Yksityinen sosiaalipalveluala sopimuksettomassa tilassa

Pitkään jatkuneet yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimusneuvottelut keskeytyivät ennen vappua tuloksettomina. Työntekijäpuoli ja työnantajia edustava Hyvinvointiala HALI ry eivät ole päässeet sopuun palkankorotusten suuruudesta ja vaadittujen tekstimuutosten kustannusvaikutuksista.

Julkaistu 10.5.2023

Osapuolten näkemykset eroavat muun muassa siinä, miten kuntien ja hyvinvointialueiden työntekijöille aiemmin neuvoteltu, merkittävästi yleistä linjaa parempi palkankorotustaso tulisi huomioida yksityissektorilla.

– Kunta- ja hyvinvointialalla nähtiin viime vuonna joukkovoiman merkitys, kun ammattiliitot onnistuivat saavuttamaan historialliset palkankorotukset osana neuvottelutulosta. Yksityisellä sosiaalipalvelualalla on nyt mahdollisuus samaan, TOIn puheenjohtaja Kirsi Wikman toteaa.

Sopimukseton tila mahdollistaa työtaistelutoimet

Koska nykyisen työehtosopimuksen voimassaolo päättyi huhtikuun loppuun, yksityinen sosiaalipalveluala on tällä hetkellä sopimuksettomassa tilassa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vanhan työehtosopimuksen määräyksiä noudatetaan siihen asti, kunnes uusi sopimus saadaan solmittua. Sopimukseton tila mahdollistaa myös työtaistelutoimet.

Koska TOIta edustavat neuvottelujärjestöt eivät kuulu yksityisen sosiaalipalvelualan pääsopijaneuvottelujärjestöihin, alan ylityö- ja vuoronvaihtokiellot tai mahdolliset lakot eivät koske TOIn jäseniä.

Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen piirissä on sosiaalipalveluiden ja varhaiskasvatusalan yrityksiä ja järjestöjä, joissa työskentelee yli 72 000 työntekijää.

Kysymyksiä ja vastauksia yksityisen sosiaalipalvelualan TES-neuvotteluista TOIn jäsenille:

Kysymys: Työpaikallani on käytössä yksityisen sosiaalipalvelualan TES. Kuinka toimin, jos lakko toteutuu?
Vastaus: TOIn jäsenet tekevät töitä samaan tapaan kuin ennenkin. Lakkotilanteessa tulee kuitenkin huolehtia, ettei ota vastaan lakonalaisia töitä.

Kysymys: Työpaikallani on käytössä yksityisen sosiaalipalvelualan TES. Kun neuvotteluissa saavutetaan tulos, koskeeko tulos myös minua?
Vastaus: Kyllä, neuvottelutulos koskee kaikkia työntekijöitä, joiden työnantaja noudattaa yksityisen sosiaalipalvelualan TES:iä. Suomalaisessa työehtosopimusjärjestelmässä palkankorotukset tai muut neuvottelutulokset eivät riipu siitä, mihin ammattiliittoon kuulut, vaan ne koskevat tasapuolisesti kaikkia yksityisellä sosiaalialalla työskenteleviä.

Jos sinulla on kysyttävää aiheesta, ota yhteyttä TOIn juristiin Markus Okkolaan.

JUKO | Pääministeri Petteri Orpo kutsui työmarkkinajohtajat koolle perjantaiksi →

Orpo toivoo, että järjestöt aloittaisivat neuvottelut palkkamallista. JUKOsta pääministerin tapaamiseen osallistuvat va. toiminnanjohtaja Jouni Vattulainen ja hallituksen puheenjohtaja Katarina Murto.

SAK, Akava ja STTK: Työuralla tapahtuva opiskelu vaatii tukea →

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK esittävät, että aikuiskoulutustuen pohjalle luodaan uusi tukimalli, joka turvaisi osaavan työvoiman saatavuutta eri aloilla työelämän osaamistarpeiden muuttuessa.

TOIssa on voimaa – Satakunnassa! 21.3.2024 →

TOIn puheenjohtaja Kirsi Wikman kutsuu kaikki Satakunnan alueen jäsenet yhteiseen tapaamiseen Porissa torstaina 21.3.2024 klo 17-19.