Työ kohti oikeudenmukaista palkkausta jatkuu SOTE-pöydässä

Neuvotteluita julkisen sektorin sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön työ- ja virkaehtosopimus SOTEn tulevasta palkkahinnoittelun liiterakenteesta käydään parhaillaan tiiviisti.

Julkaistu 19.9.2023

Neuvotteluosapuolina ovat pääsopijajärjestöt, eli toimintaterapeutteja edustaa neuvottelujärjestö JUKO.

TOIn tavoite neuvotteluille on selkeä: kuntoutusalalle on saatava oma hinnoittelukohta. Tämä mahdollistaa mm. pitkäjänteisen palkkakehityksen toteutumisen sekä työn vaativuuden arvioinnin oikeudenmukaisesti.

–Toimintaterapeutin työn vaativuutta tulee tarkastella nimenomaan kuntoutuksen ammattilaisten erityispiirteiden kautta, jotta myös toimintaterapeuttien itsenäisen asiantuntijatyön ja terapiatyön erityispiirteet tunnistetaan, TOIn puheenjohtaja Kirsi Wikman toteaa.

Tämä on mahdollista vain siinä tapauksessa, että kuntoutusalan ammattilaisilla on sopimuksessa oma hinnoittelukohtansa ja heitä voidaan tarkastella omana ryhmänään.

Toimintaterapeutin työ on itsenäistä asiantuntijatyötä

Aiemman Kunta-alan työ- ja virkaehtosopimus KVTES:n ja nykyisen SOTE-sopimuksen liiterakenteissa toimintaterapeutteja on käsitelty osana hoitotyön kokonaisuutta. Näin on tehty jo vuosikymmenten ajan.

– Hoitotyön kokonaisuus on väärä paikka toimintaterapeuteille, ja se on osaltaan hidastanut ja heikentänyt alan palkkauksen oikeudenmukaista kehitystä, Wikman sanoo.

Toimintaterapeuttien sijaitseminen hoitotyön kokonaisuudessa aiheuttaa tällä hetkellä sen, ettei muun muassa työn vaativuuteen ja siihen liittyviin erityispiirteisiin liittyviä tekijöitä tunnisteta.

– Toimintaterapeutti on kuntoutusalan ammattilainen, jonka työ on itsenäistä asiantuntijatyötä, hän painottaa.

Yhteistyö JUKOn kanssa toimii

Neuvottelujärjestöt on luotu edustamaan neuvottelupöydissä kollektiivisesti yksittäisiä liittoja. Tämän vuoksi on tärkeää, että neuvottelijoilla on selkeä kuva edustamiensa liittojen tavoitteista ja niiden perusteista. Yhteistyö JUKOn kanssa sujuu hyvin, ja JUKO tukee TOIn näkemystä kuntoutusalan omasta hinnoittelukohdasta.

– JUKO vie meidän toimintaterapeuttien asiaa tehokkaasti eteenpäin. Mikään muu neuvottelujärjestö ei sitä tee, Wikman muistuttaa. TOI kuuluu JUKOon Kuntoutusalan Asiantuntijoiden kautta ja on näin lähellä toimintaterapeutteja koskevaa edunvalvontaa ja päätöksentekoa.

Palkkausjärjestelmän kehittäminen on vaativa ja pitkäkestoinen projekti. Siihen kannattaa kuitenkin panostaa, koska oikeudenmukainen ja työn vaativuutta vastaava palkkaus on keskeinen lähtökohta minkä tahansa ammattiryhmän etujen ajamisessa.

Wikman muistuttaa, että TOI on vahva vaikuttaja ja ainoa toimintaterapeuttien edunvalvoja Suomessa.

– Jokainen jäsen on liitolle tärkeä, koska neuvottelupöydissä olemme sitä vahvempia, mitä enemmän meitä on.

Lisätiedot:
Kirsi Wikman, TOIn puheenjohtaja

Yksityinen terveyspalveluala siirtyi sopimuksettomaan tilaan →

Vanhaa työehtosopimusta kuitenkin noudatetaan normaaliin tapaan siihen asti, kunnes uusi sopimus saadaan aikaan.

Soteri-rekisterin käyttöönotto on aiheuttanut hankaluuksia toimintaterapeuttiyrittäjille →

Valvontalain myötä käyttöön tulleen Soteri-rekisterin käyttöönotossa on ollut haasteita alkuvuoden ajan. Haasteita ovat aiheuttaneet sekä jatkuvasti kehitetty Soteri-rekisteri että palvelun ruuhkautuminen. Haasteet ovat näkyneet myös TOIn yrittäjäjäsenpalvelussa.

COPM-arviointimenetelmän uudistettu 5. painos on julkaistu →

TOI tuki päivitystyötä ja käännätti uudistetun arviointilomakkeen ja ohjeen suomeksi. Uudistettu arviointimenetelmä on nyt ostettavissa.