäkelä kehottaa.

Vuoden alussa työttömyysturvan alkamista venytettiin ja sen määrä irrotettiin indeksistä

Uudet leikkaukset ovat jatkoa vuoden alusta voimaan tulleille leikkauksille. Ensimmäinen muutosaalto tuli voimaan 1.1.2024.

Vuoden alussa työttömyysturvan omavastuuaikaa pidennettiin viidestä päivästä seitsemään päivään. Omavastuuaikana ei makseta työttömyysturvaa, mikä heikentää juuri työttömäksi jääneen toimeentuloa. Leikkaus koskettaa kaikkia ansiopäivärahalle siirtyviä henkilöitä.

Työaikana kerrytettyjen lomien lomakorvaus lykkää ansiopäivärahaoikeuden alkamista. Aiemmin lomakorvaus pitämättömistä lomista ei ole vaikuttanut työttömyysturvaan, mutta vuoden alusta alkaen lomakorvaus on lykännyt ansiopäivärahan saamista kuukaudella ja omavastuuaika sen jälkeen vielä seitsemällä päivällä.

Vuoden alusta alkaen työttömyysturvan määrä myös irrotettiin kansaneläkeindeksistä, eli työttömyysturvan määrä ei muutu, vaikka kuluttajahinnat nousisivat. Tämä tarkoittaa sitä, että työttömyysturvan ostovoima heikkenee inflaation myötä.

Lisää leikkauksia tulee voimaan syksyllä

Leikkausten kolmas aalto tullee voimaan pääasiassa syyskuun alussa. Vielä eduskunnan käsittelyssä olevat muutokset koskevat vuorotteluvapaajärjestelmän mahdollista alasajoa, ansiosidonnaisen päivärahan saamisen ehtoja ja ikään perustuvia poikkeuksia päivärahan kestoon ja määrään.

Kerromme muutoksista tarkemmin myös TOI:n verkkosivuilla, kun esitysten yksityiskohdat vahvistetaan.

Toimintaterapeuttiliitto: Ikääntyneiden toimintakyvyn tukeminen oikea-aikaisesti lisää elämän mielekkyyttä ja tuo säästöjä →

Ikäihmisten toimintakyvyn tukeminen kannattaa aloittaa mahdollisimman varhain. Oikea-aikainen tuki antaa mahdollisuuksia viettää aktiivista elämää – ja vähentää palveluiden tarvetta myöhemmin, Suomen Toimintaterapeuttiliitto toteaa.

Yksityinen terveyspalveluala neuvottelee seuraavan kerran 24.5. →

Terveyspalvelualan Unionin työehtosopimusneuvotteluja jatkettiin valtakunnansovittelijan toimistossa torstaina 16.5. Seuraavan kerran neuvottelut jatkuvat perjantaina 24.5.

Yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimusneuvottelut jatkuvat valtakunnansovittelijan johdolla →

Yksityistä terveyspalvelualaa edustava Terveyspalvelualan Unioni on hakenut vapaaehtoista sovittelua pitkittyneeseen työehtosopimusneuvottelutilanteeseen.