Hyvinvointialueelle siirtynyt toimintaterapeutti – muista nämä asiat työsuhteesta ja -ehdoista

Tammikuun 1. päivä yli 260 000 palkansaajaa siirtyi kunnista ja kuntayhtymistä hyvinvointialueiden palvelukseen. Suuren muutoksen keskellä on hyvä muistaa seuraavat työsuhdetta ja -ehtoja koskevat asiat:

Julkaistu 17.1.2023

• Työntekijät ja viranhaltijat siirtyivät hyvinvointialueelle työsopimuslaissa ja viranhaltijalaissa säädetyn liikkeen luovutus -periaatteen mukaisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että työntekijät ja viranhaltijat siirtyvät uuden työnantajan palvelukseen vanhoina työntekijöinä ja entisillä palvelussuhteen ehdoilla.
  • Hyvinvointialue voi muuttaa työ- tai virkasuhteen ehtoja yksipuolisesti vain työ- ja virkaehtosopimuksen tai lain perusteella ja tavalla, jolla myös luovuttava työnantaja olisi voinut muuttaa ehtoja.
  • Hyvinvointialueelle siirtyvän työntekijän henkilökohtainen työsopimus jää voimaan sellaisenaan. Uutta sopimusta ei tarvitse tehdä, eikä työnantaja voi määrätä sitä tekemään. Halutessaan työntekijä on tietenkin vapaa tekemään uuden työsopimuksen, mutta silloin on syytä olla tarkkana, että työsuhteen ehtoja ei miltään osin heikennetä.
  • Työsopimukseen kirjattu työskentelypaikka säilyy. Työskentelypaikka voi kuitenkin muuttua, jos hyvinvointialueella ei ole enää kyseistä työskentelypaikka. Työskentelypaikka ei voi kuitenkaan muuttua olennaisesti.
  • Jos olet sopinut luovuttavan työnantajan kanssa etätyöstä, on samainen sopimus voimassa myös vastaanottavan työnantajan (hyvinvointialue) palveluksessa.
  • Työntekijä jatkaa työsopimuksensa mukaisissa tehtävissä siirtymisensä jälkeen. Työnantaja ei voi yksipuolisesti muuttaa työsopimuksessa sovittuja työsuhteen olennaisia ehtoja ilman irtisanomisperustetta.
  • Uuden työtehtävän hyvinvointialueella tulee olla vastaavan tasoinen kuin aikaisempi työtehtävä, josta työntekijä on siirtynyt. Palkka ei saa alentua.
  • Liikkeen luovutus ei ole peruste irtisanomiselle, eikä hyvinvointialue voi heti siirron jälkeen alkaa irtisanoa henkilöstöä. Työnantaja voi kuitenkin ryhtyä myöhemmin joissain tilanteissa järjestelemään toimintojaan uudelleen, jolloin työ saattaa vähentyä olennaisesti tai pysyvästi. Tämä saattaa johtaa irtisanomisiin. Tällaisessa tilanteessa hyvinvointialueella on kuitenkin käytävä normaalit yhteistoimintamenettelyt.
  • Siirtyvän henkilöstön vuosilomat ja säästövapaat siirtyvät hyvinvointialueelle sellaisenaan.
  • Liikkeen luovutukseen perustuvat erilaiset työsuhteen ehdot samasta työstä voivat olla väliaikaisesti hyväksyttävissä. Liikkeen luovutuksen jälkeen työnantajan tulee kohtuullisessa ajassa yhdenmukaistaa eli harmonisoida samaa työtä tekevien palvelussuhteen ehdot. Aikaa harmonisoinnille on 2–3 vuotta. Harmonisointi toteutetaan niin, että yhtä vaativassa työssä tehtäväkohtaiset palkat nostetaan vastaamaan korkeinta maksettua palkkaa.
  • Työaika ja työsopimuksessa sovittu ruokatauko säilyvät ennallaan. Työnantaja voi yhdenmukaistaa työaikoja ja ruokataukokäytäntöjä vain sovellettavien työ- ja virkaehtosopimusten puitteissa. Työantaja ei voi yksipuolisesti muuttaa työsopimuksessasi sovittua tai työsuhteessasi vakiintuneeksi muodostunutta työaikaa tai ruokataukokäytäntöä.
  • Työnantajan yksipuolisesti myöntämät henkilökuntaetuudet (liikuntasetelit yms.) eivät siirry hyvinvointialueelle.

Toimintaterapeuttiliitto kutsuu sinut seuraamaan Kuntoutusalan ammattilaisten infowebinaaria aiheesta ”Kuntoutusalan työehdot hyvinvointialueilla” keskiviikkona 25.1.2023 klo 17.00–18.15.

Muistathan myös tarkistaa, että yhteystietosi jäsenrekisterissämme ovat ajantasaiset.

Mikäli sinulla ilmenee kysyttävää hyvinvointialueelle siirtymisen takia, ota ensisijaisesti yhteys omaan luottamusmieheesi tai vaihtoehtoisesti Toimintaterapeuttiliiton juristiin Markus Okkolaan.

Yrittäjä hyvinvointialueen palveluntuottajana | Webinaari 25.1. →

Oletko toiminut sairaanhoitopiirien tai kaupunkien ostopalveluissa? Oletko jatkamassa palveluntuottajana hyvinvointialueella, tai oletko aikeissa aloittaa yhteistyön hyvinvointialueen kanssa? Mitä tulee ainakin tietää tai ottaa huomioon, kun hyvinvointialueet ovat aloittaneet? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin saat vastauksen tässä webinaarista.

TOI-lehti | Ennen kaikkea toimintaterapeutti →

Vuoden toimintaterapeutti 2022 Piia Niilola työskentelee digituen erityisasiantuntijana valtiolla. Toimintaterapeutin osaamisesta on suuri hyöty arjen palveluiden kehittämisen aitiopaikalla. Helsinkiläinen Niilola kannustaa jokaista toimintaterapeuttia seuraamaan omaa intohimoaan ennakkoluulottomasti, sillä ammatillinen polku voi kulkea moneen suuntaan.

Infowebinaari 25.1. | Kuntoutusalan työehdot hyvinvointialueilla →

Toimintaterapeuttiliiton ja Suomen Fysioterapeuttien yhteisten infowebinaarien sarja jatkuu jälleen 25.1. Tammikuussa webinaarin teema on juuri toimintansa aloittaneet hyvinvointialueet ja niiden alaisuudessa työskenteleminen.