Toimintaterapian terveystaloustieteellinen julkaisu saatavilla nyt myös suomeksi

Toimintaterapeuttiliitto on julkaissut suomenkielisen Toimintaterapia ja terveystaloustiede -julkaisun. Julkaisu antaa toimintaterapeuteille välineitä osallistua kuntoutuksen vaikuttavuutta koskevaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja perustella oman työnsä merkitystä.

Julkaistu 15.2.2023

– Jokainen toimintaterapeutti näkee työssään toimintaterapian vaikutukset asiakkaan arkeen, mutta terveystaloudellisen tiedon saaminen vaatii tutkimusta. Tähän tarpeeseen tämä julkaisu vastaa osaltaan, TOIn va. puheenjohtaja Kirsi Wikman toteaa.

Kirjallisuuskatsauksena toteutettu julkaisu tarkastelee toimintaterapian terveystaloustieteellistä tutkimusta mielenterveyskuntoutujien työhön paluun tukemisen ja ikääntyneiden terveyden ja toimintakyvyn näkökulmasta. Molemmissa tapauksissa toimintaterapia on katsauksen perusteella kustannusvaikuttavaa. Toisin sanoen kyse on siitä, kuinka paljon interventio tuottaa asiakkaalle terveyttä ja hyötyä siihen käytettyä rahallista panostusta vastaan.

Pohjoismaisten toimintaterapeuttiliittojen yhteistyössä laatima englanninkielinen alkuperäisjulkaisu Occupational Therapy and Health Economics ilmestyi vuonna 2020. Suomennettu julkaisu valmistui otolliseen aikaan, sillä toimintaterapiaa koskevaa terveystaloustieteellistä tutkimusta tarvitaan Suomessa nyt enemmän kuin koskaan: Sote-uudistuksen myötä palveluiden vaikuttavuuteen ja kustannusvaikuttavuuteen kiinnitetään entistä enemmän huomiota, ja hyvinvointialueet ovat aloittaneet toimintansa hankalassa taloudellisessa tilanteessa. Lisäksi väestö ikääntyy ja työikäisten määrä vähenee sekä Suomessa että muissa Pohjoismaissa. Tämä tarkoittaa, että myös osatyökykyiset tulee saada entistä paremmin mukaan työelämään.

Wikman muistuttaa, että toimintaterapiaa koskevaa terveystaloustieteellistä tutkimusta tarvitaan myös tulevaisuudessa.

– Julkisessa keskustelussa on jo pitkään painotettu, että sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannuksia on hillittävä suhteessa palvelutarpeen kasvuun, ja tähän haasteeseen toimintaterapia voi osaltaan vastata. Päättäjät tarvitsevat päätöksenteon tueksi tutkittua tietoa, ja siksi on tärkeää, että terveystaloustieteellisen näkökulman huomioivaa toimintaterapiatutkimusta tehdään myös tulevaisuudessa sekä ulkomailla että Suomessa.

Tutustu julkaisuun täällä.

Lisätiedot:
Kirsi Wikman, Toimintaterapeuttiliiton va. pj
p. 040 825 3107

Muokattu 27.2.: Ladattu päivitetty julkaisu, jonka takakanteen on lisätty tekijänoikeustiedot.

TOImisto lomailee 29.3.–1.4. →

Toimisto laskeutuu pääsiäisen viettoon 29.3. Jäsenpalvelu palvelee normaalisti jälleen 2.4.

Uusi täydennyskoulutusasetus astuu voimaan 1.4. – sisältö jättää toivomisen varaa →

STM:n valmistelema täydennyskoulutusasetus antaa raamit sille, millaiset täydennyskoulutusmahdollisuudet toimintaterapeuteilla ja muilla sote-työntekijöillä tulee olla. Uusi asetus lisää täydennyskoulutuksen toteutumisen seurantaa. TOI on pettynyt siihen, että asetuksessa ei säännellä täydennyskoulutuksen vuosittaista vähimmäismäärää.

Akava | Työhyvinvoinnin pelastusoperaatio -verkkolähetys 3.4. kello 11–12 →

Akava järjestää keskiviikkona 3.4. kello 11–12 työhyvinvointiaiheisen verkkolähetyksen, jossa otetaan esille työkyvyttömyyden ja sairauspoissaolojen taloudellinen merkitys sekä Akavan ratkaisut työhyvinvoinnin parantamiseksi.