Painostustoimia työnantajalle kunta-alan neuvotteluissa

Seuraa toimien ja neuvottelutilanteen etenemistä TOIn jäsenkirjeissä.

Julkaistu 7.3.2022

Kunta-alan neuvotteluja on käyty tiiviisti tammikuusta lähtien, mutta 28.2. työnantajapuoli keskeytti neuvottelut jättämättä tarjousta.

Kunta-alan palkansaajien pääneuvottelujärjestöt JUKO ja JAU (JHL ja Jyty) ovat jättäneet Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:lle ja valtakunnansovittelijalle Jyväskylän ja Rovaniemen kaupunkeja koskevan lakkovaroituksen. Kaksi päivää kestävän lakon on määrä alkaa 23.3., jos osapuolet eivät pääse neuvottelupöydässä sopuun ennen tätä. Lakko päättyisi 24.3.

Jo aiemmin JUKO, JHL ja Jyty ovat ilmoittaneet koko kunta-alaa koskevasta seitsemän vuorokautta kestävästä 7.3. alkavasta ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta.

Toimintaterapeutteja edustava JUKO pitää edelleen kiinni neuvottelutavoitteistaan, kuten monivuotisesta palkkaohjelmasta, ja haluaa vauhdittaa painostustoimilla paluuta neuvottelupöytään.

Seuraa tämän neuvottelukierroksen painostustoimien ja neuvottelutilanteen etenemistä TOIn jäsenkirjeissä ja JUKOn viestintäkanavissa.

Lakon piiriin kuuluville jäsenille lähetämme lisätietoa ja ohjeita myöhemmin.

Pidäthän jäsentietosi ajan tasalla

Ovatko jäsentietosi ajan tasalla? On tärkeää, että TOIsta lähtevä tieto tavoittaa jäsenemme.

Klikkaa itsesi jäsenen verkkopalveluun toimintaterapeuttiliitto.fi/verkkopalvelu ja päivitä meille työpaikkatietosi ja TOImiva sähköpostiosoitteesi.

TOIn jäsenkirjeet ja JUKOn nettisivut

JUKO | Valtiolla edessä yt-suma – katso, lue ja kuuntele, miten tilannetta kommentoi JUKOn neuvottelupäällikkö Minna Salminen →

– Tuhansien virkamiesten vähentäminen käytännössä muutaman kuukauden valmisteluajalla ei onnistu hyvän hallinnon mukaisesti. Huonolla hallinnolla ehkä, jos hallitus niin tahtoo, arvioi JUKOn valtiosektorin neuvottelupäällikkö Minna Salminen.

Toimintaterapeuttiliitto: Kehysriihen säästöt heijastuvat toimintaterapian asiakkaisiin lumipalloilmiön tavoin →

Maan hallituksen kehysriihineuvottelut päättyivät viime tiistaina. Julkisuuteen tulleiden tietojen perusteella hyvinvointialueiden rahoitusta ja palveluita leikataan merkittävästi. TOI katsoo, että päätökset vaikuttavat toteutuessaan ainakin välillisesti myös toimintaterapiapalveluihin, sillä ne todennäköisesti heikentävät asiakkaiden toimintakykyä.

Sote-sopimuksen iltakahvit 22.4. klo 17-18 →

Oletko yhtenä kysymysmerkkinä sote-sopimuksen äärellä? Tule ensi maanantaina 22.4. klo 17-18 etänä järjestettävään TOIn iltakahvitilaisuuteen kysymään mieltäsi pohdituttavat kysymykset!