Painostustoimet kunta-alalla ja TOIn jäsenten työskentely muiden järjestöjen lakkojen aikana

JUKOn lakkovaroitukset koskevat useita paikkakuntia kunta-alalla. TOIn jäsenet eivät tee lakonalaista työtä. TOI viestii jäsenkirjeissä lakkopaikkakunnilla työskenteleville jäsenilleen. Päivitä työpaikkatietosi ja TOImiva sähköpostiosoite jäsenen verkkopalvelussa.

Julkaistu 28.3.2022

JUKO on julistanut kunta-alojen lakonuhan kymmeneen kaupunkiin. Katso tästä kaikki paikkakunnat ja ajankohdat.

Kunta-alan TOIn jäseniä koskevat lakkovaroitukset

Jyväskylä ja Rovaniemi: 6.–7.4.2022

Oulu ja Turku: 6.–7.4.2022

Kuopio ja Tampere: 12.–13.4.2022

SOTE-sopimuksen piiriin kuuluvat työntekijät Vantaan kaupungilla: 19.-25.4.2022.

KVTESin ja OVTESin piirin kuuluvat työntekijät Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilla: 19.-25.4.2022.

Lakonuhkien ulkopuolelle on rajattu tehtävät, jotka voivat aiheuttaa kansalaisten hengen, terveyden, turvallisuuden tai omaisuuden vaarantumisen.

Ylityö- ja vuoronvaihtokiellot

Tuleva: 4.-10.4.2022.

Menneet: 21.–27.3.2022 ja 7.–13.3.2022.

Tämän kiellon ulkopuolelle on rajattu tehtävät, jotka voivat aiheuttaa kansalaisten hengen, terveyden, turvallisuuden tai omaisuuden vaarantumisen.

Jäsenemme saavat lisää tietoa ulkopuolelle rajatuista tehtävistä TOIn jäsenkirjeistä.

Ministeriön tekemät siirrot

Jyväskylän ja Rovaniemen sekä Kuopion ja Tampereen nykyiset päivät kunta-alalle poikkeavat JUKOn alkuperäisistä suunnitelmista kahdella viikolla, koska työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) päätti siirtää mahdollisten työtaistelutoimenpiteiden ajankohtia.

Perusteena oli yleinen etu eli ylioppilaskirjoitukset ja oppilaiden tasapuolinen mahdollisuus osallistua niihin.

Muiden järjestöjen lakot ja TOI: TOIn jäsenet eivät tee lakonalaista työtä

JAU:n (Julkisen Alan Unionin, eli JHL ja JYTY) osalta lakkoja ei ole siirretty työ- ja elinkeinoministeriön toimesta. Tämän seurauksena JUKOn ja JAUn samalle ajalle suunnitellut lakot eivät toteudu yhtäaikaisesti. Näin ollen JAU:n jäsenet ovat lakossa Jyväskylässä ja Rovaniemellä 23.-24.3.2022 (JUKOn osalta lakko 6.-7.4.2022) sekä Kuopiossa ja Tampereella 29.-30.3.2022 (JUKOn osalta lakko 12.-13.4.2022).

Lisäksi Sote ry on ilmoittanut laajoista lakoista sairaanhoitopiireissä ja kuntayhtymissä 1.4.2022 alkaen.

TOIn jäsenet eivät tee lakon piirissä olevia työtehtäviä. TOIn jäsenet tekevät muiden järjestöjen työtaistelun aikana vain oman työsopimuksen tai virkamääräyksen mukaisia tehtäviä.

– Lakon eli työnseisauksen vaikutuksen voima on siinä, että lakonalaiset tehtävät jäävät tekemättä. Kunnioitamme myös toisten järjestöjen työnseisauksia siten, että emme ala murtamaan niitä tekemällä lakonalaista työtä. Työnantajalla ei ole oikeutta määrätä työntekijöitä tekemään lakonalaista työtä, TOIn puheenjohtaja Anu Halonen sanoo.

Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että TOIn jäsenet eivät tee hoitotyötä, jaa ruokaa, vastaa siivouksesta ym.

TOIn jäsenten tulee kuitenkin huolehtia, ettei lakon alaisista töistä pidättäytyminen aiheuta vaaraa ihmisten hengelle, terveydelle tai omaisuudelle. Esimerkiksi jos työtaistelun johdosta jonkin laitteiden tai tilojen käytöstä voi aiheutua vaaraa, tulee huolehtia, että laitetta tai tilaa ei käytetä. Tällaisista turvallisuuteen liittyvistä uhista on ilmoitettava välittömästi esihenkilöille.

TOI kantaa järjestönä vastuun tämän ohjeen noudattamisesta.

TOI viestii jäsenkirjeissä lakkopaikkakunnilla työskenteleville jäsenilleen

TOIn jäsenet saavat ajankohtaista tietoa esimerkiksi lakkoavustuksesta jäsenkirjeessä.

Jäsentiedot ajan tasalle

Muistathan päivittää jäsentietosi TOIn jäsenten verkkopalvelussa. Vain merkitsemällä työantajatietosi oikein ja antamalla TOIhin TOImivan sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron varmistat, että saat sinua koskevan ajankohtaisen tiedon.

Sote-sopimuksen iltakahvit 22.4. klo 17-18 →

Oletko yhtenä kysymysmerkkinä sote-sopimuksen äärellä? Tule ensi maanantaina 22.4. klo 17-18 etänä järjestettävään TOIn iltakahvitilaisuuteen kysymään mieltäsi pohdituttavat kysymykset!

Palkkahinnoittelun rakenne uudistui – toimi ja varmista, että tehtäväsi sijoitetaan oikein omalla työpaikallasi! →

Sote-alan palkkauksen uusi hinnoittelurakenne astui voimaan takautuvasti 1.2. alkaen. Kaikkien sote-alan työntekijöiden tehtävät on sijoitettava uusiin palkkahinnoittelukohtiin 1.6. mennessä.

Sote-alan ammattihenkilöitä koskeva lainsäädäntö uudistuu – tavoite henkilöstöpulan helpottaminen →

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöitä koskevan lainsäädännön kokonaisuudistus on käynnistynyt. Säädösmuutoksilla tähdätään alan vakavan henkilöstövajeen ratkaisemiseen muun muassa arvioimalla ammattien sääntelyn tarvetta ja mahdollistamalla henkilöstön joustava työnjako. TOI vaikuttaa aktiivisesti, jotta toimintaterapeuttien asema säilyy jatkossakin säänneltynä ammattina. Tämä on toimintaterapiapalveluissa keskeistä potilas- ja asiakasturvallisuuden näkökulmasta.