Terveyspalvelualalle saatiin sopimusratkaisu

Terveyspalvelualan Unioni ja työnantajapuolta edustava Hyvinvointiala HALI ry ovat päässeet ratkaisuun Terveyspalvelualan työehtosopimuksesta. Sopimus on hyväksytty osapuolten hallinnoissa.

Julkaistu 1.7.2022

Sopimuskausi ja palkankorotukset

Sopimuskausi on 1.5.2022–30.4.2024 (24 kk). Sopimuskaudella maksetaan kaksi kaikille tulevaa yleiskorotusta. Henkilökohtaisia palkkoja ja taulukkopalkkoja korotetaan 1.10.2022 lukien 2,0 prosentin yleiskorotuksella ja 1.6.2023 lukien 1,9 prosentin yleiskorotuksella.

Jos verrokkialojen (teknologiateollisuus ja kemian perusteollisuus) palkkaratkaisuissa syntyy 1,9 prosenttia korkeampi korotustaso, on terveyspalvelualan palkankorotus vähintään samansuuruinen. 1,9 prosentin ylittävästä osuudesta 70 prosenttia lisätään yleiskorotukseen ja 30 prosenttia jaetaan paikallisena eränä.

Palkkasopimuksen erityistekijälisien perusteita täsmennettiin ja tehtäväkuvausten laatimista vahvistettiin työn vaativuustekijöiden tunnistamisen parantamiseksi. Henkilökohtaisen palkanosan määräytymisen perusteita selkeytettiin.

Perhevapaauudistus

Perhevapaauudistuksen tärkeä tavoite tasa-arvon parantumisesta työelämässä toteutui terveyspalvelualan sopimusneuvotteluissa. Jatkossa raskaana oleva työntekijä saa täyttä palkkaa raskausrahakauden ensimmäiseltä 40 arkipäivältä ja kummallekin vanhemmalle maksetaan täysi palkka vanhempainvapaan 32 ensimmäiseltä arkipäivältä.

- Sopimusratkaisu tukee sukupuolineutraalia perhekäsitystä ja parantaa vanhempien keskinäistä tasa-arvoa sekä helpottaa perheiden työn ja arjen yhteensovittamista, sanoo TOIn lakimies Mirella Drushinin.

Vuosilomamääräykset muuttuvat edellisen sopimuksen linjausten mukaisesti

Vuosilomien kertymisessä siirrytään 1.4.2022 alkaen vuosilomalain mukaisesta arkipäivälaskennasta (6 päivää/vko) lomapäivälaskentaan (5 päivää/vko). Niin sanottujen lauantaipäivien laskennasta luovutaan ja vuosiloma merkitään jatkossa vain työpäiville (enintään 5 päivää/vko). Uusi järjestelmä sopii nykyaikaiseen työelämään, jossa työtä tehdään pääsääntöisesti viitenä päivänä viikossa.

Lomapäiviä ovat maanantain ja perjantain väliset päivät lukuun ottamatta arkipyhiä. Kertyneiden vuosilomapäivien määrä saadaan jatkossa suoraan taulukosta täysien lomanmääräytymiskuukausien mukaisesti. Vastaava järjestelmä on ollut julkisella sektorilla käytössä jo useita vuosia.

- Uusi järjestelmä otetaan käyttöön 1.4.2022 alkaen kertyneiden vuosilomien osalta, Drushinin kertoo.

Henkilöstön edustajien asema ja korvaukset paranevat

Sopimusratkaisussa korotetaan henkilöstön edustajien, eli luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen palkkioita noin neljällä prosentilla. Sopimusratkaisussa korostetaan luottamusmiesten ja työnantajan edustajien paikallisen yhteistyön tärkeyttä. Terveyspalvelualan Unionin jäsenliittojen jäsenten on myös aiempaa helpompaa valita keskuudestaan Unionilainen luottamusmies.

SAK, Akava ja STTK: Aikuiskoulutustuelle ei onnistuttu luomaan korvaavaa mallia →

Palkansaajajärjestöt SAK, Akava ja STTK jättivät eriävän mielipiteen työuran aikaista jatkuvaa oppimista kehittävän työryhmän loppuraporttiin, joka julkaistiin tänään 11. huhtikuuta. Järjestöt eivät kannata opintotukeen tai lainaan perustuvaa mallia aikuiskoulutustuen tilalle.

Toimintaterapeuttiliitto: Kuntoutukseen tulee päästä myös ilman diagnoosia →

Suomessa tarvitaan uudenlaista ajattelua kuntoutukseen pääsyn kriteereistä. Hallitusohjelman tavoite siirtää sote-palveluiden painopiste korjaavista toimenpiteistä ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen apuun on hyvä, mutta esimerkiksi kirjaus nuorten ammatilliseen kuntoutukseen pääsemisestä vain sairaus- tai vammadiagnoosilla vaikuttaa toteutuessaan päinvastoin, Suomen Toimintaterapeuttiliitto toteaa.

Tervetuloa TOIn kevätkokoukseen 16.5.2024! →

TOIn sääntömääräinen kevätkokous järjestetään torstaina 16.5.2024 klo 17 alkaen Akavatalolla. Ilmoittaudu viimeistään 10.5. ja tule mukaan kokoukseen paikan päälle tai etänä.