AKY - Akavalaiset Yrittäjät: Yksityisen sairaanhoidon Kela-korvauksia tarvitaan edelleen

AKY - Akavalaiset Yrittäjät ry pitää Kela-korvausten leikkaamista ja poistamista haitallisena sekä kansanterveydelle että sote-alan yritystoiminnalle. TOI on ollut mukana AKYn kannanoton laatimisessa.

Julkaistu 2.3.2022

Pääministeri Sanna Marinin hallitus leikkaa yksityisten terveyspalveluiden käytöstä maksettavia Kela-korvauksia 40 prosenttia eli 64 miljoonaa euroa. Leikkaukset kohdistuvat vuoteen 2023 eli samaan vuoteen, jolloin hyvinvointialueet aloittavat toimintansa. AKY - Akavalaiset Yrittäjät ry pitää Kela-korvausten leikkaamista ja poistamista haitallisena sekä kansanterveydelle että sote-alan yritystoiminnalle.

Ennemminkin tulisi edistää kuntoutuspalvelujen saatavuutta. Perusterveydenhuollossa ei pääse helposti kaikkien kuntoutus- tai mielenterveyspalveluiden pariin. Ongelmia on erityisesti puheterapian, toimintaterapian ja psykologipalveluiden saatavuudessa.

– Kela-korvauksia tulisi leikkaamisen sijasta laajentaa erityisesti yksityisen sektorin kuntoutus- ja mielenterveyspalveluihin, kuten puheterapiaan, toimintaterapiaan ja psykologipalveluihin, toteavat Suomen Puheterapeuttiliiton ja Suomen Toimintaterapeuttiliiton toiminnanjohtajat Heta Piirto ja Leila Mäkelä sekä Psykologiliiton järjestökoordinaattori Katja Vähäkangas STT:n tiedotteessa.

Lue koko tiedote AKYn sivustolla

Yksityinen terveyspalveluala neuvottelee seuraavan kerran 24.5. →

Terveyspalvelualan Unionin työehtosopimusneuvotteluja jatkettiin valtakunnansovittelijan toimistossa torstaina 16.5. Seuraavan kerran neuvottelut jatkuvat perjantaina 24.5.

Yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimusneuvottelut jatkuvat valtakunnansovittelijan johdolla →

Yksityistä terveyspalvelualaa edustava Terveyspalvelualan Unioni on hakenut vapaaehtoista sovittelua pitkittyneeseen työehtosopimusneuvottelutilanteeseen.

Tehotunti: Soterin liitteet haltuun! →

Yrittäjä, aiheuttavatko Soterin liitteet päänvaivaa? Tule mukaan käymään läpi Soteriin liittyvien liitteiden sisältöä TOIn yrittäjyysasiantuntijan Sara Kiskolan kanssa. Kolme keskenään samansisältöistä tapaamista järjestetään touko-kesäkuussa 21.5., 30.5. ja 6.6.