UutisetTyöelämä

SOTE-sopimuksen liiterakenneneuvotteluissa on saavutettu neuvottelutulos - mitä tämä tarkoittaa toimintaterapeuttien näkökulmasta?

Sote-palkkausjärjestelmän tekstiosissa tunnistetaan kuntoutusala paremmin kuin aiemmin, kun uusi liiterakenne astuu voimaan takautuvasti 1.2.2024 lähtien. Silloin tulevat voimaan myös työnantajia velvoittavat vähimmäispalkat.

Julkaistu 13.2.2024

Artikkelia muokattu 14.2.2024: lisätty vähimmäispalkkataulukkoon johtava linkki.
Artikkelia muokattu 29.2.2023: lisätty linkki liiterakenteeseen liittyvään yleiskirjeeseen sekä liiterakenteen määräysteksteihin.

SOTE-sopimuksen liiterakenneneuvotteluissa on kehitetty sote-alan palkkausjärjestelmää sekä palkkausta, kuten vuoden 2022 sopimusratkaisun yhteydessä sovittiin. TOIta neuvotteluissa on edustanut JUKO, ja TOI on tehnyt tiivistä yhteistyötä JUKOn neuvottelijoiden kanssa koko neuvotteluprosessin ajan. Neuvottelujen tiivis vaihe on kestänyt yli vuoden.

TOIn tavoitteena oli saada neuvottelujen tuloksena kuntoutusalan asiantuntijoille oma hinnoittelukohtansa, ja TOI viesti tästä jäsenistölleen syksyn 2023 aikana.

”Kuntoutuksen oma hinnoittelukohta ei tässä yhteydessä toteutunut, koska sille ei saatu muilta neuvottelujärjestöiltä tarvittavaa tukea. Tästä huolimatta neuvottelutulos on toimintaterapeuttien kannalta merkittävä, koska on tärkeää, että liitteiden 2 ja 3 kirjauksissa tunnistetaan kuntoutus hoitotyöstä erillisenä asiana. Nämä kirjaukset saatiin liitteeseen TOIn, JUKOn neuvottelijoiden ja Suomen Fysioterapeuttien yhteistyön tuloksena”, TOIn puheenjohtaja Kirsi Wikman sanoo.

Urakehitys on mahdollista liitteiden välillä

Toimintaterapeutit sijoittuvat liiterakenteessa tehtävänsä perusteella. Suureen osaan toimintaterapeutteja sovelletaan todennäköisesti liitettä 3 ’asiantuntijatehtävät’. Siinä tehtävät luokitellaan erikseen vaativiin asiantuntijatehtäviin ja asiantuntijatehtäviin. Vaativissa asiantuntijatehtävissä edellytetään osaamista ja perehtyneisyyttä, jotka on hankittu esimerkiksi tutkintoa täydentävällä lisäkoulutuksella, sitä vastaavalla työnantajan järjestämällä koulutuksella tai työssä oppimalla.

”Liitteessä 3 mainitut ’vaativat asiantuntijatehtävät’ on nostettu esille, että niissä vaadittava syvällinen ja laaja erityisosaaminen kytkeytyy kuntoutuksen asiakasryhmään tai työalueeseen kuten esimerkiksi kotiin vietäviin palveluihin”, TOIn puheenjohtaja Kirsi Wikman sanoo.

Työympäristön vaativuuden tunnistaminen on Wikmanin mukaan erittäin tärkeää toimintaterapeuteille, jotka työskentelevät moninaisissa ympäristöissä eri asiakasryhmien kanssa.

Sijoittuminen liitteeseen 2 on toimintaterapeuteille myös mahdollista, samoin tehtävästä riippuen liitteen 1 johto- ja esihenkilötehtäviin. Tämä mahdollistaa toimintaterapeuttien urakehityksen eri liitteiden välillä.

Palkkatasot ja lisät korvaavat tva-järjestelmät

Liiterakenne astuu voimaan takautuvasti 1.2.2024 alkaen. Neuvottelujen yhteydessä liitteiden sisällä on määritelty vähimmäispalkat eri palkkaryhmille. Vähimmäispalkat ovat valtakunnalliset, ja niiden euromäärät velvoittavat työnantajia. Vähimmäispalkka on minimi eli toimintaterapeutin työstä tulee maksaa vähintään liitteeseen kirjattu vähimmäispalkka. Mikäli toimintaterapeutin työstä maksetaan nyt jo enemmän kuin uuden liiterakenteen vähimmäispalkka on, työnantaja ei voi laskea palkkaa.

Toimintaterapeutin työn erityispiirteisiin liittyvä edunvalvontatyö jatkuu, ja tästä eteenpäin neuvotellaan eri palkkaryhmien palkkatasoista. Palkkatasot tarkoittavat eri tehtävissä vaadittavaa osaamista ja vastuuta. Lisäksi neuvotellaan erillisistä lisistä, joita voidaan maksaa tietyistä lisätehtävistä. Uusi valtakunnallinen järjestelmä korvaisi nykyiset paikalliset tehtävän vaativuuden arviointiin perustuvat järjestelmät.

TOI osallistuu jatkossakin aktiivisesti neuvotteluihin osana JUKOa, ja siihen liittyvään vaikuttamistyöhön osallistuu TOIsta puheenjohtaja Kirsi Wikman. Neuvottelujen seuraava vaihe valmistuu JUKOn neuvottelijoiden mukaan vuoden kuluessa.

Sote-sopimuksen liiterakenteeseen liittyvä 19.2.2024 julkaistu yleiskirje on luettavissa KT:n nettisivuilta. Yleiskirje ohjeistaa siinä, miten liiterakenteen määräystekstejä sovelletaan. Liiterakenteen määräystekstit löytyvät täältä sekä KT:n yleiskirjeen liitteenä 2.

Lisätiedot:

Puheenjohtaja Kirsi Wikman
kirsi.wikman@toimintaterapeuttiliitto.fi

TOI laati määritelmän toimintaterapeutin suoravastaanotolle →

TOIn määritelmätyö toimintaterapeutin suoravastaanotolle on valmistunut. Määritelmä tekee näkyväksi jo nyt laajasti käytössä olevat toimintamallit toimintaterapiapalvelujen lähetteettömästä käytännöstä.

Soteri-rekisterin käyttöönotto on aiheuttanut hankaluuksia toimintaterapeuttiyrittäjille →

Valvontalain myötä käyttöön tulleen Soteri-rekisterin käyttöönotossa on ollut haasteita alkuvuoden ajan. Haasteita ovat aiheuttaneet sekä jatkuvasti kehitetty Soteri-rekisteri että palvelun ruuhkautuminen. Haasteet ovat näkyneet myös TOIn yrittäjäjäsenpalvelussa.

COPM-arviointimenetelmän uudistettu 5. painos on julkaistu →

TOI tuki päivitystyötä ja käännätti uudistetun arviointilomakkeen ja ohjeen suomeksi. Uudistettu arviointimenetelmä on nyt ostettavissa.