Työelämä

JUKO | Julkisen sektorin akavalaisilla edelleen valmius neuvotella työmarkkinamallista – ”Palkoista päättäminen lailla olisi jäätävän huono vaihtoehto”

Hallituksen palkkamalli hyydyttäisi julkisen sektorin. Julkisalojen akavalaiset ovat yhä valmiita tarttumaan neuvotteluihin työmarkkinamallista.

Julkaistu 21.3.2024

Tiedote julkaistu JUKOn sivuilla 20.3.2024.

– Onhan tämä turhauttavaa, että päätöstä neuvottelujen aloittamiseksi ei synny ja että samaan aikaan valmistellaan lakiesitystä vientimallista, toteaa lähes 200 000:ta palkansaajaa ja 35:tä liittoa edustavan pääneuvottelujärjestö JUKOn hallituksen puheenjohtaja Katarina Murto.

JUKO painottaa, että se on edelleen valmis aloittamaan neuvottelut niitä haluavien kanssa.

– Julkiselle sektorille ja naisvaltaisille aloille palkoista päättäminen lailla olisi jäätävän huono vaihtoehto, siksi olemme pyrkineet edistämään neuvottelutietä jo kuukausia.

Hallituksen palkkamalli hyydyttäisi julkisen sektorin

JUKOn va. toiminnanjohtaja Jouni Vattulainen muistuttaa, että hallituksen työmarkkinamallissa vientialojen korotukset määrittelisivät myös muiden alojen palkankorotukset.

– Jos hallituksen ehdotus lakiin säädetystä mallista toteutuu sellaisenaan, se rajoittaisi valtakunnansovittelijan tai sovittelulautakunnan mahdollisuuksia tarjota yleistä linjaa korkeampia palkankorotuksia.

Hallituksen lakiehdotusta vientivetoisesta työmarkkinamallista valmisteleva työryhmä aloitti työnsä helmikuun alussa. Sen on määrä työskennellä toukokuun loppuun, jonka jälkeen vuorossa on lausuntokierros. Akavalaisia liittoja ryhmässä edustaa Akavan työmarkkinajohtaja Ville Kopra.

SAK kertoi keskiviikkona, että sen liitot jatkavat lakkoja, koska hallitus ei ole ilmaissut valmiutta tulla vastaan SAK:lle kriittisissä hallitusohjelman kysymyksissä.

SAK, Akava ja STTK: Aikuiskoulutustuelle ei onnistuttu luomaan korvaavaa mallia →

Palkansaajajärjestöt SAK, Akava ja STTK jättivät eriävän mielipiteen työuran aikaista jatkuvaa oppimista kehittävän työryhmän loppuraporttiin, joka julkaistiin tänään 11. huhtikuuta. Järjestöt eivät kannata opintotukeen tai lainaan perustuvaa mallia aikuiskoulutustuen tilalle.

Tervetuloa TOIn kevätkokoukseen 16.5.2024! →

TOIn sääntömääräinen kevätkokous järjestetään torstaina 16.5.2024 klo 17 alkaen Akavatalolla. Ilmoittaudu viimeistään 10.5. ja tule mukaan kokoukseen paikan päälle tai etänä.

Toimintaterapeuttiliitto: Kuntoutukseen tulee päästä myös ilman diagnoosia →

Suomessa tarvitaan uudenlaista ajattelua kuntoutukseen pääsyn kriteereistä. Hallitusohjelman tavoite siirtää sote-palveluiden painopiste korjaavista toimenpiteistä ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen apuun on hyvä, mutta esimerkiksi kirjaus nuorten ammatilliseen kuntoutukseen pääsemisestä vain sairaus- tai vammadiagnoosilla vaikuttaa toteutuessaan päinvastoin, Suomen Toimintaterapeuttiliitto toteaa.