Palvelusetelikäytännöt tutuksi – viisi kysymystä ja vastausta palvelusetelistä

TOImistoon tulee tasaisesti kysymyksiä siitä, mikä palvelusetelin ja julkisen terveydenhuollon välinen suhde on. Kokosimme tähän juttuun yleisimmät palvelusetelikäytäntöihin liittyvät kysymykset vastauksineen.

Julkaistu 5.9.2023

1) Mikä on palveluseteli?

Vastaus: Palveluseteli on yksi tapa, joilla hyvinvointialue voi järjestää lakisääteisiä julkisia sosiaali- ja terveyspalveluja yksityisten palvelujen tuottajien avulla. Palveluseteli toimii hyvinvointialueen myöntämänä maksusitoumuksena, jolla asiakas voi hankkia palvelua yksityisiltä palveluntarjoajilta.

2) Miksi maksusitoumuksista on siirrytty palveluseteleihin?

Vastaus: Palvelusetelin hyödyntämisen nähdään lisäävän asiakkaan mahdollisuuksia tehdä valintoja, parantavan palvelun saatavuutta, mutta myös edistävän julkisen tahon ja yksityisten palveluntuottajien yhteistyötä. Palveluseteli on kilpailutusta hallinnollisesti kevyempi keino hankkia palvelua.

3) Mitkä ovat palvelusetelin edut?

Vastaus: Palvelusetelien hyödyntäminen vapauttaa julkisen puolen kilpailutuksen järjestämiseltä ja voi sitä kautta vähentää hallinnollista työtä. Palvelusetelin myöntäjä päättää palvelun, asiakas palveluntuottajan. Palveluseteleiden hyödyntäminen voi kehittää julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyötä, tehostaa palveluja ja kehittää innovaatioita.

Palveluntuottajat palveluseteli vapauttaa kilpailutuksen tuomalta työltä ja jännitykseltä sekä mahdollistaa liittymisen koska tahansa palvelusetelituottajaksi, mikäli palveluntuottaja täyttää ennalta määrätyt hyväksymiskriteerit. Palvelusetelituottajasta voi myös siirtyä pois koska tahansa.

4) Mitkä ovat palveluseteleiden haasteet?

Vastaus: Hyvinvointialueilla on ollut vaikeuksia hankkia riittävästi palvelusetelituottajia. Mikäli palveluntuottajia ei ole tarpeeksi, asiakkaan todellinen valinnanvapaus ei välttämättä toteudu. Palvelusetelituottajaksi liittymistä voi estää esimerkiksi palvelusetelin matala arvo, joka ei kata terapian toteuttamisen kuluja.

5) Mikä on asiakkaan asema palvelusetelikäyttäjänä?

Vastaus: Valinnanvapautta tuova palveluseteli voi lisätä asiakkaan osallisuutta häntä koskevaan hoitoon. Palvelusetelijärjestelmää perustellaan usein valinnanvapaudella ja vaihtoehtojen lisääntymisellä, joten on oleellista, että asiakkaalle on valinnanvapauden toteuttamiseksi tarjolla tarpeeksi ja oikeaa tietoa.

Palvelusetelin myöntäjällä on velvollisuus tiedottaa asiakasta siten, että asiakas saa tietoa kaikista niistä tavoista, joilla palvelu voidaan järjestää hoitotakuun sisällä. Tähän liittyy asiakkaan tiedottaminen palvelusetelin mahdollisuudesta, oikeudesta kieltäytyä palvelusetelistä ja vaihtoehtoisista tavoista saada kuuluva palvelu esimerkiksi palvelusetelin myöntäjän omana toimintana, maksusitoumuksella tai suorahankinnalla.

Palveluseteleitä ohjaavaa lainsäädäntöä:
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä
Kuluttajansuojalaki
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä

Yksityinen terveyspalveluala neuvottelee seuraavan kerran 24.5. →

Terveyspalvelualan Unionin työehtosopimusneuvotteluja jatkettiin valtakunnansovittelijan toimistossa torstaina 16.5. Seuraavan kerran neuvottelut jatkuvat perjantaina 24.5.

Yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimusneuvottelut jatkuvat valtakunnansovittelijan johdolla →

Yksityistä terveyspalvelualaa edustava Terveyspalvelualan Unioni on hakenut vapaaehtoista sovittelua pitkittyneeseen työehtosopimusneuvottelutilanteeseen.

Tehotunti: Soterin liitteet haltuun! →

Yrittäjä, aiheuttavatko Soterin liitteet päänvaivaa? Tule mukaan käymään läpi Soteriin liittyvien liitteiden sisältöä TOIn yrittäjyysasiantuntijan Sara Kiskolan kanssa. Kolme keskenään samansisältöistä tapaamista järjestetään touko-kesäkuussa 21.5., 30.5. ja 6.6.