Työelämä

Palkkahinnoittelun rakenne uudistui – toimi ja varmista, että tehtäväsi sijoitetaan oikein omalla työpaikallasi!

Sote-alan palkkauksen uusi hinnoittelurakenne astui voimaan takautuvasti 1.2. alkaen. Kaikkien sote-alan työntekijöiden tehtävät on sijoitettava uusiin palkkahinnoittelukohtiin 1.6. mennessä.

Julkaistu 19.4.2024

Tehtäviä sijoitetaan työpaikoilla parhaillaan uuteen rakenteeseen. Varmista, että sinun tehtäväsi päätyy oikeaan kohtaan uutta rakennetta!

1. Tutustu sote-sopimuksen liiterakenteeseen, jossa on määritelty kunkin liitteen palkkahinnoittelukohdat ja niiden peruspalkat.

2. Lue Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajien yleiskirje, jossa käsitellään muutosta tarkemmin.

3. Ole yhteydessä esihenkilöösi ja keskustele työstäsi ja sen vaativuudesta hänen kanssaan. Keskusteluissa on tärkeää kertoa työn sisällöstä, työympäristöstä ja sen haasteista sekä työn vaativuudesta. Nämä seikat vaikuttavat siihen, mihin liitteeseen ja palkkahinnoittelukohtaan sijoitut!

4. Ole yhteydessä pääluottamusmieheen, joka neuvottelee sijoittumisestasi rakenteeseen työnantajasi kanssa.

Sekä liitetekstin että yleiskirjeen tekstin suhteen on hyvä muistaa, että muun muassa erityisasiantuntijaliitteeseen esimerkeiksi nostetut listaukset tehtävistä, jotka tulee sijoittaa, eivät ole tyhjentäviä. Jokaisessa liite- ja hinnoittelukohdassa tulee tarkastella tehtävän sisällön vaativuutta ja sitä, täyttääkö se ko. kohdan kriteerit. Tämä on erityisen tärkeää toimintaterapeuttien kohdalla, koska yleensä nimike pysyy samana, vaikka tehtävän vaativuus lisääntyy. Tällöin eri hinnoittelukohdissa ja liitteissä voi olla sama nimike.

Miten liitteet uudistuvat ja mitä merkitystä uudistuksella on toimintaterapeuteille?

Aiemmin tehtävät oli jaettu työalan mukaan kahteen palkkahinnoitteluliitteeseen. Nyt liitteitä on viisi, joissa kussakin on useampi palkkahinnoittelukohta. Uudessa liiterakenteessa on kuntoutusalaa ja sen asiantuntijoita kuvaavia tekstejä aiempaa enemmän.

Uudessa mallissa työn sisältö ja vaativuus määrittävät sen, mihin liitteeseen ja kohtaan kukin tehtävä kuuluu. TOIn jäsenet kuuluvat pääosin liitteeseen 3 (asiantuntijatehtävät). Osa tehtävistä sijoittuu liitteisiin 2 (erityisasiantuntijatehtävät) ja 1 (johto- ja esihenkilötehtävät).

Nyt tehty uusi liiterakenne ei korvaa tehtävän vaativuuden arviointijärjestelmää eli tehtävien vaativuutta pitää edelleen tarkastella ja tarvittaessa saattaa tehtävänkuvaukset ja TVA:t ajantasalle. Sote-sopimuksen palkkauslukua ei ole siis muutettu tässä yhteydessä.

Liitteissä määritellään kunkin kohdan peruspalkan alaraja. Jos työntekijän palkka ylittää määritellyn alarajan, sitä ei kuitenkaan voida laskea muutoksen yhteydessä.

- Uusi liiterakenne mahdollistaa sen, että toimintaterapeutitkin voivat edetä urallaan myös palkkahinnoitteluliitteestä toiseen. Esimerkiksi asiantuntijatehtävästä on mahdollista siirtyä erityisasiantuntijatehtäviin liitteeseen 2, jos sen ehdot täyttyvät, TOIn puheenjohtaja Kirsi Wikman kertoo.

Tule sote-sopimuksen iltakahveille maanantaina 22.4.

Oletko yhtenä kysymysmerkkinä sote-sopimuksen äärellä? Tule ensi maanantaina 22.4. klo 17-18 etänä järjestettävään TOIn iltakahvitilaisuuteen kysymään mieltäsi pohdituttavat kysymykset!

Iltakahveilla on paikalla keskustelemassa ja kysymyksiin vastaamassa puheenjohtaja Kirsi Wikman ja toiminnanjohtaja Leila Mäkelä. Tilaisuutta ei tallenneta. Tilaisuuteen pääset linkin kautta, joka löytyy hyvinvointialueiden työntekijöille tiistaina 16.4. lähetetystä jäsenkirjeestä.

Katso webinaaritallenne: punnittua puhetta uudesta rakenteesta ja vinkkejä keskusteluihin työpaikalla

Paranna palkkaasi -infowebinaarissa käsiteltiin tarkemmin palkkaliitteitä ja liiterakenteen käytännön asioita toimintaterapeuttien näkökulmasta.

Webinaarista saat myös vinkkejä keskusteluun työpaikalla ja luottamusmiehen kanssa!

Katso tallenne webinaarista

Webinaarissa mukana

Harri Liikanen, neuvottelupäällikkö (Terveydenhoitajaliitto, JUKOn edustaja neuvotteluissa)
Harri Ojanperä, varaluottamusmies (Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue)
Kirsi Wikman, TOIn puheenjohtaja.

Yksityinen terveyspalveluala siirtyi sopimuksettomaan tilaan →

Vanhaa työehtosopimusta kuitenkin noudatetaan normaaliin tapaan siihen asti, kunnes uusi sopimus saadaan aikaan.

TOI laati määritelmän toimintaterapeutin suoravastaanotolle →

TOIn määritelmätyö toimintaterapeutin suoravastaanotolle on valmistunut. Määritelmä tekee näkyväksi jo nyt laajasti käytössä olevat toimintamallit toimintaterapiapalvelujen lähetteettömästä käytännöstä.

Soteri-rekisterin käyttöönotto on aiheuttanut hankaluuksia toimintaterapeuttiyrittäjille →

Valvontalain myötä käyttöön tulleen Soteri-rekisterin käyttöönotossa on ollut haasteita alkuvuoden ajan. Haasteita ovat aiheuttaneet sekä jatkuvasti kehitetty Soteri-rekisteri että palvelun ruuhkautuminen. Haasteet ovat näkyneet myös TOIn yrittäjäjäsenpalvelussa.