Akava | Työhyvinvoinnin pelastusoperaatio -verkkolähetys 3.4. kello 11–12

Akava järjestää keskiviikkona 3.4. kello 11–12 työhyvinvointiaiheisen verkkolähetyksen, jossa otetaan esille työkyvyttömyyden ja sairauspoissaolojen taloudellinen merkitys sekä Akavan ratkaisut työhyvinvoinnin parantamiseksi.

Julkaistu 27.3.2024

Julkaistu Akavan sivuilla 26.3.2024.

Työkyky ja työssä jaksaminen ovat miljardiluokan yhteiskunnallinen kysymys.

Hallitusohjelmassa on tavoite, että työpahoinvoinnista ja työuupumuksesta johtuvat sairauspoissaolot vähennetään puoleen viiden vuoden kuluessa. Hallitukselta kuitenkin puuttuvat työhyvinvoinnin ja työkyvyn parantamisen keinot.

Ensimmäisen sairauspäivän karenssin sijasta pitäisi keskittyä toimiin, joilla pitkäjänteisesti tuetaan ja ylläpidetään työikäisen väestön työkykyä, muuten merkittävät työllisyysvaikutukset uhkaavat jäädä saavuttamatta.

Tukemalla työkykyä ja pienentämällä työkyvyttömyysriskiä voimme pidentää työuria sekä vaikuttaa julkiseen talouteen, työllisyyteen, verokertymään ja työeläkejärjestelmän rahoitukseen. Olemme esittäneet ratkaisuja työhyvinvoinnin parantamiseksi.

Järjestämme keskiviikkona 3.4. kello 11–12 työhyvinvointiaiheisen verkkolähetyksen.

Akavan tutkija Tomi Husa esittelee tuoreimpia lukuja työkyvyttömyys- ja sairauspoissaoloista ja työmarkkinajohtaja Ville Kopra kertoo Akavan ratkaisuista työhyvinvoinnin edistämiseksi. Paneelikeskustelussa pohditaan työhyvinvoinnin edistämisen keinoja.

Paneelikeskustelussa mukana:

• Jenni Karsio, puheenjohtaja, Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia
  • Riikka Sipilä, erityisasiantuntija, Suomen Ekonomit
  • Ulla Walli, lakiasiainjohtaja, Opetusalan ammattijärjestö OAJ

Lähetyksen juontaa toimittaja Maria Nykänen.

Tervetuloa seuraamaan verkkolähetystä keskiviikkona 3.4. alkaen kello 11 tämän linkin kautta.

Tallenna tilaisuus kalenteriisi tämän linkin kautta.

SAK, Akava ja STTK: Aikuiskoulutustuelle ei onnistuttu luomaan korvaavaa mallia →

Palkansaajajärjestöt SAK, Akava ja STTK jättivät eriävän mielipiteen työuran aikaista jatkuvaa oppimista kehittävän työryhmän loppuraporttiin, joka julkaistiin tänään 11. huhtikuuta. Järjestöt eivät kannata opintotukeen tai lainaan perustuvaa mallia aikuiskoulutustuen tilalle.

Toimintaterapeuttiliitto: Kuntoutukseen tulee päästä myös ilman diagnoosia →

Suomessa tarvitaan uudenlaista ajattelua kuntoutukseen pääsyn kriteereistä. Hallitusohjelman tavoite siirtää sote-palveluiden painopiste korjaavista toimenpiteistä ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen apuun on hyvä, mutta esimerkiksi kirjaus nuorten ammatilliseen kuntoutukseen pääsemisestä vain sairaus- tai vammadiagnoosilla vaikuttaa toteutuessaan päinvastoin, Suomen Toimintaterapeuttiliitto toteaa.

Tervetuloa TOIn kevätkokoukseen 16.5.2024! →

TOIn sääntömääräinen kevätkokous järjestetään torstaina 16.5.2024 klo 17 alkaen Akavatalolla. Ilmoittaudu viimeistään 10.5. ja tule mukaan kokoukseen paikan päälle tai etänä.