Uutiset

Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen yt-neuvottelut ovat käynnissä – jukolainen pääluottamusmies tukee TOIn jäseniä

Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soite on käynnistänyt yt-neuvottelut, jotka koskevat koko henkilöstöä. Toistaiseksi ei tiedetä, miten neuvottelut konkreettisesti vaikuttavat alueella työskentelevään TOIn jäsenistöön.

Julkaistu 4.12.2023

Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soite käynnisti yhteistoimintaneuvottelut torstaina 30.11. aluehallituksen päätöksen mukaisesti. Neuvottelut kestävät vähintään kuusi viikkoa ja kohdistuvat arvion mukaan koko henkilöstöön ja kaikkiin henkilöstöryhmiin.

Neuvotteluiden seurauksena joidenkin työntekijöiden tai viranhaltijoiden työehdoissa voi tapahtua muutoksia. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi työtehtävien, työaikojen tai työnteon paikkojen muutoksia.

Aiemmasta poikkeaviin työtehtäviin voidaan sijoittaa henkilöstöä, jonka nykyisiä tehtäviä ei enää sellaisenaan jatketa hyvinvointialueen toimintojen uudelleenjärjestelyn myötä. Työnantajan tavoite on tarjota kaikille osaamista, koulutusta ja kokemusta vastaavaa työtä hyvinvointialueella. Jos työnantaja tarjoaa uutta tehtävää, eikä työntekijä ota tarjottua uutta tehtävää vastaan, voidaan palvelussuhde irtisanoa taloudellisilla ja tuotannollisilla perusteilla.

Hyvinvointialueen tarjoama työ voi taloudellisista, tuotannollisista ja työnantajan toiminnan uudelleenjärjestelyistä johtuvista syistä olennaisesti ja pysyvästi vähentyä. Yt-neuvotteluissa käsitellään myös mahdollisia vaihtoehtoja työvoiman käytön vähentämiselle ja työntekijöille aiheutuvien seurausten lieventämiseksi.

Neuvotteluissa päätettävät toimenpiteet toteutetaan arviolta helmi-toukokuun 2024 aikana.

Toistaiseksi ei tiedetä, miten neuvottelut konkreettisesti vaikuttavat TOIn jäsenistöön. TOI seuraa tilannetta aktiivisesti.

TOIn puheenjohtaja Kirsi Wikman muistuttaa, että mikäli yt-neuvottelut herättävät kysymyksiä tai oma tilanteesi on epäselvä, kannattaa olla matalalla kynnyksellä yhteydessä työpaikan jukolaiseen pääluottamusmieheen tai TOIn toimistoon. Pääluottamusmiehen yhteystiedot löytyvät yleensä työpaikan ilmoitustaululta tai intranetistä.

Jos et tiedä, kuka työpaikkasi pääluottamusmies on, ole yhteydessä liiton toimistoon.

Lisätiedot:

Leila Mäkelä, TOIn toiminnanjohtaja

Kirsi Wikman, TOIn puheenjohtaja

Mitkä yt-neuvottelut?

Yhteistoimintaneuvottelut perustuvat lakiin työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella. Toisin kuin yrityksiä koskevassa laissa, kuntien ja hyvinvointialueiden on aina käytävä yt-neuvottelut riippumatta työpaikan henkilöstömäärästä.

Lain tarkoituksena on edistää työnantajan ja henkilöstön välistä yhteistoimintaa. Se antaa henkilöstölle mahdollisuuden osallistua heitä koskevaan päätöksentekoon. Kunnissa ja hyvinvointialueilla on yhteistoimintaelin, joka koostuu työnantajan ja henkilöstön edustajista. Suomen Toimintaterapeuttiliiton jäsenten kohdalla henkilöstön edustajana toimii JUKOn pääluottamusmies.

Harkitessaan vähintään kymmenen työntekijän irtisanomista, lomauttamista yli 90 päiväksi tai osa-aikaistamista, työnantajan on annettava näiden työntekijöiden edustajille kirjallinen selvitys toimien perusteista, määrästä ja aikataulusta sekä siitä, miksi juuri tietyt henkilöt ovat valikoituneet niiden kohteiksi. Lisäksi työnantajan on laadittava henkilöstön edustajille kirjallinen esitys työllistymistä edistäväksi toimintasuunnitelmaksi.

Mikäli työnantajan harkitsema irtisanominen, osa-aikaistaminen tai 90 päivää pidempi lomauttaminen kohdistuu vähintään kymmeneen työntekijään, työnantajan katsotaan täyttäneen neuvotteluvelvoitteensa, kun yt-neuvotteluja on käyty vähintään kuuden viikon ajanjaksona niiden alkamisesta lukien, ellei yhteistoimintaneuvotteluissa toisin sovita. Työnantaja saa vasta tämän jälkeen päättää varsinaisista toimenpiteistä ja niiden kohdentamisesta.

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen yt-neuvottelut käynnissä – jukolainen pääluottamusmies tukee TOIn jäseniä →

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue (Pohde) on käynnistänyt yhteistoimintaneuvottelut 24.4.2024. Neuvottelut kohdistuvat johtamisjärjestelmään ja kestävät vähintään kuusi viikkoa.

Pohjanmaan hyvinvointialue on käynnistänyt yhteistoimintaneuvottelut 24.4.2024. Neuvottelut koskevat koko henkilöstöä ja kestävät vähintään kuusi viikkoa.

Toimintaterapeuttiliiton toiminnanjohtajaksi on valittu Tove Lassenius →

Lassenius aloittaa tehtävässä kesäkuussa. Päätöksen toiminnanjohtajan valinnasta teki liiton hallitus.