UutisetTyöelämä

JUKO | JUKOn hallituksen puheenjohtaja Murto ja Tehyn puheenjohtaja Rytkönen selvitysnaisiksi

Työministeri Arto Satonen toivoo, että nyt selvitetään, miten palkansaajajärjestöt lähtisivät neuvottelemaan vientivetoisesta työmarkkinamallista.

Julkaistu 26.3.2024

JulkaistuJUKOn sivuilla 22.3.2024.

Työministeri Arto Satonen on pyytänyt JUKOn hallituksen puheenjohtajaa Katarina Murtoa (OAJ) ja Tehyn puheenjohtajaa Millariikka Rytköstä selvittämään keinoja, joilla viime syksyn työmarkkinakeskusteluihin osallistuneet järjestöt olisivat valmiita neuvottelemaan vientivetoisesta palkkamallista.

- Toivon, että puheenjohtajat Murto ja Rytkönen selvittävät ja löytävät keinon, jolla kaikki syksyllä 2023 kaksikantaisiin neuvotteluihin osallistuneet palkansaajajärjestöt saataisiin saman pöydän ääreen neuvottelemaan Suomelle yhteisesti hyväksyttyä ja kestävää työmarkkinamallia. Näin kaikki työmarkkinaosapuolet sitoutuisivat uuteen työmarkkinamalliin vahvemmin, Satonen toteaa tiedotteessa.

Työ- ja elinkeinoministeriö tiedotti 22. maaliskuuta myös, että valtiosihteeri Mika Nykäsen selvitystyö Suomen työmarkkinamallin neuvottelujen jatkumisen edellytyksistä on valmistunut. Selvityksen mukaan työmarkkinajärjestöt toivovat palkkamallia sopimuspohjalta. Osalla järjestöistä on myös ennakkoehtoja neuvottelujen käynnistämiseksi.

Lakivalmistelu työrauha- ja lakkolainsäädännöstä jatkuu kolmikantaisessa työryhmässä. Hallituksen esitys on tarkoitus tuoda eduskuntaan syksyllä. Paikallisen sopimisen lakipaketti puolestaan on parhaillaan lausuntokierroksella. Lue JUKOn valtiosektorin lausunto: Paikallisen sopimisen nykytila valtiolla riittää.

Työmarkkinamalli & hallitusohjelma | Julkisen sektorin akavalaisilla edelleen valmius neuvotella työmarkkinamallista – ”Palkoista päättäminen lailla olisi jäätävän huono vaihtoehto” | 20.3.2024

Toimintaterapeuttiliiton myöntämät apurahat vuonna 2024 →

TOI myönsi tänä vuonna apurahaa neljälle eri hakijalle muun muassa kirjallisuuskatsauksiin ja käännöstyöhön.

Merkityksellistä kesää! TOImisto lomailee 1.7.–31.7. →

TOImiston väki lomailee heinäkuussa, jolloin myös jäsenpalvelut ovat pääsääntöisesti kiinni.

​Toimintaterapian painopiste tulee kääntää ennaltaehkäisyyn →

Toimintaterapeuttiliiton (TOI) jäsenilleen tekemän kyselyn mukaan toimintaterapeutin työ kohdentuu tällä hetkellä ensisijaisesti toimintakykyä ylläpitävään ja edistävään kuntoutukseen. Asia käy ilmi TOIn toiminnanjohtajan Leila Mäkelän YAMK-opinnäytetyöstä, joka analysoi kyselyn tuloksia. Ennaltaehkäisevä työ on vastauksissa vasta kolmannella sijalla.