Osallistu mentorointijäsenpalvelun pilottiin mentorina

Oletko jo työelämässä ja kiinnostunut jakamaan urallasi kertyneitä kokemuksia, ajatuksia ja tietoja vastavalmistuneiden kollegoiden kanssa? Ilmoittaudu mukaan mentoriksi TOIn pilottiohjelmaan!

Julkaistu 30.5.2023

TOI käynnistää pienryhmämentoroinnin jäsenpalvelumallin pilotin syksyllä 2023. Mallin avulla pyritään tukemaan valmistumassa olevien toimintaterapeuttiopiskelijoiden työelämään siirtymistä ja siten vähentämään vastavalmistuneiden kokemaa kuormitusta.

Palvelumallin muotoili TOIlle toimintaterapeutti Mette Säisä osana YAMK-opinnäytetyötään. Malli on muotoiltu yhdessä TOIn opiskelijajäsenten kanssa ja se pilotoidaan etänä. Pilotti käynnistetään elokuussa yhteisellä kickstartilla, jonka tavoite on tarjota osallistujille hyvät eväät pienryhmämentorointiin. Pienryhmä tapaa etänä noin kerran kuussa 1,5-2 tunnin ajan. Osallistujat sopivat aikataulut itse. Jäsenpalvelu päättyy yhteiseen loppuseminaariin joulukuussa.

Mentorille tarjoamme:
- valmennuskerran ennen pienryhmätoiminnan aloittamista
- taustatuen mahdollisten ongelmatilanteiden varalta
- mahdollisuuden rikastuttaa omaa toimintaterapeuttista ajattelua
- merkityksellisen vapaaehtoistyön, joka mahdollistaa uusien kollegoiden ammatti-identiteetin vahvistumisen

Mentorilta odotamme:
- sitoutumista mentorointiprosessiin sen keston ajaksi vuoden 2023 loppuun asti
- 5 vuoden työkokemusta toimintaterapeuttina tai toimintaterapeutin ammattitaitoa hyödyntäen
- kokemusta ryhmän ohjauksesta

Hae mukaan sähköpostitse 10.6. mennessä. Kerro viestissä lyhyesti itsestäsi, ammatillisesta taustastasi sekä siitä, miksi haluat mukaan mentoriksi. Voit laittaa liitteeksi esimerkiksi CV:n.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset TOIn opiskelijavastaavalle Mette Säisälle, mette.saisa@toimintaterapeuttiliitto.fi.

Opinnäytetyö ”Työelämään siirtymistä tukevan jäsenpalvelumallin kehittäminen Toimintaterapeuttiliitolle” valmistui toukokuussa 2023 Metropolia Ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan koulutusyksiköstä. Opinnäytetyön tekijä Mette Säisä on sosiaali- ja terveyspalvelualan ja liiketoiminnan johtamisen ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon (toimintaterapeutti YAMK) opiskelija.

TOImisto lomailee 29.3.–1.4. →

Toimisto laskeutuu pääsiäisen viettoon 29.3. Jäsenpalvelu palvelee normaalisti jälleen 2.4.

Uusi täydennyskoulutusasetus astuu voimaan 1.4. – sisältö jättää toivomisen varaa →

STM:n valmistelema täydennyskoulutusasetus antaa raamit sille, millaiset täydennyskoulutusmahdollisuudet toimintaterapeuteilla ja muilla sote-työntekijöillä tulee olla. Uusi asetus lisää täydennyskoulutuksen toteutumisen seurantaa. TOI on pettynyt siihen, että asetuksessa ei säännellä täydennyskoulutuksen vuosittaista vähimmäismäärää.

Akava | Työhyvinvoinnin pelastusoperaatio -verkkolähetys 3.4. kello 11–12 →

Akava järjestää keskiviikkona 3.4. kello 11–12 työhyvinvointiaiheisen verkkolähetyksen, jossa otetaan esille työkyvyttömyyden ja sairauspoissaolojen taloudellinen merkitys sekä Akavan ratkaisut työhyvinvoinnin parantamiseksi.