Kuntoutuksen koulutuksen ja tutkimuksen kehittämisehdotukset julkaistu

Raportissa tunnistetaan, että toimintaterapeuteille ei ole tällä hetkellä tarjolla oman alan syventävää opetusta yliopistossa ylempään korkeakoulututkintoon tai tohtorin tutkintoon johtavissa opinnoissa.

Julkaistu 29.8.2023

Kuntoutuksen koulutuksen ja tutkimuksen kehittämisfoorumin (KunFo) loppuraportti julkaistiin viime viikon torstaina. Raportti antaa kehitysehdotuksia kuntoutuksen koulutukseen ja tutkimukseen.

TOI on seurannut tiiviisti KunFon työskentelyä ja analysoi lähiaikoina raportissa tehtyjen ehdotusten mahdollisia vaikutuksia jäsenistöön.

Koostimme raportista ensivaiheen huomiot ja nostamme tässä esiin joitakin keskeisiä asioita toimintaterapeuttien kannalta:

1. Raportissa tunnistetaan, että toimintaterapeuteille ei ole tällä hetkellä tarjolla oman alansa syventävää opetusta yliopistossa ylempään korkeakoulututkintoon tai tohtorin tutkintoon johtavissa opinnoissa. Raportissa todetaan, että myös tällaisissa tilanteissa tulisi luoda sujuva väylä edistää oman alan tutkimusta. Tämä on tärkeää koko toimintaterapia-alan kehittymisen kannalta.

2. TOI on pitänyt aktiivisesti esillä ammattialakohtaisten jatkuvan oppimisen mahdollisuuksien merkitystä. Loppuraportissa huomioidaan ammattialakohtaisten jatkuvan oppimisen mahdollisuuksien kehittäminen kuntoutusalalla monialaisten kokonaisuuksien kehittämisen rinnalla, mutta toimenpide-ehdotukset näyttävät painottuvan monialaisten koulutusmahdollisuuksien kehittämiseen. Jatkuvaa oppimista koskevissa ehdotuksissa on toimintaterapeuttien kannalta joitakin selvästi kannatettavia ehdotuksia, kuten se, että organisaatioiden tehtävänä on huolehtia eri alojen ammattilaisten tasavertaisista täydennyskoulutusmahdollisuuksista sekä mahdollistaa asiantuntijoille esimerkiksi ajankohtaiseen tutkimustietoon perehtyminen.

3. Kuntoutusalan koulutusrakenteista esitetään raportissa useampia keskenään vaihtoehtoisia ehdotuksia. Ehdotukset liittyvät muun muassa korkeakoulujen väliseen yhteistyöhön sekä koulutusala- ja tutkintonimikkeisiin. Näiden ehdotusten mahdollisia vaikutuksia toimintaterapeutin tutkintoon tai toimintaterapeuttien koulutusmahdollisuuksiin on vielä vaikea arvioida. Raportista kuitenkin välittyy toimintaterapeuttien vakiintunut asema kuntoutusalan ammattilaisina, eikä siinä esitetä selkeää toimintaterapeutin tutkintoon liittyvää lisäselvitystarvetta.

Lisätiedot:
Eva Paakkanen
koulutuspolitiikan ja ammatillisen edunvalvonnan asiantuntija
p. 040 1971482

Yksityinen terveyspalveluala neuvottelee seuraavan kerran 24.5. →

Terveyspalvelualan Unionin työehtosopimusneuvotteluja jatkettiin valtakunnansovittelijan toimistossa torstaina 16.5. Seuraavan kerran neuvottelut jatkuvat perjantaina 24.5.

Yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimusneuvottelut jatkuvat valtakunnansovittelijan johdolla →

Yksityistä terveyspalvelualaa edustava Terveyspalvelualan Unioni on hakenut vapaaehtoista sovittelua pitkittyneeseen työehtosopimusneuvottelutilanteeseen.

Tehotunti: Soterin liitteet haltuun! →

Yrittäjä, aiheuttavatko Soterin liitteet päänvaivaa? Tule mukaan käymään läpi Soteriin liittyvien liitteiden sisältöä TOIn yrittäjyysasiantuntijan Sara Kiskolan kanssa. Kolme keskenään samansisältöistä tapaamista järjestetään touko-kesäkuussa 21.5., 30.5. ja 6.6.