UutisetTyöelämä

TOI osallistuu ulosmarsseihin Tampereella ja Turussa 6.2.

TOIn hallitus on tehnyt järjestöpäätöksen, jonka mukaan TOI osallistuu Akavan koordinoimaan akavalaisten liittojen yhteiseen ulosmarssiin tiistaina 6.2. Tampereella ja Turussa. Ulosmarssi koskee TOIn työsuhteisia jäseniä erikseen määritellyissä työpaikoissa.

Julkaistu 22.1.2024

Muokattu 25.1.: Lisätty maininta siitä, että ulosmarssi koskee työsuhteisia jäseniä.

TOIn kattojärjestö Akava koordinoi poliittisen työtaistelutoimenpiteen eli ulosmarssin tiistaina 6.2. klo 14–16 pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa. TOIn hallitus on tehnyt järjestöpäätöksen, jonka mukaan se osallistuu akavalaisten liittojen yhteiseen ulosmarssiin 6.2. klo 14–16 Tampereella ja Turussa. Ulosmarssi koskee niitä TOIn työsuhteisia jäseniä, jotka työskentelevät Tampereen tai Turun kaupungin alueella sijaitsevissa hyvinvointialueen sairaaloissa. TOIn puheenjohtaja Kirsi Wikman on paikalla Tampereella ja varapuheenjohtaja Tiina Kiesi Turussa.

TOI on tiedottanut jäsenistöään tulevasta ulosmarssista maanantaina 22.1. aamulla.

Poliittisella työtaistelutoimenpiteellä Akava vastustaa osaa hallituksen työelämätoimista. Akava ei halua, että työmarkkinamallista säädetään lailla ja näin kahlitaan alakohtaista palkkakehitystä. Akava kritisoi myös työtaisteluoikeuden rajoittamista, määräaikaisten työsuhteiden solmimista vailla perustetta, henkilökohtaisen irtisanomisen helpottamista, paikallisen sopimisen hallitsematonta laajentamista sekä työttömyysturvan liian rajua ja nopeaa leikkaamista. Akavan mielestä hallituksen tulisi myös harkita uudelleen ensimmäisen sairauspäivän muuttamista palkattomaksi ja aikuiskoulutustuen poistamista.

TOI osallistuu poliittiseen työtaistelutoimenpiteeseen, koska moni hallituksen ajamista toimista toteutuessaan heikentäisi kohtuuttomasti myös toimintaterapeuttien työehtoja ja tulevaa palkkakehitystä.

– Hallituksen ajama vientivetoinen palkkamalli käytännössä jättäisi toimintaterapeutit monien muiden sote-alojen työntekijöiden tavoin pysyvään palkkakuoppaan. Tämä ei TOIlle käy, vaan kuntoutusalan asiantuntijoilla tulee olla mahdollisuus reiluun palkkakehitykseen myös jatkossa, TOIn puheenjohtaja Kirsi Wikman toteaa.

Lisäksi TOI vastustaa erityisesti aikuiskoulutustuen poistamista ilman korvaavaa mallia, ansiosidonnaisen työttömyysturvan rajua leikkaamista ja määräaikaisten työsuhteiden solmimisen helpottamista.

– Ulosmarssilla viestimme maan hallitukselle siitä, että sen suunnittelemat työelämäuudistukset ovat työntekijän kannalta kohtuuttomia. Tutkimustiedon mukaan ne eivät myöskään ratkaise Suomen talouden haasteita.

Ulosmarssia koskevat usein kysytyt kysymykset ja niiden vastaukset löytyvät täältä. TOI julkaisee tarpeen mukaan päivittyvän UKK-listauksen myös nettisivuillaan maanantain aikana.

Lisätiedot:
Kirsi Wikman, TOIn puheenjohtaja
kirsi.wikman@toimintaterapeuttiliitto.fi

TOI laati määritelmän toimintaterapeutin suoravastaanotolle →

TOIn määritelmätyö toimintaterapeutin suoravastaanotolle on valmistunut. Määritelmä tekee näkyväksi jo nyt laajasti käytössä olevat toimintamallit toimintaterapiapalvelujen lähetteettömästä käytännöstä.

Soteri-rekisterin käyttöönotto on aiheuttanut hankaluuksia toimintaterapeuttiyrittäjille →

Valvontalain myötä käyttöön tulleen Soteri-rekisterin käyttöönotossa on ollut haasteita alkuvuoden ajan. Haasteita ovat aiheuttaneet sekä jatkuvasti kehitetty Soteri-rekisteri että palvelun ruuhkautuminen. Haasteet ovat näkyneet myös TOIn yrittäjäjäsenpalvelussa.

COPM-arviointimenetelmän uudistettu 5. painos on julkaistu →

TOI tuki päivitystyötä ja käännätti uudistetun arviointilomakkeen ja ohjeen suomeksi. Uudistettu arviointimenetelmä on nyt ostettavissa.