Palkkapäivä-mielenilmaus Helsingissä ja muiden kaupunkien mielenilmaukset

Tule tiistaina 5.4. klo 17–19 Helsingin Senaatintorille pitämään ääntä kunta-alan ammattilaisten oikeudenmukaisen palkkauksen puolesta!⁣⁣ Myös muilla paikkakunnilla on mielenilmauksia 6.-12.4.

Julkaistu 31.3.2022

Tiistaina 5.4. juhlitaan kunta-alan ammattilaisten työtä ja osoitetaan sille arvostusta. Pidetään ääntä sen puolesta, että heidän työnsä arvo näkyisi myös tilillä ja työoloissa!⁣⁣

Senaatintorin ohjelma 5.4. kello 17-19:
⁣⁣
Luvassa on yhteishengen ja yhteisen viestin lisäksi upeaa ohjelmaa.⁣⁣

Luvassa on myös musiikkia – siitä vastaavat peräti seitsemän Emma-patsasta pokannut ja monta superhittiä tehnyt Jonna Tervomaa sekä Suomen tunnetuimpiin rap-artisteihin lukeutuva Paleface.

Puhujina ovat muun muassa JUKOn hallituksen puheenjohtaja Olli Luukkainen, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine sekä Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima.

Tilaisuuden juontaa Ylelle Tilipäivä-sarjan tehnyt Ina Mikkola.

Kutsumme lämpimästi mukaan jokaisen kunta-alan työntekijän sekä muut, jotka ymmärtävät heidän tekemänsä työn merkityksen ja haluavat osoittaa tukensa kunta-alan ammattilaisille.⁣⁣

TOIn puheenjohtaja Anu Halonen ja toiminnanjohtaja Leila Mäkelä ovat mukana Senaatintorin tapahtumassa. Löydät meidät JUKOn teltan luota. Suunnista kohti TOIn kylttejä!

Mielenilmauksen Facebook-tapahtuma. Klikkaa mukaan itsesi ja kutsua myös kaverit ja kollegat.

TOI lähettää jäsenilleen lisää tietoa mielenilmauksesta jäsenkirjeessä.

Kunta-ala = laaja joukko asiantuntijoita

Mielenilmauksen järjestävät kunta-alan neuvottelujärjestöt JUKO ja Julkisen alan unioni JAU (=JHL ja Jyty).⁣⁣

– Haluamme herättää työnantajat ja päättäjät siihen, että kunta-alan asiantuntijat ansaitsevat tärkeästä työstään oikeudenmukaisen korvauksen. Tätä väkemme on odottanut jo vuosia. Enää emme odota, sanoo JUKOn hallituksen puheenjohtaja Olli Luukkainen.

Hänen mukaansa arvostuksen ja ansiotason patoutuma on päässyt valtavaksi.

– Yli kymmenen vuoden ajan kunta-alan asiantuntijat ovat saaneet vain nimellisiä korotuksia, kun Suomen vientiä on yhteisvoimin pelastettu. Lisäksi vuonna 2016 tehty kilpailukykysopimus eli kiky kohdentui epäoikeudenmukaisesti julkisen sektorin palkansaajiin.

Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKOn toiminnanjohtaja Maria Löfgren muistuttaa, että kunta-alan henkilöstössä ei ole kyse vain yhdestä ryhmästä, vaan todella isosta ja monipuolisesta joukosta asiantuntijoita.

– Jukolaisten liittojen joukkoamme ovat esimerkiksi opettajat, sosiaalityöntekijät, lääkärit, terveydenhoitajat, psykologit, fysioterapeutit, toiminta- ja puheterapeutit, terveys- ja ympäristötarkastajat ja kirjastonhoitajat, Löfgren kertoo.

Teksti | Riitta Ryynänen JUKO

Muiden paikkakuntien mielenilmaukset

Mielenilmauksia järjestetään myös muissa kaupungeissa. Saat lisää tietoa niistä alla olevasta JUKOn tekemästä listauksesta. Lisäksi TOI välittää lakkokaupunkien työntekijöille sähköpostiviestejä paikallisryhmiltä. Pidäthän siis työnantajatietosi ja yhteystietosi ajan tasalla jäsenen verkkopalvelussa.

Jyväskylä 6. huhtikuuta

Päätapahtuma kello 12–14 kaupungintaloa vastapäätä.

TOIn puheenjohtaja Anu Halonen on paikalla Jyväskylän mielenilmauksessa. Kulkue lähtee Kolmikulman edestä kello 12 ja päättyy Paraatiaukiolle kaupungintaloa vastapäätä noin kello 12.20.

Anu on mukana Paraatiaukiolla rekkalavan luona koko tapahtuman ajan. Löydät Anun suunnistamalla kohti TOIn kylttejä!

Paikan päällä rekkalava, puheita ja purtavaa sekä Steven Seagulls musisoimassa.

Facebook: JUKOn Jyväskylän paikallisryhmä

Rovaniemi 6. huhtikuuta

Päätapahtuma Lordin aukiolla kello 12–14, alustavasti järjestöjen puheita ja musiikkia.

Facebook: JUKOn Rovaniemen paikallisryhmä

Oulu 6. huhtikuuta

Mielenilmaus kello 12–14, paikka Rotuaari, yhdessä JHL:n ja Jytyn kanssa. TOIn lakimies Mirella Drushinin osallistuu Oulun mielenilmaukseen Rotuaarilla kello 12-14.

Facebook: JUKO Oulun paikallisryhmä

Turku 7. huhtikuuta (huom: toinen lakkopäivä)

Tapahtuma Tuomiokirkkotorilla yhdessä JHL:n ja Jytyn kanssa.

Facebook: JUKO Turun paikallisryhmä

Tampere 12. huhtikuuta

Alustavasti tapahtuma 12.4. Frenckellin edustalla.

Facebook: JUKOn Tampereen paikallisryhmä

Kuopio 12. huhtikuuta

Mielenilmaus kello 12.30–14.30, Satamatorilta kulkue Kuopion torille kello 12 alkaen.

Facebook: JUKOn Kuopion paikallisryhmä

Palkkahinnoittelun rakenne uudistui – toimi ja varmista, että tehtäväsi sijoitetaan oikein omalla työpaikallasi! →

Sote-alan palkkauksen uusi hinnoittelurakenne astui voimaan takautuvasti 1.2. alkaen. Kaikkien sote-alan työntekijöiden tehtävät on sijoitettava uusiin palkkahinnoittelukohtiin 1.6. mennessä.

Sote-sopimuksen iltakahvit 22.4. klo 17-18 →

Oletko yhtenä kysymysmerkkinä sote-sopimuksen äärellä? Tule ensi maanantaina 22.4. klo 17-18 etänä järjestettävään TOIn iltakahvitilaisuuteen kysymään mieltäsi pohdituttavat kysymykset!

Sote-alan ammattihenkilöitä koskeva lainsäädäntö uudistuu – tavoite henkilöstöpulan helpottaminen →

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöitä koskevan lainsäädännön kokonaisuudistus on käynnistynyt. Säädösmuutoksilla tähdätään alan vakavan henkilöstövajeen ratkaisemiseen muun muassa arvioimalla ammattien sääntelyn tarvetta ja mahdollistamalla henkilöstön joustava työnjako. TOI vaikuttaa aktiivisesti, jotta toimintaterapeuttien asema säilyy jatkossakin säänneltynä ammattina. Tämä on toimintaterapiapalveluissa keskeistä potilas- ja asiakasturvallisuuden näkökulmasta.