Valtion ja kirkon virka- ja työehtosopimukset on irtisanottu päättymään 28.2.2023

Molemmissa työ- ja virkaehtosopimuksissa tarkoitus oli neuvotella tänä vuonna palkoista, mutta pääsopijajärjestöt eivät päässeet niistä sopuun. Tämä johti siihen, että molemmat työ- ja virkaehtosopimukset on irtisanottu päättymään 28.2.2023.

Julkaistu 17.1.2023

Irtisanominen koskee myös Toimintaterapeuttiliiton jäsenistöä, sillä noin 2 prosenttia liiton jäsenistä työskentelee joko valtion tai kirkon virka- ja työehtosopimuksen alla.

• Virka- ja työehtosopimusten irtisanominen tarkoittaa, että pelkkien palkkojen sijaan neuvottelut laajentuvat koskemaan koko sopimusta.
  • Jos neuvottelutulosta ei synny ennen helmikuun loppua, valtion ja kirkon henkilöstö siirtyy sopimuksettomaan tilaan 1.3.2023 alkaen.
  • Mahdollisessa sopimuksettomassa tilassa työpaikoilla noudatetaan niin sanotun jälkisuojan perusteella vanhaa virka- ja työehtosopimusta, kunnes uudet sopimukset ovat valmiina ja voimassa.
  • Neuvottelut molempien työ- ja virkaehtosopimusten osalta jatkuvat tällä viikolla. Voit seurata tilanteen kehittymistä suoraan pääsopijajärjestö Jukon sivuilta tai Toimintaterapeuttiliiton viestinnästä.

Toimintaterapeuttiliitto kehottaa jäseniään pitämään yhteystietonsa jäsenrekisterissämme ajan tasalla, jotta saamme tarvittaessa yhteyden niihin jäseniimme, joita asia koskee.

Lisätietoja asiasta antaa Toimintaterapeuttiliiton juristi Markus Okkola.

Markus Okkola,
Toimintaterapeuttiliiton juristi
markus.okkola@toimintaterapeuttiliitto.fi

Yrittäjä hyvinvointialueen palveluntuottajana | Webinaari 25.1. →

Oletko toiminut sairaanhoitopiirien tai kaupunkien ostopalveluissa? Oletko jatkamassa palveluntuottajana hyvinvointialueella, tai oletko aikeissa aloittaa yhteistyön hyvinvointialueen kanssa? Mitä tulee ainakin tietää tai ottaa huomioon, kun hyvinvointialueet ovat aloittaneet? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin saat vastauksen tässä webinaarista.

TOI-lehti | Ennen kaikkea toimintaterapeutti →

Vuoden toimintaterapeutti 2022 Piia Niilola työskentelee digituen erityisasiantuntijana valtiolla. Toimintaterapeutin osaamisesta on suuri hyöty arjen palveluiden kehittämisen aitiopaikalla. Helsinkiläinen Niilola kannustaa jokaista toimintaterapeuttia seuraamaan omaa intohimoaan ennakkoluulottomasti, sillä ammatillinen polku voi kulkea moneen suuntaan.

Infowebinaari 25.1. | Kuntoutusalan työehdot hyvinvointialueilla →

Toimintaterapeuttiliiton ja Suomen Fysioterapeuttien yhteisten infowebinaarien sarja jatkuu jälleen 25.1. Tammikuussa webinaarin teema on juuri toimintansa aloittaneet hyvinvointialueet ja niiden alaisuudessa työskenteleminen.