TOImintaterapeutti-lehtiUutiset

TOImintaterapeutti-lehti | Uusi opiskelijavastaava uskoo verkostoihin ja yhteistyöhön

Toimintaterapeutti Heidi Krogell on Toimintaterapeuttiliiton uusi opiskelijavastaava. Hän kannustaa opiskelijoita rohkeisiin uravalintoihin ja alan kehittämiseen. Itse hän innostuu verkostoista ja vaikuttamisesta.

Julkaistu 20.2.2024

Opiskelijoiden ammatti-identiteetin vahvistaminen ja toimintaterapeuttiyhteisöön osallistaminen. Ne ovat TOIn uuden opiskelijavastaavan Heidi Krogellin mukaan Toimintaterapeuttiliiton opiskelijatyön ytimessä. Näinä aikoina yhteiskunnalliset kuohut tuovat opiskelijoidenkin elämään uudenlaisia haasteita. Maan hallituksen suunnittelemat työelämäheikennykset osuvat myös opiskelijoihin ja nuoriin.

Jokainen opiskelija voi vaikuttaa liiton kautta

Uusi opiskelijavastaava korostaa, että erilaisuus on rikkaus myös opiskelijatoiminnassa. Hän kannustaa opiskelijoita tavoittelemaan rohkeasti omannäköistään toimintaterapeutin urapolkua, jotta työn imu ja motivaatio säilyvät pitkään.

Oman alan kehittämismahdollisuus voi myös tuoda merkityksellisyyttä opiskelijan arkeen.

– Yksittäinenkin toimintaterapeuttiopiskelija pystyy vaikuttamaan koko alan asioihin liiton opiskelijatoiminnassa. Jokainen myös rakentaa opintojen aikana omaa hyvinvointiaan, joka heijastuu tulevaan työhyvinvointiin. Tässäkin liitto voi olla opiskelijoiden tukena, Heidi sanoo.

TOIn opiskelijatoiminnan perusta on kunnossa

Heidi itse tiesi jo opiskeluaikanaan, että hän tekee toimintaterapeutin työtä mieluiten yhteisöissä ja verkostoissa ja vaikuttaa yhteiskunnallisesti. Toimintaterapeuttiliiton opiskelijavastaavan työ oli vastaus näihin toiveisiin.

– TOIn opiskelijatoimintaa on kehitetty viime vuosina hyvään suuntaan ja perusta on hienossa kunnossa. Nyt alamme miettiä yhdessä opiskelijoiden kanssa seuraavia etappeja, kehittämistyöstä innostunut Heidi sanoo.

Maailman nopeimpiin kuuluva neuloja

Heidin omaan arkeen merkityksellisyyttä tuovat paitsi innostava työ myös suppailu ja neulominen. Hänen suppailukautensa kestää usein huhtikuusta marraskuuhun, ja ensi kesän tavoitteena ovat ensimmäiset yöretket suppaillen. Neulojana Heidi on harvinaisuus: hän kuuluu virallisesti maailman nopeimpiin neulojiin. Hän on ollut useita kertoja voittamassa sukkien nopeusneulontakisoja Suomen edustusjoukkueessa.

– Toimintaterapian historia kumpuaa käsillä tekemisestä ja työtoiminnasta. Siksi moni meistä toimintaterapeuteista saa arkeensa ja työhönsä iloa käsitöistä, hän sanoo.

Tavoitat opiskelijavastaava Heidi Krogellin parhaiten sähköpostitse osoitteesta heidi.krogell@toimintaterapeuttiliitto.fi

Teksti: Marja Puustinen

Yksityinen terveyspalveluala siirtyi sopimuksettomaan tilaan →

Vanhaa työehtosopimusta kuitenkin noudatetaan normaaliin tapaan siihen asti, kunnes uusi sopimus saadaan aikaan.

TOI laati määritelmän toimintaterapeutin suoravastaanotolle →

TOIn määritelmätyö toimintaterapeutin suoravastaanotolle on valmistunut. Määritelmä tekee näkyväksi jo nyt laajasti käytössä olevat toimintamallit toimintaterapiapalvelujen lähetteettömästä käytännöstä.

Soteri-rekisterin käyttöönotto on aiheuttanut hankaluuksia toimintaterapeuttiyrittäjille →

Valvontalain myötä käyttöön tulleen Soteri-rekisterin käyttöönotossa on ollut haasteita alkuvuoden ajan. Haasteita ovat aiheuttaneet sekä jatkuvasti kehitetty Soteri-rekisteri että palvelun ruuhkautuminen. Haasteet ovat näkyneet myös TOIn yrittäjäjäsenpalvelussa.