UutisetTyöelämä

TOI osallistui ulosmarsseihin Tampereella ja Turussa 6.2.

TOI osana Akavaa osallistui tiistaina 6.2. klo 14-16 ulosmarsseihin sekä mielenilmauskulkueisiin Tampereella ja Turussa. Toimintaterapeuttiliiton jäsenistö osallistui aktiivisesti ulosmarsseihin molemmilla paikkakunnilla.

Julkaistu 7.2.2024

TOI osallistui Akavan koordinoimaan ulosmarssiin, koska TOI halusi viestiä maan hallitukselle etteivät nyt suunnitellut työelämäheikennykset sellaisenaan sovi vaan haluamme neuvotellen viedä asioita eteenpäin. Erityisesti lakiin kirjattu vientivetoinen palkkamalli olisi toimintaterapeuttien palkkakehityksen kannalta hyvin haitallinen. Toisena keskeisenä viestinä TOIlla on ollut aikuiskoulutustuen lakkauttamisen haitallisuus toimintaterapeuteille ja koko alalle. Toimintaterapeuteista on nyt jo pula lähes koko maassa ja toimintaterapeuteiksi kouluttaudutaan myös alan vaihtajina. Mikäli tuki lakkautetaan ilman korvaavaa tukijärjestelmää, herää perusteltu huoli siitä, miten jatkossa alan vaihtamisen kautta toimintaterapeutiksi opiskelu mahdollistuu. Tärkeää on tunnistaa myös sekin, että aikuiskoulutustuki on mahdollistanut toimintaterapeuttien jatkokouluttautumista.

TOI jatkaa Akavan kautta vaikuttamistyötä tästäkin eteenpäin työelämämuutoksiin liittyen osana toimintaterapia-alan edunvalvonnan. TOI on huolissaan vastakkainasettelusta ja yhteiskunnan jakautumisesta. Meillä Akavassa on ratkaisuehdotukset, joiden avulla on mahdollista saada työelämää kehitettyä paremmaksi ja samalla maan talous tasapainoon.

JUKO | Pääministeri Petteri Orpo kutsui työmarkkinajohtajat koolle perjantaiksi →

Orpo toivoo, että järjestöt aloittaisivat neuvottelut palkkamallista. JUKOsta pääministerin tapaamiseen osallistuvat va. toiminnanjohtaja Jouni Vattulainen ja hallituksen puheenjohtaja Katarina Murto.

TOIn apurahahaku 2024 on auki →

Jäsenenämme voit hakea apurahaa täydennyskoulutukseen, tieteelliseen tutkimukseen ja alan kehittämiseen. Tutustu hakuehtoihin ja -ohjeisiin ja hae apurahaa perjantaihin 26.4.2024 klo 16 mennessä!

SAK, Akava ja STTK: Työuralla tapahtuva opiskelu vaatii tukea →

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK esittävät, että aikuiskoulutustuen pohjalle luodaan uusi tukimalli, joka turvaisi osaavan työvoiman saatavuutta eri aloilla työelämän osaamistarpeiden muuttuessa.