TOIn jäseniäkin koskevat lakot Kuopiossa ja Tampereella 12.-13.4.

Lakot koskevat kaikkia JUKO-liittojen jäseniin sovellettavia kunta-alan sopimusaloja, myös Kuopion ja Tampereen kaupungilla työskenteleviä TOIn jäseniä.

Julkaistu 11.4.2022

Akavalaisia kunta-alan palkansaajia edustavan neuvottelujärjestön JUKOn kahden vuorokauden mittaiset lakot Kuopiossa ja Tampereella alkavat tiistaina 12.4.

Lakot koskevat myös TOIn jäseniä, joiden työnantaja on Kuopion tai Tampereen kaupunki.

Lakot alkavat 12. huhtikuuta kello 00.01 ja päättyvät 13. huhtikuuta kello 23.59. Ne koskevat kaikkia JUKOn jäsenliittojen jäseniin sovellettavia kunta-alan sopimusaloja:

Kunnallinen yleinen virka- ja työehtosopimus (KVTES), Kunnallinen opetushenkilöstön virka- ja työehtosopimus (OVTES), Kunnallinen lääkärien virkaehtosopimus (LS), Kunnallinen teknisen henkilöstön virka- ja työehtosopimus (TS) sekä Sosiaali- ja terveydenhuollon työ- ja virkaehtosopimus (SOTE-sopimus).

Lakkojen ulkopuolelle on rajattu tehtävät, jotka voivat aiheuttaa kansalaisten hengen, terveyden, turvallisuuden tai omaisuuden vaarantumisen.

Uhkana laajat lakot – jopa 81 000 kuntapalkansaajaa

Jos kunta-alan yli 420 000 palkansaajan uudesta virka- ja työehtosopimuksesta ei synny sopua 18. huhtikuuta mennessä, seuraavat lakkopaikkakunnat ovat Helsinki, Vantaa, Espoo ja Kauniainen 19.–25. huhtikuuta. TOIn jäseniä pääkaupunkiseudun lakko 19.-25.4. koskisi seuraavasti:

- Vantaan kaupungilla työskentelevät SOTE-sopimuksen piiriin kuuluvat TOIn jäsenet

- Koko pääkaupunkiseudulla työskentelevät KVTESin ja OVTESin piirin kuuluvat TOIn jäsenet.

Kaikkiaan JUKOn, JHL:n ja Jytyn ilmoittamat lakonuhat koskevat jopa 81 000:ta kuntapalkansaajaa.

Kuntasektorilla sopimuksista neuvottelevat palkansaajien pääsopijajärjestöt JUKO, Julkisen alan unioni JAU (JHL, Jyty) ja Sote ry (Super, Tehy, SPAL) yhdessä Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n kanssa.

”Kaikille on nyt selvää, että ilman palkkaohjelmaa sopua ei synny”

- Kaikille on nyt selvää, että ilman palkkaohjelmaa sopua ei synny, JUKOn hallituksen puheenjohtaja Olli Luukkainen huomauttaa.

Luukkainen muistuttaa, että valtakunnansovittelijan ensimmäisessä sovintoesityksessä palkkaohjelma puuttui kokonaan. Lisäksi palkankorotukset olivat heikompia kuin valtion ja kirkon sektoreilla tänä keväänä tehdyissä sopimuksissa. Tarjolla oli prosentin yleiskorotus, mikä on vain puolet esimerkiksi valtion yleiskorotuksesta.

- Tälle vuodelle on saatava kunnon yleiskorotus ja monivuotinen palkkaohjelma korjaamaan kunta-alan palkkojen jälkeenjääneisyyttä verrattuna yksityiseen sektoriin.

JUKOn toiminnanjohtaja Maria Löfgren painottaa, että sovittelussa on turvattava myös tasapainoinen, sopua edistävä neuvottelujärjestelmä kunnissa ja hyvinvointialueilla.

- Kaikille yhteisistä työehdoista on neuvoteltava jatkossakin yhdessä ja samalla kertaa. Riitaisuuksia ruokkivaa rakennetta on vältettävä. JUKOn kaikilla sopimusaloilla on oltava edelleen mahdollisuus ratkaista itse alansa erityiskysymykset.

Kunta-alan työriitojen sovitteluun asetettiin sovittelulautakunta perjantaina. Lautakunnan puheenjohtajana toimii alivaltiosihteeri Elina Pylkkänen. JUKOa edustaa oikeustieteen kandidaatti Jukka Kauppala.

Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT keskeytti kunta-alan sopimusneuvottelut maanantaina 28. helmikuuta. Sovitteluun neuvottelut siirtyivät 7. maaliskuuta. Palkansaajien kaikki pääsopijajärjestöt hylkäsivät valtakunnansovittelijan sovintoesityksen täysin riittämättömänä 30. maaliskuuta.

TOImisto lomailee 29.3.–1.4. →

Toimisto laskeutuu pääsiäisen viettoon 29.3. Jäsenpalvelu palvelee normaalisti jälleen 2.4.

Uusi täydennyskoulutusasetus astuu voimaan 1.4. – sisältö jättää toivomisen varaa →

STM:n valmistelema täydennyskoulutusasetus antaa raamit sille, millaiset täydennyskoulutusmahdollisuudet toimintaterapeuteilla ja muilla sote-työntekijöillä tulee olla. Uusi asetus lisää täydennyskoulutuksen toteutumisen seurantaa. TOI on pettynyt siihen, että asetuksessa ei säännellä täydennyskoulutuksen vuosittaista vähimmäismäärää.

Akava | Työhyvinvoinnin pelastusoperaatio -verkkolähetys 3.4. kello 11–12 →

Akava järjestää keskiviikkona 3.4. kello 11–12 työhyvinvointiaiheisen verkkolähetyksen, jossa otetaan esille työkyvyttömyyden ja sairauspoissaolojen taloudellinen merkitys sekä Akavan ratkaisut työhyvinvoinnin parantamiseksi.