Uutiset

Pohjois-Savon hyvinvointialueen yt-neuvottelut käynnissä – jukolainen pääluottamusmies tukee TOIn jäseniä

Pohjois-Savon hyvinvointialue on käynnistänyt yt-neuvottelut. Neuvottelujen tarkka sisältö ja kohdentuminen eivät ole vielä selvillä. TOI muistuttaa, että jukolainen pääluottamusmies tukee TOIn jäseniä neuvotteluissa.

Julkaistu 10.11.2023

Pohjois-Savon hyvinvointialueen yhteistoimintaneuvottelut käynnistyivät keskiviikkona 8.11. Neuvottelut kestävät kuusi viikkoa.

Hyvinvointialueen vuoden 2024 talousarviossa asetetaan toimialakohtaisia ja koko hyvinvointialueen yhteisiä tavoitteita, joilla haetaan yhteensä 40-45 miljoonan euron säästöjä talouden alijäämän kattamiseksi. Henkilöstöön kohdistuvien säästöjen osuus on noin 15 miljoonaa euroa, mikä vastaa enintään 300:aa henkilötyövuotta.

Henkilöstösäästöjen osalta hyvinvointialue on jo päättänyt niin sanotuista vapaaehtoisista säästötoimista, kuten lomarahan vaihtaminen vapaaksi, palkattomat vapaaehtoiset virka- ja työvapaat sekä vuokratyövoiman vähentäminen. Yt-neuvotteluissa käydään näiden lisäksi läpi tarvittavia muita keinoja säästöjen aikaansaamiseksi.

Ennusteen mukaan hyvinvointialueen alijäämä kuluvana vuonna on noin 91 miljoonaa euroa. Vuodelta 2023 kertyvä alijäämä tulee lain mukaan kattaa vuoden 2026 loppuun mennessä. Vuodelle 2024 ennakoitu alijäämä on 25-35 miljoonaa euroa.

Yt-neuvotteluiden vaikutus TOIn jäsenistöön on toistaiseksi epäselvä. TOI seuraa tilannetta aktiivisesti ja tiedottaa jäsenistöään.

TOIn puheenjohtaja Kirsi Wikman muistuttaa, että mikäli yt-neuvottelut herättävät kysymyksiä nyt tai myöhemmin, kannattaa olla matalalla kynnyksellä yhteydessä työpaikan jukolaiseen pääluottamusmieheen tai liiton TOImistoon. Pääluottamusmiehen yhteystiedot löytyvät yleensä työpaikan ilmoitustaululta tai intranetistä.

Jos et tiedä, kuka työpaikkasi pääluottamusmies on, ole yhteydessä liiton TOImistoon.

Lue myös: Pohjois-Savon hyvinvointialueen yt-neuvottelut alkoivat keskiviikkona – JUKO: ”Hyvinvointialueet hoitavat niille laissa määrättyjä tehtäviä”

Lisätiedot:

Leila Mäkelä, TOIn toiminnanjohtaja

Kirsi Wikman, TOIn puheenjohtaja

Mitkä yt-neuvottelut?

Yhteistoimintaneuvottelut perustuvat lakiin työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella. Toisin kuin yrityksiä koskevassa laissa, kuntien ja hyvinvointialueiden on aina käytävä yt-neuvottelut riippumatta työpaikan henkilöstömäärästä.

Lain tarkoituksena on edistää työnantajan ja henkilöstön välistä yhteistoimintaa. Se antaa henkilöstölle mahdollisuuden osallistua heitä koskevaan päätöksentekoon. Kunnissa ja hyvinvointialueilla on yhteistoimintaelin, joka koostuu työnantajan ja henkilöstön edustajista. Suomen Toimintaterapeuttiliiton jäsenten kohdalla henkilöstön edustajana toimii JUKOn pääluottamusmies.

Harkitessaan vähintään kymmenen työntekijän irtisanomista, lomauttamista yli 90 päiväksi tai osa-aikaistamista työnantajan on annettava näiden työntekijöiden edustajille kirjallinen selvitys toimien perusteista, määrästä ja aikataulusta sekä siitä, miksi juuri tietyt henkilöt ovat valikoituneet niiden kohteiksi. Lisäksi työnantajan on laadittava henkilöstön edustajille kirjallinen esitys työllistymistä edistäväksi toimintasuunnitelmaksi.

Mikäli työnantajan harkitsema irtisanominen, osa-aikaistaminen tai 90 päivää pidempi lomauttaminen kohdistuu vähintään kymmeneen työntekijään, työnantajan katsotaan täyttäneen neuvotteluvelvoitteensa, kun yt-neuvotteluja on käyty vähintään kuuden viikon ajanjaksona niiden alkamisesta lukien, ellei yhteistoimintaneuvotteluissa toisin sovita. Työnantaja saa vasta tämän jälkeen päättää varsinaisista toimenpiteistä ja niiden kohdentamisesta.

Yksityinen terveyspalveluala siirtyi sopimuksettomaan tilaan →

Vanhaa työehtosopimusta kuitenkin noudatetaan normaaliin tapaan siihen asti, kunnes uusi sopimus saadaan aikaan.

Soteri-rekisterin käyttöönotto on aiheuttanut hankaluuksia toimintaterapeuttiyrittäjille →

Valvontalain myötä käyttöön tulleen Soteri-rekisterin käyttöönotossa on ollut haasteita alkuvuoden ajan. Haasteita ovat aiheuttaneet sekä jatkuvasti kehitetty Soteri-rekisteri että palvelun ruuhkautuminen. Haasteet ovat näkyneet myös TOIn yrittäjäjäsenpalvelussa.

COPM-arviointimenetelmän uudistettu 5. painos on julkaistu →

TOI tuki päivitystyötä ja käännätti uudistetun arviointilomakkeen ja ohjeen suomeksi. Uudistettu arviointimenetelmä on nyt ostettavissa.