Työ- ja virkaehtosopimukseen muutoksia syyskuussa

Julkisella sektorilla työskentelevät toimintaterapeutit siirtyvät uuteen SOTE-sopimukseen 1.9. lähtien.

Julkaistu 17.6.2021

Uusi Sosiaali- ja terveydenhuollon työ- ja virkaehtosopimus (SOTE-sopimus) syntyi kesäkuun alussa. Kaikki pääsopijajärjestöt (Toimintaterapeuttiliittoa neuvotteluissa edustava Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO, Sote ry, Julkisen alan unioni JAU) ja KT Kuntatyönantajat hyväksyivät sopimuksen.

SOTE-sopimus tulee voimaan 1.9.2021. Siihen siirtyy yli 170 000 palkansaajaa nykyisestä Kunnallisesta yleisestä virka- ja työehtosopimuksesta (KVTES).

Myös julkisella sektorilla työskentelevät toimintaterapeutit siirtyvät SOTE-sopimukseen KVTES:istä.

Työehtoihin ei suuria muutoksia

SOTE-sopimuksen sisältö ei eroa paljoa nykyisestä KVTES:istä. Kyse on niin sanotuista teknisistä muutoksista, joissa KVTES:n palkkaus- ja työaikalukujen sisältö siirretään lähes suoraan SOTE-sopimuksen sisällöksi.

Näiden lukujen lisäksi SOTE-sopimuksessa on viittauksia KVTES:n määräyksiin. SOTE-sopimuksessa sovelletaan edelleen myös KVTES:n määräyksiä esimerkiksi vuosilomiin, perhevapaisiin sekä matkakustannusten korvaamiseen.

– Käytännössä 1.9. jälkeen SOTE-sopimukseen siirtyvien työsuhteiden ehdot muodostuvat sekä SOTE-sopimuksen että KVTES:n määräyksistä. Toivottavasti tilanne korjautuu tulevaisuudessa ja SOTE-sopimus saadaan neuvoteltua yhdeksi selkeästi omaksi kokonaisuudekseen, toteaa TOIn puheenjohtaja Kristina Holmberg.

Tehtävä ratkaisee sopimukseen siirtymisen

SOTE-sopimusta sovelletaan 1.9.2021 alkaen kunnissa ja kuntayhtymissä sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävissä työskenteleviin työntekijöihin. Sopimukseen siirtyvät nykyisen KVTES:n palkkahinnoitteluliitteiden 3 ja 4 mukaiset tehtävät sekä näiden liitteiden hinnoittelemattomat ryhmät. Myös toimintaterapeutit, jotka nykyisin kuuluvat KVTES:n palkkahinnoitteluliitteeseen 3, siirtyvät SOTE-sopimukseen.

Tehtävänimike tai koulutus eivät ratkaise sitä, siirtyykö työntekijä SOTE-sopimukseen, vaan sen ratkaisevat tosiasialliset työtehtävät. Jos yli 50 prosenttia työn sisällöstä on sosiaali- ja terveysalan tehtäviä, työntekijä siirtyy uuteen sopimukseen.

– Tämä on tärkeä rajanveto, jos työntekijä työskentelee osittain esimerkiksi projektissa ja osittain perustyössään. Tällaisia yhdistelmätyönkuvia voi olla myös toimintaterapeuteilla, sanoo TOIn lakimies Mirella Drushinin.

Työehtoneuvottelut jatkuvat tulevana syksynä

SOTE-sopimus on voimassa 1.9.2021–28.2.2022. Tämän jälkeen sopimuksen voimassaolo jatkuu vuoden kerrallaan. Sopimuskauden aikana sopimuksesta neuvotellaan kuten työehtosopimuksista yleensäkin eli jatkuvan neuvotteluperiaatteen mukaan. Neuvotteluista vastaa kolme työryhmää: päätyöryhmä, joka neuvottelee sopimuksen tarkemmasta soveltamisalasta ja yleisistä kysymyksistä, palkkaustyöryhmä ja työaikaryhmä.

SOTE-sopimusneuvotteluja on käyty syksystä 2020 alkaen. Työehtoneuvottelut jatkuvat muun muassa palkkaus- ja työaikamääräysten osalta tulevana syksynä ja huipentuvat keväällä 2022 kuten muutkin kunta-alan sopimusneuvottelut.

Lisätietoa muutoksista TOIn jäsenille on 17.6.2021 lähetetyssä jäsenkirjeessä.

Lisätietoa:

JUKON uutinen SOTE-sopimuksen hyväksymisestä 7.6.2021

KT Kuntatyönantajien yleiskirje 6/2021

KT Kuntatyönantajien yleiskirje 8/2021

JUKO | Valtiolla edessä yt-suma – katso, lue ja kuuntele, miten tilannetta kommentoi JUKOn neuvottelupäällikkö Minna Salminen →

– Tuhansien virkamiesten vähentäminen käytännössä muutaman kuukauden valmisteluajalla ei onnistu hyvän hallinnon mukaisesti. Huonolla hallinnolla ehkä, jos hallitus niin tahtoo, arvioi JUKOn valtiosektorin neuvottelupäällikkö Minna Salminen.

Toimintaterapeuttiliitto: Kehysriihen säästöt heijastuvat toimintaterapian asiakkaisiin lumipalloilmiön tavoin →

Maan hallituksen kehysriihineuvottelut päättyivät viime tiistaina. Julkisuuteen tulleiden tietojen perusteella hyvinvointialueiden rahoitusta ja palveluita leikataan merkittävästi. TOI katsoo, että päätökset vaikuttavat toteutuessaan ainakin välillisesti myös toimintaterapiapalveluihin, sillä ne todennäköisesti heikentävät asiakkaiden toimintakykyä.

Palkkahinnoittelun rakenne uudistui – toimi ja varmista, että tehtäväsi sijoitetaan oikein omalla työpaikallasi! →

Sote-alan palkkauksen uusi hinnoittelurakenne astui voimaan takautuvasti 1.2. alkaen. Kaikkien sote-alan työntekijöiden tehtävät on sijoitettava uusiin palkkahinnoittelukohtiin 1.6. mennessä.