AMPS-ohjelmiston päivittäminen päättyy

AMPS-arviointiohjelmiston päivittäminen päättyy ja AMPS-kurssitoiminta loppuu. Monien toimintaterapeuttien käyttämän työkalun tulevaisuus on epäselvä.

Julkaistu 31.5.2023

AMPS-arviointiohjelmiston oikeudet omistava The Center for Innovative OT Solutions (CIOTS) päättää toimintansa. Samalla lakkaavat arviointiohjelmisto OTAPin päivittäminen ja AMPS-kurssitoiminta. Tämä tarkoittaa, että myös monien suomalaisten toimintaterapeuttien hyödyntämän AMPS-menetelmän tulevaisuus on epäselvä.

AMPS-, ESI- ja School AMPS -käsikirjoja ei enää myydä eikä CIOTS tarjoa AMPS–online-kursseja. Powerful Practice -kirjaa saa tilattua niin kauan, kuin kirjan painosta riittää.

AMPS on menetelmä jokapäiväisen toiminnan eli tekemisen laadun arviointiin. Sen avulla voi luotettavasti arvioida päivittäisten toimintojen tekemisen laatua eli itsenäisyyttä, ponnistelun määrää, tehokkuutta ja turvallisuutta. Menetelmän avulla saa numeerisen tiedon toiminnan laadusta niin päivittäisissä toiminnassa tarvittavista motorisista taidoista kuin prosessitaidoista.

AMPS-kouluttajana Suomessa toiminut Mari Kantanen arvioi, että sadat suomalaiset toimintaterapeutit ovat käyneet AMPS-kurssin 1990-luvun jälkeen. Hänen tiedossaan ei ole AMPSia vastaavaa menetelmää, joskin samankaltainen ideologia löytyy Mohost-arviointimenetelmän taustalta.

– AMPSin etuna on sen taustalla oleva Rasch-analyysi ja sieltä saatava numeerinen data. Mohostissa ei tätä vastaavaa ole, vaikka Mohostin avulla voi hyvin myös havainnoida toiminnassa tarvittavia taitoja oikeassa toiminnassa, JAMKissa lehtorina toimiva Kantanen toteaa.

Tutkitut arviointivälineet muodostavat alan perustan

TOI on pyrkinyt vaikuttamaan AMPSin säilymiseksi yhdessä muiden pohjoismaisten toimintaterapeuttiliittojen kanssa. Pohjoismaisten liittojen puheenjohtajat ovat huolissaan siitä, miten tilanne vaikuttaa toimintaterapian arviointivälineisiin ja toimintaterapia-alan tutkimukseen. Liitot ovat lähestyneet asiassa myös toimintaterapeuttien maailmanliittoa WFOT:ta.

– On äärimmäisen tärkeää käydä keskustelua siitä, miten ja kuka turvaa tulevaisuudessa arviointivälineet ja niiden kehittämistyön, jotta toimintaterapeuteilla on jatkossakin tutkimukseen perustuvia luotettavia arviointimenetelmiä käytössä. Tärkeää on kuitenkin myös, että esimerkiksi suomennettujen menetelmien päivityksistä huolehditaan ajantasaisesti. Alamme on riippuvainen näistä työkaluista, TOIn puheenjohtaja Kirsi Wikman painottaa.

Kouluttaja: Menetelmää voi vielä hyödyntää

Mari Kantasen kokemuksen mukaan suurin osa AMPS-koulutuksen käyneistä suomalaisista toimintaterapeuteista ei ole käyttänyt varsinaista AMPS-ohjelmaa tai hyödyntänyt sen tuottamaa numeerista arviota kuntoutujan toiminnasta.

Hän muistuttaa, että OTAP-ohjelmisto, jolla AMPS-arviointia tehdään, on käytössä niin kauan, kun sen uusin ohjelmaversio toimii. Sen sijaan AMPS itsessään tai ideologia menetelmän takana eivät lakkaa olemasta.

– Minulle on näyttänyt kouluttajana siltä, että suurin osa AMPS-koulutuksen käyneistä toimintaterapeuteista käyttää AMPS-ideologiaa havainnoin tukena ja hyödyntää taitokuvauksia sekä pisteyksiä kuvatessaan sanallisesti kuntoutujan toimintaa. AMPS-menetelmän käyttäminen tähän tapaan oman havainnoin tukena on siis tulevaisuudessakin täysin mahdollista.

Kantasen mukaan jonkinlaista toivoa arviointiohjelmiston jatkolle on vielä olemassa. Hän kertoo AMPS-kouluttajien keskustelevan parhaillaan siitä, voisiko jokin muu taho ottaa OTAP-ohjelmiston päivittämisen tehtäväkseen.

– Olen vielä toiveikas, että näin kävisi ja saisimme ohjelmaan jatkossakin päivityksiä.

AMPS-kurssin käyneet voivat ladata materiaalit ja viimeisen OTAP-päivityksen CIOTS:in nettisivuilta vielä tänään keskiviikkona 31.5.2023. Lisätietoja CIOTS:in sivuilta.

JUKO | Valtiolla edessä yt-suma – katso, lue ja kuuntele, miten tilannetta kommentoi JUKOn neuvottelupäällikkö Minna Salminen →

– Tuhansien virkamiesten vähentäminen käytännössä muutaman kuukauden valmisteluajalla ei onnistu hyvän hallinnon mukaisesti. Huonolla hallinnolla ehkä, jos hallitus niin tahtoo, arvioi JUKOn valtiosektorin neuvottelupäällikkö Minna Salminen.

Toimintaterapeuttiliitto: Kehysriihen säästöt heijastuvat toimintaterapian asiakkaisiin lumipalloilmiön tavoin →

Maan hallituksen kehysriihineuvottelut päättyivät viime tiistaina. Julkisuuteen tulleiden tietojen perusteella hyvinvointialueiden rahoitusta ja palveluita leikataan merkittävästi. TOI katsoo, että päätökset vaikuttavat toteutuessaan ainakin välillisesti myös toimintaterapiapalveluihin, sillä ne todennäköisesti heikentävät asiakkaiden toimintakykyä.

Sote-sopimuksen iltakahvit 22.4. klo 17-18 →

Oletko yhtenä kysymysmerkkinä sote-sopimuksen äärellä? Tule ensi maanantaina 22.4. klo 17-18 etänä järjestettävään TOIn iltakahvitilaisuuteen kysymään mieltäsi pohdituttavat kysymykset!