Yksinyrittäjien YEL-maksua alennettava, maksamiseen annettava lykkäysmahdollisuus

Työmarkkinakeskusjärjestöt antoivat eilen hallitukselle esityksen yritystoiminnan, työllisyyden ja toimeentulon turvaamiseksi koronaviruksen aiheuttamassa talouskriisissä. Järjestöjen esityksessä oli ehdotus työnantajan eläkemaksun alennuksesta, mutta ratkaisusta puuttuivat yksinyrittäjien YEL-maksun alennukset.

Julkaistu 19.3.2020

Kuntoutusalan yritysten toiminta on kriisissä. Alan yritystoiminta rakentuu pitkälti mikro- ja pienyritysten varaan ja alalla on paljon toiminimellä toimivia toimintaterapia- ja fysioterapiapalveluita tuottavia yrityksiä. Työmarkkinakeskusjärjestöjen esittämät toimenpiteet eivät turvaa toiminimiyrittäjäpainotteisen kuntoutusalan tulevaisuutta.

Kuntoutuspalvelut edellyttävät usein fyysistä lähikontaktia koronaviruksen riskiryhmiin kuuluvien asiakkaiden kanssa. Kela on rajoittanut näitä kuntoutuspalveluita, myös muut palveluita ostavat tahot noudattavat pääsääntöisesti samaa toimintatapaa. Etäkuntoutus on vaihtoehto vain pienelle osalle asiakkaista eikä kaikilla yrityksillä ole valmiutta sen toteuttamiseen.

Yksinyrittäjän YEL-maksu on 24,10-25,60 prosenttia työtulosta ja yrittäjän iästä riippuen. Maksu on yksinyrittäjälle merkittävä kuluerä. Nykytilanteessa yrittäjillä on paineita alentaa tulorajaa kulujen karsimiseksi, millä voi olla merkittäviä seurauksia yrittäjän sosiaaliturvaan ja tulevaan eläkekertymään.

Hallituksen toimenpiteet koronaviruksen leviämisen estämiseksi estävät kuntoutusalan asiantuntijoiden työn. Yritysten kassavirta on lakannut ja yksityisellä sektorilla on käynnistynyt lomautus- ja irtisanomisaalto. Yritysten toiminta on lamaantunut, kun Kelan ja muiden maksajatahojen sopimuksista puuttuvat täysin yrittäjän korvaukset koronaviruksenkaltaisen tilanteen varalle.

Kuntoutuksella turvataan suomalaisten työ- ja toimintakykyä. Alan yritysten toiminnan taloudellinen turvaaminen on erittäin tärkeää tai kuntoutusalan yrittäjyys katoaa yhteyskunnastamme epidemian myötä kokonaan. Kuntoutusalan pienyrittäjyys tarvitsee nyt kipeästi taloudellista tukea selvitäkseen meneillään olevan kriisin yli. Valtion yrityksille suunnattuja tukia ei saa kohdentaa vain suuryrityksiin.

Kristina Holmberg
Suomen Toimintaterapeuttiliitto ry
kristina.holmberg@toimintaterapeuttiliitto.fi

Lisätietoja:
Jasu Forss
varapuheenjohtaja
Suomen Toimintaterapeuttiliitto ry
jasu.forss@toimintaterapeuttiliitto.fi

Sote-sopimuksen iltakahvit 22.4. klo 17-18 →

Oletko yhtenä kysymysmerkkinä sote-sopimuksen äärellä? Tule ensi maanantaina 22.4. klo 17-18 etänä järjestettävään TOIn iltakahvitilaisuuteen kysymään mieltäsi pohdituttavat kysymykset!

Palkkahinnoittelun rakenne uudistui – toimi ja varmista, että tehtäväsi sijoitetaan oikein omalla työpaikallasi! →

Sote-alan palkkauksen uusi hinnoittelurakenne astui voimaan takautuvasti 1.2. alkaen. Kaikkien sote-alan työntekijöiden tehtävät on sijoitettava uusiin palkkahinnoittelukohtiin 1.6. mennessä.

Sote-alan ammattihenkilöitä koskeva lainsäädäntö uudistuu – tavoite henkilöstöpulan helpottaminen →

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöitä koskevan lainsäädännön kokonaisuudistus on käynnistynyt. Säädösmuutoksilla tähdätään alan vakavan henkilöstövajeen ratkaisemiseen muun muassa arvioimalla ammattien sääntelyn tarvetta ja mahdollistamalla henkilöstön joustava työnjako. TOI vaikuttaa aktiivisesti, jotta toimintaterapeuttien asema säilyy jatkossakin säänneltynä ammattina. Tämä on toimintaterapiapalveluissa keskeistä potilas- ja asiakasturvallisuuden näkökulmasta.