Kunta- ja hyvinvointialan pääsopijajärjestöt nostavat esille julkisen työn arvon

Kunta- ja hyvinvointialan pääsopijajärjestöt käynnistävät työnantajien KT:n kanssa kampanjan #Tärkeinsijoitus. Kampanja starttaa Lahden työmarkkinaseminaarissa 16.–17. toukokuuta.

Julkaistu 16.5.2023

Tiedote julkaistu alun perin Jukonsivuilla 16.5.2023.

Lahdessa käynnistyy tänään tiistaina kunta- ja hyvinvointialan työmarkkinaseminaari, jossa on koolla noin 600 työnantajien ja henkilöstön edustajaa.

Seminaarin paneelikeskustelussa Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT, Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO, Julkisen alan unioni JAU ja Sosiaali- ja terveysalan neuvottelujärjestö Sote nostavat esille julkisen työn arvon ja tärkeyden yhteiskunnassa.

Jukolaisia liittoja ja niiden jäseniä tiistai-iltapäivän keskustelussa edustavat JUKOn hallituksen puheenjohtaja Katarina Murto ja toiminnanjohtaja Mari Keturi.

Työmarkkinaseminaari toimii starttina kunta- ja hyvinvointialan pääsopijajärjestöjen yhteiselle Tärkein sijoitus -kampanjalle, joka nostaa esille julkisen työn merkitystä. Kampanja haastaa mukaan kunta- ja hyvinvointialan työpaikat sekä alan järjestöt.

Twitterissä ja Instagramissa kampanja viestii osoitteessa @tarkeissatoissa. Facebookista ja LinkedInistä löydät kampanjan haulla Tärkeissä töissä. Sosiaalisen median kaikissa kanavissa aihetunniste on aina #tärkeinsijoitus.

Jukolaiset liitot edustavat akavalaisia kunnissa ja hyvinvointialueilla.

Agronomiliitto | Akavan Erityisalat | Akavan sairaanhoitajat ja Taja | Akavan Yleinen Ryhmä, AKI-liitot | Diakoniatyöntekijöiden Liitto DTL | DIFF Ingenjörerna i Finland | Insinööriliitto | Juristiliitto, Kasvatuksen ja nuorisotyön asiantuntijat KNT | KTK Tekniikan Asiantuntijat | Luonnon-, ympäristö- ja metsätieteilijöiden liitto Loimu | Opetusalan Ammattijärjestö OAJ | Professoriliitto | Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia | Suomen Ekonomit | Suomen Eläinlääkäriliitto | Suomen Farmasialiitto | Suomen Fysioterapeutit | Suomen Hammaslääkäriliitto | Suomen Lääkäriliitto | Suomen Psykologiliitto | Suomen Puheterapeuttiliitto | Suomen Terveydenhoitajaliitto STHL | Suomen Toimintaterapeuttiliitto | Suomen Työterveyshoitajaliitto | Tekniikan akateemiset TEK | Tieteentekijät | Tradenomiliitto TRAL | Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut

Mikä JUKO?

• Edustamme julkisalojen työmarkkinaneuvotteluissa 35:tä akavalaista ammattiliittoa, joilla on yhteensä 200 000 jäsentä.
  • Sovimme virka- ja työsuhteiden ehdoista kunnissa, hyvinvointialueilla, valtiolla, yliopistoissa, evankelis–luterilaisessa kirkossa sekä Avainta-aloilla, Kansallisgalleriassa ja Työterveyslaitoksella.
  • Työpaikoilla 3 500 luottamusmiestämme edustaa kaikkien JUKO-liittojen jäseniä.
  • Käymme työnantajien kanssa jatkuvaa vuoropuhelua paremman työelämän puolesta.

JUKO | Pääministeri Petteri Orpo kutsui työmarkkinajohtajat koolle perjantaiksi →

Orpo toivoo, että järjestöt aloittaisivat neuvottelut palkkamallista. JUKOsta pääministerin tapaamiseen osallistuvat va. toiminnanjohtaja Jouni Vattulainen ja hallituksen puheenjohtaja Katarina Murto.

TOIn apurahahaku 2024 on auki →

Jäsenenämme voit hakea apurahaa täydennyskoulutukseen, tieteelliseen tutkimukseen ja alan kehittämiseen. Tutustu hakuehtoihin ja -ohjeisiin ja hae apurahaa perjantaihin 26.4.2024 klo 16 mennessä!

SAK, Akava ja STTK: Työuralla tapahtuva opiskelu vaatii tukea →

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK esittävät, että aikuiskoulutustuen pohjalle luodaan uusi tukimalli, joka turvaisi osaavan työvoiman saatavuutta eri aloilla työelämän osaamistarpeiden muuttuessa.