Valtion ja kirkon virka- ja työehtosopimukset on irtisanottu päättymään 28.2.2023

Molemmissa työ- ja virkaehtosopimuksissa tarkoitus oli neuvotella tänä vuonna palkoista, mutta pääsopijajärjestöt eivät päässeet niistä sopuun. Tämä johti siihen, että molemmat työ- ja virkaehtosopimukset on irtisanottu päättymään 28.2.2023.

Julkaistu 17.1.2023

Irtisanominen koskee myös Toimintaterapeuttiliiton jäsenistöä, sillä noin 2 prosenttia liiton jäsenistä työskentelee joko valtion tai kirkon virka- ja työehtosopimuksen alla.

• Virka- ja työehtosopimusten irtisanominen tarkoittaa, että pelkkien palkkojen sijaan neuvottelut laajentuvat koskemaan koko sopimusta.
  • Jos neuvottelutulosta ei synny ennen helmikuun loppua, valtion ja kirkon henkilöstö siirtyy sopimuksettomaan tilaan 1.3.2023 alkaen.
  • Mahdollisessa sopimuksettomassa tilassa työpaikoilla noudatetaan niin sanotun jälkisuojan perusteella vanhaa virka- ja työehtosopimusta, kunnes uudet sopimukset ovat valmiina ja voimassa.
  • Neuvottelut molempien työ- ja virkaehtosopimusten osalta jatkuvat tällä viikolla. Voit seurata tilanteen kehittymistä suoraan pääsopijajärjestö Jukon sivuilta tai Toimintaterapeuttiliiton viestinnästä.

Toimintaterapeuttiliitto kehottaa jäseniään pitämään yhteystietonsa jäsenrekisterissämme ajan tasalla, jotta saamme tarvittaessa yhteyden niihin jäseniimme, joita asia koskee.

Lisätietoja asiasta antaa Toimintaterapeuttiliiton juristi Markus Okkola.

Markus Okkola,
Toimintaterapeuttiliiton juristi
markus.okkola@toimintaterapeuttiliitto.fi

TOI laati määritelmän toimintaterapeutin suoravastaanotolle →

TOIn määritelmätyö toimintaterapeutin suoravastaanotolle on valmistunut. Määritelmä tekee näkyväksi jo nyt laajasti käytössä olevat toimintamallit toimintaterapiapalvelujen lähetteettömästä käytännöstä.

Soteri-rekisterin käyttöönotto on aiheuttanut hankaluuksia toimintaterapeuttiyrittäjille →

Valvontalain myötä käyttöön tulleen Soteri-rekisterin käyttöönotossa on ollut haasteita alkuvuoden ajan. Haasteita ovat aiheuttaneet sekä jatkuvasti kehitetty Soteri-rekisteri että palvelun ruuhkautuminen. Haasteet ovat näkyneet myös TOIn yrittäjäjäsenpalvelussa.

COPM-arviointimenetelmän uudistettu 5. painos on julkaistu →

TOI tuki päivitystyötä ja käännätti uudistetun arviointilomakkeen ja ohjeen suomeksi. Uudistettu arviointimenetelmä on nyt ostettavissa.