Toimintaterapeutteja koskevat SOTE-sopimusneuvottelut alkoivat

TOIn puheenjohtaja Anu Halosen mukaan TOI tavoittelee toimintaterapeuttien palkkakehitystä ja kuntoutusalan työn näkyväksi tekemistä.

Julkaistu 18.1.2022

Neuvottelut kunta-alan sosiaali- ja terveydenhuollon työ- ja virkaehtosopimuksesta (SOTE-sopimus) alkoivat maanantaina 17.1.2022 keskustelulla menettelytavoista ja aikatauluista. Kokouksessa jatkettiin neuvotteluja myös nykyisen sopimuksen mukaisten työaika- ja palkkaustyöryhmien asioista. Toimintaterapeutteja neuvotteluissa edustaa Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO.

Neuvotteluissa esille palkat, työolot ja työehdot

JUKOn neuvottelupäällikkö Jouni Vattulaisen mukaan JUKO haluaa varmistaa kunta-alan sote-henkilöstölle sellaiset työehdot ja työolot, että ala houkuttelee uusia opiskelijoita ja että sote-ammattilaiset tuntevat ylpeyttä työstään. Tavoitteena ovat myös palkankorotukset.

– Tavoittelemme kannustavia palkankorotuksia, jotka sisältävät myös erillisen palkkaohjelman. Lisäksi tavoittelemme työaikamääräyksiin joustoja ja matka-ajan korvaamista, Vattulainen kertoo.

TOIn ensisijainen tavoite palkkakehitys

Toimintaterapeuttiliiton ensisijaisena tavoitteena SOTE-sopimusneuvotteluissa on toimintaterapeuttien palkkauksen kehittäminen.

– TOIn mielestä sopimuksen rakenteen ja sisällön pitää mahdollistaa sekä pitkäjänteinen palkkauksen edistäminen että paikalliset ratkaisut palkkojen korjaamiseksi, puheenjohtaja Anu Halonen sanoo.

Julkisen sektorin palkkausjärjestelmät perustuvat työn vaativuuteen ja tehtäväkohtaiseen palkkaan.

– Nykyiset työn vaativuuden arviointijärjestelmät eivät kuitenkaan tunnista kuntoutusalan ja toimintaterapeuttien työn vaativuustekijöitä, jolloin työn vaativuus ja palkka eivät kohtaa.

Palkkataso nousi esille myös TOIn loppuvuodesta 2021 toteuttamassa palkkakyselyssä.

– 85 prosenttia vastanneista oli sitä mieltä, että palkkaan vaikuttamisen on oltava TOIn keskeinen neuvottelutavoite. Lisäksi jopa 75 prosenttia kaikista vastanneista koki, ettei palkka vastaa työtehtävien vaativuutta, Halonen kertoo.

Neuvottelut jatkuvat 26.1.2022, jolloin JUKO luovuttaa työnantajalle sopimustavoitteensa.

Sopimuksessa lähes 180 000 palkansaajaa ja 1000 toimintaterapeuttia

Lähes 180 000 kuntien tai kuntayhtymien sosiaali- ja terveydenhuollossa työskentelevää palkansaajaa siirtyi Kunnallista yleisestä virka- ja työehtosopimuksesta (KVTES) uuden työ- ja virkaehtosopimuksen, SOTE-sopimuksen, piiriin 1. syyskuuta 2021. Sopimuksen piiriin kuuluu noin 1000 julkisella sektorilla työskentelevää toimintaterapeuttia.

SOTE-sopimus on kunta-alan pääsopimukseen liittyvä sopimus. Yleiset palvelusuhteen ehdot määräytyvät KVTES:n perusteella, ja niistä sekä kaikille sopimuksille samasta palkankorotusten kustannusraamista neuvotellaan kunta-alan pääryhmässä.

SOTE-sopimusneuvotteluissa JUKO edustaa laajasti akavalaisten liittojen ammattiryhmiä, jotka toimivat sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntija- sekä johto- ja esihenkilötehtävissä. Heitä ovat toimintaterapeuttien lisäksi muun muassa sosiaalityöntekijät, terveydenhoitajat, psykologit, ylihoitajat sekä sairaaloiden tutkimus- ja tekninen henkilöstö.

Lääkäreihin SOTE-sopimusta ei sovelleta, vaan lääkärit, hammaslääkärit ja eläinlääkärit ovat jatkossakin JUKOn ja Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajien (KT) välisen Lääkärisopimuksen piirissä.

Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO edustaa virka- ja työehtosopimuksillaan 200 000:ta akavalaista. JUKO sopii työsuhteiden ehdoista kunnissa, valtiolla, yliopistoissa, kirkossa ja Avainta-aloilla sekä Kansallisgalleriassa ja Työterveyslaitoksella.

SOTE-faktat

Sopimus | Sosiaali- ja terveydenhuollon työ- ja virkaehtosopimus SOTE-sopimus

Neuvottelijat | neuvottelupäällikkö Jouni Vattulainen (JUKO), Tuomas Hyytinen (Talentia) ja Harri Liikkanen (Suomen Terveydenhoitajaliitto).

Pääsopijat | JUKO, Sote (Super, Tehy, SPAL), Julkisen alan unioni JAU (JHL, Jyty) ja Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT.

SOTE-sopimus koskee kaikkiaan lähes 180 000:ta palkansaajaa ja 1000:ta julkisen sektorin toimintaterapeuttia.

Lue lisää JUKOn verkkosivuilta:

JUKOn, JYTYn ja JHL:n tiedotustilaisuus: Palkankorotukset kuuluvat kaikille

SOTE-sopimuksen neuvottelut alkoivat

Ajankohtaista tietoa neuvottelutilanteesta saat TOIn jäsenkirjeestä. Seuraa aihetta somessa tunnisteella #neuvotellen2022

JUKO | Valtiolla edessä yt-suma – katso, lue ja kuuntele, miten tilannetta kommentoi JUKOn neuvottelupäällikkö Minna Salminen →

– Tuhansien virkamiesten vähentäminen käytännössä muutaman kuukauden valmisteluajalla ei onnistu hyvän hallinnon mukaisesti. Huonolla hallinnolla ehkä, jos hallitus niin tahtoo, arvioi JUKOn valtiosektorin neuvottelupäällikkö Minna Salminen.

Toimintaterapeuttiliitto: Kehysriihen säästöt heijastuvat toimintaterapian asiakkaisiin lumipalloilmiön tavoin →

Maan hallituksen kehysriihineuvottelut päättyivät viime tiistaina. Julkisuuteen tulleiden tietojen perusteella hyvinvointialueiden rahoitusta ja palveluita leikataan merkittävästi. TOI katsoo, että päätökset vaikuttavat toteutuessaan ainakin välillisesti myös toimintaterapiapalveluihin, sillä ne todennäköisesti heikentävät asiakkaiden toimintakykyä.

Sote-sopimuksen iltakahvit 22.4. klo 17-18 →

Oletko yhtenä kysymysmerkkinä sote-sopimuksen äärellä? Tule ensi maanantaina 22.4. klo 17-18 etänä järjestettävään TOIn iltakahvitilaisuuteen kysymään mieltäsi pohdituttavat kysymykset!