Toimintaterapian keinot auttavat jo varhaisiin työssä jaksamisen ongelmiin

Asiantuntijan mielestä toimintaterapeuteilla on annettavaa osana työterveyshuollon moniammatillista tiimiä.

Julkaistu 30.3.2022

Jaksaakseen työssä suomalaiset tarvitsevat tuekseen kaikkien keskeisten ammattiryhmien osaamisen – toimintaterapeutit mukaan luettuina. Toimintaterapeuttiliitto on viimevuotisessa lausunnossaan esittänyt, että toimintaterapeutit tulee lisätä lakiin virallisiksi työterveyshuollon toimijoiksi.

Johtava asiantuntija Anu Tuovinen Akavasta* yhtyy näkemykseen, että nimenomaan työterveyshuolto on avainasemassa työkyvyn tukemisessa. Hän kertoo, että juuri siellä siis olisi tarvetta myös toimintaterapeuteille.

− Tällä hetkellä sairaanhoidollinen puoli korostuu työterveyshuollon palveluissa, sillä työntekijät hyödyntävät aivan oikeutetusti mahdollisuuttaan päästä lääkäriin nopeasti tätä väylää pitkin. Samalla kuitenkin työssä jaksamisen tuki ja psyykkisten ongelmien ennaltaehkäisy jäävät hieman syrjään, Anu Tuovinen sanoo.

Akava on ehdottanut työkaluksi säännöllisiä työntekijöiden jaksamisen kartoituksia. Anu Tuovisen mukaan ne olisi nykyteknologian avulla mahdollista toteuttaa kevyesti ja kustannustehokkaasti

− Kaikille työntekijöille voitaisiin toteuttaa esimerkiksi parin vuoden välein sähköinen kysely työssä jaksamisesta. Sen tulosten perusteella osa saisi henkilökohtaista ennaltaehkäisevää tukea. Tässä toimintaterapeuteilla olisi varmasti annettavaa osana työterveyshuollon moniammatillista tiimiä.

Paljon tehtävissä heti

Työterveyshuollon ja työlääketieteen erikoislääkäri, osastonjohtaja Kari-Pekka Martimo Työeläkeyhtiö Ilmarisesta sanoo, ettei lainsäädännön muuttumista toimintaterapeuteille suotuisaksi tarvitse välttämättä jäädä odottelemaan. Hänen mukaansa mikään ei estä toimintaterapeuttien rekrytoimista jo nyt työterveyshuoltoon.

Hänen mielestään tärkeä väylä lainsäädäntöön vaikuttamisen ohella on myös kumppaneiden etsiminen työterveyspalveluiden tuottajiksi. Tällä tavoin voitaisiin kerryttää käytännön näyttöä toimintaterapian hyödyistä työkyvyn tukemisessa.

− Kun toimintaterapeutit pystyvät osoittamaan lisäarvonsa todellisten toteutuneiden menestystarinoiden kautta, kiinnostus kyllä herää. Työterveyspalveluiden tarjoajat ja ennen kaikkea työnantajat haluavat varmasti käyttää kaikki keinot pitää ihmiset työkykyisinä ja lyhentää työkyvyttömyyttä.

Työssä jaksaminen on yhteinen asia

Akava on viime kuukausina pitänyt näkyvästi esillä työuupumuksen ja mielenterveysongelmien ehkäisemisen merkitystä. Työhyvinvoinnilla työllisyyttä -hanke on julkaissut näistä teemoista uutta, tutkittua tietoa syksyn 2021 ja alkuvuoden 2022 aikana. Hanke päättyy maaliskuun lopussa.

Hankkeen tavoitteena on ollut nostaa yhteiskunnalliseen keskusteluun entistä vahvemmin työkyvyttömyyden vaikutukset julkiseen talouteen, työllisyyteen sekä yksilön toimeentuloon. Hanke on muistuttanut, että pienenkin osuuden lasku työkyvyttömyyden kustannuksissa merkitsisi miljardiluokan säästöjä.

Toimintaterapeuttiliiton puheenjohtaja Anu Halonen pitää hanketta erittäin ajankohtaisena ja tärkeänä.

− Hankkeen nyt päättyessä Akavan jäsenliittojen ja koko jäsenistömme tehtävänä on pitää aihetta pinnalla päivittäisessä työssämme. Jaksaminen ja henkinen hyvinvointi ovat kaikkien yhteinen asia.

Anu Halonen kertoo, että myös Toimintaterapeuttiliiton oma vaikuttamistoiminta työhyvinvoinnin aiheista jatkuu aktiivisesti.

− Olen saanut yhteydenottoja kentältä toimintaterapeuteilta, jotka jo työskentelevät työkykyasioiden parissa. Heidän viestinsä on, että meidän pitää päästä mukaan nimenomaan työterveyshuoltoon. Sitä kautta osaamistamme on mahdollista tarjota työnantajille.

Teksti: Mari Vehmanen

*Anu Tuovinen siirtyi maaliskuussa valtiovarainministerin erityisavustajaksi

Juttu on julkaisu kokonaisuudessaan TOImintaterapeutti-lehdessä 1/2022.

Akavan Työhyvinvoinnilla työllisyyttä -hankkeen päätöstilaisuus 31.3.2022 verkkolähetyksenä

TOI laati määritelmän toimintaterapeutin suoravastaanotolle →

TOIn määritelmätyö toimintaterapeutin suoravastaanotolle on valmistunut. Määritelmä tekee näkyväksi jo nyt laajasti käytössä olevat toimintamallit toimintaterapiapalvelujen lähetteettömästä käytännöstä.

Soteri-rekisterin käyttöönotto on aiheuttanut hankaluuksia toimintaterapeuttiyrittäjille →

Valvontalain myötä käyttöön tulleen Soteri-rekisterin käyttöönotossa on ollut haasteita alkuvuoden ajan. Haasteita ovat aiheuttaneet sekä jatkuvasti kehitetty Soteri-rekisteri että palvelun ruuhkautuminen. Haasteet ovat näkyneet myös TOIn yrittäjäjäsenpalvelussa.

COPM-arviointimenetelmän uudistettu 5. painos on julkaistu →

TOI tuki päivitystyötä ja käännätti uudistetun arviointilomakkeen ja ohjeen suomeksi. Uudistettu arviointimenetelmä on nyt ostettavissa.